اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه:

شیرین‌سازی آب در اکثر نقاط دنیا یک بحث دیپلماتیک است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه گفت: شیرین‌سازی آب نه تنها یک نیاز است بلکه یک بحث دیپلماتیک در بیشتر نقاط دنیا است.

شیرین‌سازی آب در اکثر نقاط دنیا یک بحث دیپلماتیک است

به گزارش خبرگزاری فارس در اصفهان، امیر رزمجو شامگاه دوشنبه در نشست مدیریت بحران آب که در پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت کشور استرالیا و راهکارهای این کشور برای مبارزه با خشکسالی مثال خوبی برای کشور ایران است.

وی با اشاره به اینکه استرالیا بر خلاف تصور کشوری سرسبز، منطقه‌ای خشک و دچار خشکسالی است، تصریح کرد: تا سال 2000 چندان فشاری بر این کشور نبود، اما با اتمام آب ذخایری سدها به دلیل گرم شدن کره زمین و کاهش نزولات آسمانی تدابیری برای این فشارها اندیشیده شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه ادامه داد: سیدنی یکی از شهرهای کشور استرالیا است که تا سال 2007 بیش از 70 درصد ذخایر آبی خود را از دست داد با توجه به اینکه این شهر از نظر توریستی برای این کشور بسیار با اهمیت بود.

وی تاکید کرد: مسئولان این کشور در صدد برطرف کردن این خشکسالی شدند و هشت تکنولوژی را نگاشته و اجرایی کردند.

رزمجو  گفت: مهم‌ترین روش در این راستا، تمرکز بر روی روش اسمز معکوس یا همان شیرین‌سازی آب است که با استفاده از این روش در سال 2008 تا 2011 نه تنها توانستند 44.5 میلیون متر مکعب تولید کنند بلکه صادرات این آب را نیز آغاز کردند.

وی ادامه داد: از دیگر روش‌هایی که استرالیا اجرایی کرده است، احداث شبکه جمع‌آوری آب باران و بازگرداندن آنها به چرخه مصرف است.

رزمجو افزود: کاشت گیاهان مقاوم به خشکسالی، آبیاری در شب، آبیاری زیرسطحی چمن‌ها از دیگر روش‌های به کارگرفته شده از سوی دولت استرالیا در جهت مبارزه با اثرات خشکسالی در این کشور بود.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها ابتدا در شهر سیدنی اجرا و سپس به سایر نقاط کشور استرالیا انتقال داده شد، اضافه کرد: این کشور با توسعه پایدار توانست مشکل خشکسالی را برطرف و هزینه تولید آب را به یک پنجم برسانند.

این پژوهشگر اصفهانی افزود: اقداماتی که کشور استرالیا انجام داد بدون پژوهش و کمک دانشمندان مقدور نبود و با تعیین نقش تمامی سازمان‌ها، محققین و دانشمندان گرد هم آمده و بر روی ایده‌ها جدید کار کردند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با کارهای پژوهشی بر روی فرهنگ مردم نیز کار شد تا بتوانند از طریق آموزش ذهن مردم کشور خود را با مسائل محیط زیست درگیر کنند.

رزمجو بر بهره‌گیری از شیوه‌های دیگر کشورها برای رفع خشکسالی اشاره و تاکید کرد: حرکت به سمت بازیابی آب با استفاده از توسعه پایدار و برنامه‌ریزی دانشمندان به صورت ملی از راهکارهای پیشنهادی است.

انتهای پیام/63007/ط30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول