اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ملی‌پوشان پیوند اعضای کردستان:

ورزش عمر اعضای پیوندی را افزایش می‌دهد

ملی‌پوشان پیوند اعضای کردستان معتقدند: ورزش برای پیوند اعضا نه تنها محدودیت نیست، بلکه به افزایش عمر این پیوند نیز کمک می‌کند.

ورزش عمر اعضای پیوندی را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ورزش به عنوان یک ضرورت در میان عامه مردم باید ترویج شود. این قضیه در مورد اشخاصی که برخی محدودیت‌ها دارند نیز ضرورت بیشتری دارد.

ورزشکاران پیوند اعضا نیز قشر خاصی از جامعه هستند که با وجود پیوندی که صورت گرفته است باید بیشتر از سایرین در فکر سلامتی خود باشند. حال اگر قرار باشد این افراد زیر فشار سنگین برای حضور در رقابت‌هایی بین‌المللی قرار بگیرند این مسئله با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شود.

رقابت‌های جهانی پیوند اعضا در دوربان آفریقای جنوبی صحنه درخشش ورزشکاران کردستانی بود جایی که با حضور 3 ورزشکار از این استان 6 مدال رنگارنگ نصیب کشورمان شد.

کیوان تیشه‌گران در تنیس روی میز دو مدال طلا، محمد طیب طاهرپور یک نشان نقره و یک برنز و حسین سهرابی دو مدال برنز را به گردن آویختند.

در ماده 100 متر کرال «محمدطیب طاهرپور» شناگر ملی پوش اهل شهرستان مریوان موفق به کسب مدال نقره شد و در رقابت‌های 200 متر مختلط انفرادی نیز با قرار گرفتن بر روی سکوی سوم جهان مدال برنز این ماده را برای تیم ملی کسب کرد.

حسین سهرابی دیگر ملی پوش مریوانی اعزامی به نوزدهمین دوره مسابقات جهانی پیوند اعضا نیز موفق به کسب 2 مدال ارزشمند برنز شد که با قرار گرفتن در جایگاه سوم مواد 100 متر کرال پشت و 400 متر آزاد موفق شد 2 مدال برنز این مسابقات را کسب کند.

با این دو شناگر پرتلاش مصاحبه‌ای انجام دادیم که در پی می‌خوانید.

فارس: چگونه وارد رشته شنا شدید؟

طاهرپور: من ابتدا در رشته دوچرخه‌سواری مشغول به فعالیت بودم، اما چون اعزام چندانی در این رشته وجود نداشت به ورزش شنا رو آوردم. پس از مشکلات بدنی که به آن مبتلا شدم به ناچار پیوند کلیه انجام دادم و اکنون به مدت 10 سال است به صورت حرفه‌ای شنا را ادامه می‌دهم.

حسین سهرابی: من در سال 83 پیوند کلیه انجام دادم و در حدود 6 ماه دیالیز شدم سپس در سال 84 به وسیله  نصری، مربی شایسته مریوانی که حق پدری بر گردن ما دارد به ورزش شنا روی آوردم.

فارس: چه عناوینی تاکنون کسب کرده‌اید؟

سهرابی: شنا رشته‌ای دشوار و پرزحمت است و نیاز به پشتوانه و دوستی و مربی خوب و همراه احتیاج دارد. نخستین مدال خود را در سال 84 در مسابقات کشوری به دست آوردم و 2 مدال طلا کسب کردم.

در سال 88 در رقابت‌های خاورمیانه نیز یک مدال طلا در ماده 50 متر کرال سینه کسب کردم. نخستین حضور من در رقابت‌های جهانی هم در همین مسابقات دوربان آفریقای جنوبی بود که موفق به کسب دو نشان برنز شدم.

طاهرپور: من در مسابقات پیوند اعضای خاورمیانه یک نشان طلا در تونس و یک نقره را در کویت به دست آوردم.  

فارس: کسب این مدال‌ها حاصل چند سال تلاش است؟

طاهرپور: حقیقت این است که 9 ماه در اردو بودیم و 30 روز خانواده را ندیدیم،  برای این مدال‌ها هم من و هم سهرابی به مدت 8 سال است فعالیت و تلاش شبانه‌ورزی می‌کنیم. امسال هم با توجه به تغییراتی که در تیم ملی صورت گرفت موفق به پوشیدن پیراهن تیم ملی شدیم و در نوزدهمین دوره جام جهانی به میدان رفتیم.

فارس: نخستین مربی شما چه کسی بود؟

طاهرپور: منوچهر نصری مربی مریوانی کسی است که ما فعالیت ورزشی خود را بیش و پیش از هر کسی مدیون او هستیم. این مربی ارزنده ما را با الفبای شنا آشنا کرد.

پس از تغییر و تحولات و آمدن جولایی در ورزش و جوانان شهرستان مریوان او هم به ورزش پیوند اعضا اهتمام گذاشت. او هم به هیچ عنوان کم نگذاشت و با جذب حامیان مالی که در واقع خود هیئت شهرستان، استان و اداره‌کل ورزش و جوانان کردستان بود، توانستیم به این مهم نائل شویم.

هم قریشی رئیس هیئت استان و هم تیشه‌گران در مدت این 9 ماه اردو ما را کاملا حمایت کردند در حالی که هیچ استان دیگر این کار را انجام نداد.

فارس: آیا فعالیت ورزشی برای کسانی که پیوند اعضا انجام داده‌اند، مشکل و یا دردسرساز نیست؟

طاهرپور: نه تنها محدودیت نیست بلکه به افزایش عمر پیوند نیز کمک می‌کند. در استان کردستان 800 تا 900 فرد پیوند کننده عضو وجود دارند که البته طبق اساسنامه فدراسیون جهانی پیوند اعضا پیوند کنندگان قلب، کلیه، شش و مغز استخوان می‌تواند در این رقابت‌ها حضور پیدا کنند.

انگلیس و آمریکا حرف اول را در ورزش‌های پیوند اعضا می‌زنند. فدراسیون کشورمان تعامل خوبی با انجمن‌ها دارد. در ایران هم مطالعات و تحقیقات آغاز شده تا مزیت‌های ورزش برای کسانی که پیوند اعضا می‌کنند مشخص شود.

فارس: نحوه آماده‌سازی شما برای رقابت‌های جهانی چگونه بود؟

طاهرپور: حدود 18 ماه پیش مسابقات قهرمانی کشور در یزد برگزار شد، پس از برگزاری رقابت‌های انتخابی تعداد نفرات به 5 نفر رسید.به مدت 9 ماه با برنامه مربی تیم ملی، استاد اقبالی که از مربیان طراز اول ایران و نظرات وی در فدراسوین جهانی شنا است تمرینات خود را پیگیری کردیم.

هر ماه 10 روز در اردو بودیم و روزی 2 جلسه تمرین انجام می‌دادیم.

فارس: آقای سهرابی شما به برنز قناعت کردید، سطح مسابقات چگونه بود؟

سهرابی: امسال سطح بازی‌ها واقعا بالا بود، ورزشکاران آمریکا و آرژانتین و انگلیس فوق‌العاده کار کردند. آرژانتین 70 شناگر آورده بود که رکورد برخی از آنها از رکورد افراد عادی بالاتر بود.

فارس: حریفان شما در مسابقات در چه حدی بودند؟

طاهرپور: بیشتر رقبای ما از انگلستان، آمریکا، آرژانتین و آفریقای جنوبی بودند. من فقط به یک نمونه اشاره می‌کنم آفریقای جنوبی کشوری است که شنای آن‌ها زبانزد خاص و عام است و رکورد المپیک را در برخی مواد این ورزش اختیار دارند.

فارس: چه شد که موفق به کسب عنوان قهرمانی نشدید؟

طاهرپور: ورزشکار آلمانی با اختلاف یک ثانیه از من پیشی گرفت و من در برگشت با اشتباه خودم نتوانستم وی را پشت سر بگذارم وگرنه مدال طلا در چنگ من بود.

سهرابی: در 100 متر کرال پشت که مدال برنز کسب کردم یک انگلیسی عنوان قهرمانی را تصاحب کرد، ضمن اینکه روز اول مدال نگرفته بودیم فشار بر روی ما فراوان بود.

فارس: با توجه به حضور 2 شناگر کردستانی در قالب تیم 5 نفره شنای کشورمان، نباید از استان کردستان مربی برای تیم ملی انتخاب می‌شد؟

طاهرپور: البته این دیگر نظر فدراسیون است، اما معتقدم قریشی و تیشه‌گران زحمت زیادی برای این تیم کشیدند.

فارس: آقای سهرابی اکنون مشغول چه فعالیتی هستید و چه زمانی برای مسابقات جهانی آرژانتین آماده می‌شوید؟

فعلا در دوره استراحت هستیم .از هفته آینده تمرینات را به صورت جدی برای رقابت‌های خاورمیانه به میزبانی کشور ترکیه در سال آینده پیگیری خواهیم کرد.

فارس: مشکل استخر در مریوان دارید؟

طاهرپور: استخر در مریوان وجود دارد، اما متعلق به ورزش و جوانان نیست. استخر این شهر 85 درصد پیشرفت دارد و اگر اعبتارات تخصیص یابد با همراهی بخش خصوصی که وارد گود شده در ورزش شهرستان و تعامل مناسبی که برقرار شده است می‌توان به آینده ورزش امیدوار بود.

فارس: چه کسی بیشترین نقش را در موفقیت شما داشته است؟

طاهرپور: از خانواده و به ویژه دخترانم که دوری مرا تحمل کردند و همچنین فدراسیون بسیار تشکر می‌کنم.

سهرابی: همسرم، همچنین نخستین مربی ما استاد نصری و هیئت ورزش‌های پیوند اعضا زحمات زیادی را برای ما متقبل شدند.

----------------------------

مصاحبه از کیوان قاسمی

----------------------------

انتهای پیام/79012/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول