اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسئول حفظ نباتات علوفه‌ای جهاد کشاورزی خبر داد

پایان کشت جو طی 2 روز آینده/ افزایش 10 هزار هکتاری سطح زیر کشت

کارشناس مسئول حفظ نباتات علوفه‌ای جهاد کشاورزی اصفهان گفت: زمان برداشت جو اردیبهشت ماه است که در حال اتمام بوده و تا دو روز دیگر به پایان می‌رسد.

پایان کشت جو طی 2 روز آینده/ افزایش 10 هزار هکتاری سطح زیر کشت

شاپور سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه برداشت محصول جو در اصفهان رو به پایان است اظهار کرد: سطح زیر کشت این محصول بیش از 61 هزار و 400 هکتار است که نسبت به سال گذشته حدود 10هزار هکتار افزایش داشته است.

وی ادامه داد: تولید این محصول در سال جاری 264 هزار تن است که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است، اما این میزان پاسخگوی نیاز استان نبوده و از استان‌های دیگر واردات داریم.

کارشناس مسئول حفظ نباتات علوفه‌ای جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه زمان کاشت این محصول پاییز است گفت: زمان برداشت آن اردیبهشت ماه است و در تمام شهرستان‌های استان کشت می‌شود، اما شهرستان‌های عمده در تولید این محصول اردستان، آران‌وبیدگل، اصفهان، گلپایگان و شهرضا هستند.

*کشت جو در میان کشاورزان از محبوبیت خوبی برخوردار است

سهرابی بیان کرد: جو به دلیل اینکه محصولی است که متحمل به شوری بوده در تمام اقلیم‌ها کشت می‌شود و نسبت به گندم دو نوبت کمتر نیاز به آبیاری دارد در میان کشاورزان استقبال زیادی دارد.

وی از دلایل دیگر استقبال کشاورزان از آن را داشتن بازار تقاضای بالا دانست و گفت: این محصول مورد نیاز بخش کشاورزی است و به این دلیل بازار تقاضای بالایی دارد مخصوصا در اصفهان که دامپروری در آن توسعه خوبی دارد.

کارشناس مسئول حفظ نباتات علوفه‌ای جهاد کشاورزی اصفهان افزود: بذر اصلاح شده این محصول در دو نوع آبی و دیمی از سوی جهاد کشاورزی به اندازه کافی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و کشت آن اواخر شهریور ماه در مناطق سرد آغاز می‌شود و تا اواسط آذر ماه در مناطق کویری و گرم ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد: روش کشت این محصول به صورت مکانیزه بوده و توسط دستگاه‌های مخصوص که کمبینات‌ها هستند کشت می‌شود.

سهرابی نحوه نظارت بر کشت این محصولات را توسط مراکز زیر بیان کرد: مراکز خدمات جهاد کشاورزی و شرکت‌های خدمات مشاوره فنی که کارشناسان ناظرانی را از سوی این شرکت فرستاده و در تمام مراحل اعم از کشت، مبارزه با علف‌های هرز، انجام کاشت به صورت اصولی، آبیاری به طور مطلوب و انجام درست تقویت گیاهی تا عملکرد و تولید افزایش یابد.

*خرید تضمینی حمایتی است از سوی دولت

وی با بیان اینکه کشاورزان محصولات خود را در بازار آزاد می‌فروشند، اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی از کشاورزان 450 هزار تومان است، اما به دلیل اینکه در بازار قیمت آن حدود 650 هزار تومان است به صورت آزاد خرید و فروش می‌شود و در حالتی که قیمت در بازار کاهش یابد دولت با قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌کند.

کارشناس مسئول حفظ نباتات علوفه‌ای جهاد کشاورزی اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه قیمت بالا بوده کشاورزان محصولات خود را به دولت تحویل نمی‌دهند و این خود به نفع دولت است و در واقع خرید تضمینی حمایتی است از سوی دولت که در صورت کاهش قیمت کشاورزان متضرر نشوند.

انتهای پیام/63015/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول