اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جلوگیری از اظهارنظرهایی که باعث بروز سوءتفاهمات می‌شود

مشخص بودن حق آبه‌ها برای برداشت از ارس

در حال حاضر حدود 60 درصد از حق آبه مورد استفاده قرار می‌گیرد و هرگونه برداشت برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه در چارچوب سهمیه استانی است.

مشخص بودن حق آبه‌ها برای برداشت از ارس

ارسلان هاشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: حق آبه کشورهای هم مرز و به تبع آن استان‌های همجوار با ارس مشخص بوده و برداشت قطره‌ای بیشتر از حجم مشخص شده امکانپذیر نیست.

وی افزود: این حق آبه توسط وزارت نیرو و در مرجعی در دل این وزارتخانه به نام کمیسیون تخصیص برای تمام استان‌ها و با توافق استان‌های مرتبط تعیین شده و تابع نظام تخصیص آب است.

وی با اشاره به وجود کمیته هماهنگی رودخانه‌های مرزی در وزارتخانه یاد شده گفت: این کمیته نیز وظیفه رصد برداشت، موارد احداثی بر روی این رودخانه و کل بازه‌های موجود در حاشیه آنها را بر عهده دارد و تمام برداشت‌ها و ایجاد سازه با نظر کمیته فوق مرکب از تمام دستگاه‌ها و نهادها است.

هاشمی اضافه کرد: سالانه دو مرتبه پایش توسط نظام تخصیص در مورد رودخانه‌ها صورت می‌گیرد که در این پایش‌ها مختصات، موقعیت و نحوه برداشت‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا بر رعایت پروتکل‌های موجود در رابطه با برداشت‌ها نیز نظارتی صورت گرفته باشد.

این مقام وزارت نیرو در آذربایجان‌شرقی با تاکید بر موارد یاد شده گفت: امکان برداشت قطره‌ای آب خارج از حق آبه، مصوبات و توافقنامه‌های موجود وجود ندارد.

وی در رابطه با حجم برداشت حق آبه مشخص شده از ارس برای آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر حدود 60 درصد از حق آبه مورد استفاده قرار می‌گیرد و هرگونه برداشت برای انتقال آب ارس نیز در چارچوب سهمیه استانی است.

انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه در روزهای گذشته با مخالفت‌های برخی نمایندگان استان اردبیل قرار گرفت و برخی نمایندگان این استان مدعی شدند با انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه کشاورزی این استان آسیب می‌بیند.

«منصور حقیقت‌پور» نماینده مردم اردبیل و سرعین هم در اظهاراتی تامل برانگیز هرگونه مصوبه و تصمیم دولت در انتقال آب ارس به منطقه آذربایجان‌شرقی و یا غربی را سبب نادیده گرفته شدن حق‌آبه اردبیل دانسته و همسو با همتای هم‌استانی خود چنین اعلام می‌کند که: ما در دولت جدید نیز این موضوع را با قوت و قدرت مورد پیگیری قرار خواهیم داد و هرگز راضی نخواهیم بود حق‌آبه استان اردبیل به سایر مناطق انتقال داده شود!

حق آبه استان‌های آذربایجان‌شرقی، غربی و اردبیل برای برداشت از آب ارس مشخص شده است

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: حق آبه‌های استان‌های آذربایجان‌شرقی، غربی و اردبیل برای برداشت از آب ارس مشخص شده است.

محمدحسین فرهنگی افزود: هرگونه تخلف در این زمینه برخلاف پروتکل‌های موجود بوده و حساسیت آفرینی در این مورد از سوی سایر استان‌ها هیچگونه توجیهی ندارد.

وی ضمن تاکید بر قانون بودن این انتقال و تامین اعتبار برای این امر در بودجه امسال گفت: انتقال آب به دریاچه ارومیه از دو مسیر آذربایجان‌شرقی و غربی و از رودخانه‌های ارس و زاب مصوبه قانونی دارد و برای هر استان اعتبار جداگانه‌ای نیز برای این انتقال‌ها پیش‌بینی شده است.

فرهنگی با اشاره به اینکه انتقال آب ارس از طریق آذربایجان‌شرقی به دریاچه ارومیه همراه با مدیریت خواهد بود گفت: با توجه به وجود بحران آب در شهر تبریز و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این مورد مقرر شده ضمن انتقال آب از ارس بحث مدیریت و استفاده بهینه از آن نیز درباره دشت‌های تبریز و مرند در دستور کار مسئولان استانی قرار گیرد.

اظهار نظرها با مدرک باشد

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی گفت: مسئولان و به خصوص همکاران ما در بهارستان اظهار نظرهای خود را با مطالعه و دقت همراه سازند و از اظهار نظرهایی که باعث بروز سوءتفاهمات شود جلوگیری کنند.

محمد اسماعیل سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: ما نمایندگان به خصوص در شمال ‌غرب باید در وهله اول با همبستگی، تمام تلاش و توان خود را در رفع مشکلات کشور و به تبع آن منطقه معطوف کنیم نه اینکه با اظهارات غیرکارشناسی باعث ایجاد مشکل برای منطقه و کشور شویم.

وی گفت: بحث انتقال آب ارس با عنوان و طرحی متفاوت از آنچه نمایندگان اردبیل مطرح می‌کنند تصویب و اجرایی می‌شود و این برنامه‌ریزی بر اساس حجم حق آبه آذربایجان‌شرقی صورت گرفته و در آن هیچگونه برداشتی از حق آبه اردبیل امکانپذیر نیست.

سعیدی در عین حال با تشریح طرح انتقال آب ارس از طریق آذربایجان‌شرقی به دریاچه ارومیه گفت: این طرح مدت‌ها است مطرح، مطالعه و مصوب شده که در آن با پروژه‌ای جداگانه ضمن مدیریت این انتقال، از آب آن برای آبیاری دشت‌های مرند، تبریز، شبستر و به طور کل شمال شرق آذربایجان‌شرقی استفاده خواهد شد که این امر نیز در زمینه احیای دریاچه ارومیه است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی دلیل استفاده از آب ارس برای دشت‌های آذربایجان‌شرقی با هدف احیای دریاچه ارومیه را چنین عنوان کرد: هم‌اکنون بیش از 2 هزار متر مکعب از آب‌های زیرزمینی مناطق یاد شده برای کشاورزی برداشت می‌شود که به تبع اثرات این حجم برداشت از آب‌های زیرزمینی نه تنها به آذربایجان‌شرقی بلکه به کل منطقه و مهمتر از همه دریاچه ارومیه وارد خواهد شد.

وی انتقال آب ارس به شمال ‌شرقی استان را به منظور جلوگیری از این برداشت‌ها و کمک به احیای آب‌های زیرزمینی حوضه دریاچه ارومیه و مهمتر از همه کشاورزی مناطق این حوزه اعلام کرد و گفت: همچنین پساب‌های این آب‌ها به همراه آب ارس در فصل‌های غیربرداشتی از جمله زمستان و پاییز به دریاچه ارومیه هدایت می‌شود تا شاهد جان گرفتن دوباره این اکوسیستم باشیم.

با این اوصاف و در حالی که انتظار می‌رفت نمایندگان اردبیل برای احیای این پدیده زیبای طبیعی آذربایجان از هیچ کوشش و همکاری دریغ نورزند با اظهاراتی تامل برانگیز داغ دل دریاچه و درد دیرین همنوعان خود در دو استان آذربایجا‌ن‌شرقی و غربی را تازه کرده‌اند.

شاید آنها به کلی فراموش کرده‌اند که نگین فیروزه‌ای آذربایجان تنها مختص تبریز و ارومیه نیست. قوی سپید آذربایجان شاید در محدوده جغرافیایی آذربایجان‌شرقی و غربی قرار گرفته اما بی‌شک عزیز و گرامی داشته شده همه مردم منطقه شمال‌ غرب و حتی ایران است.

انتهای پیام/60002/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول