اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ایستگاه آخر

عید فطر پایان خوش بندگی/ ماه مهربانی تمام شد

رمضان گذشت با سختی و نخوردن و نگفتن‌های بسیار، تا سحر نشستن‌ها و گفتنی‌های شیرین و خنده‌دار، گریه‌های قدرانه و بی‌اختیار و نشستن دور سفره سحر و افطار...

عید فطر پایان خوش بندگی/ ماه مهربانی تمام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، دخترک با سجاده گل‌دار قرمز رنگ و چادر سفیدی که همراهش بود و عشق و هیجان خاصی برق که چشمانش را دو چندان کرده بود نگاهم را دزدید. چادر مادرش را محکم گرفته بود و با پاهای کوچک و کم توانش می‌دوید و مکررا می‌گفت: «مامان چرا باید نماز بخونیم؟ کی میشه زودتر بزرگ بشم و منم بیام صف جلو و مثل شماها نماز بخونم؟» و مادر در حالیکه ذکر بر لب داشت با آرامشی که گویای دریافت پاداش عبادت یک ماهه‌اش است پاسخ می‌دهد: «تو الان هم بزرگی و می‌تونی با من نماز بخونی و از خدا هر چی که دوست داری رو بخواهی» و دخترک تنها به این فکر می‌کرد که در دلش چه صدایی می‌آید و چه می‌تواند بخواهد؛ صدای الله اکبر و تکبیر موذن در سراسر کوچه‌ها و خیابان‌های منتهی به مسجد پیچیده شده بود و فرش‌های رنگی پهن شده روی زمین و نمازگزاران همگی حاکی از عشق و گرفتن پاداش بود. الله اکبر ... لا اله الا الله...والحمد لله...

دخترک رو به مادر کرد و گفت: «مامان می‌شه از خدا یه چیزی بخوام؟ مادر گفت: چرا که نه خدا آنقدر بزرگ و مهربونه تازه بچه‌ها رو خیلی دوست داره». دخترک که گویی برق خاصی در نگاه دارد گفت: «ازش می‌خوام روزه‌های کله گنجشکیم رو مثل شما بزرگترا حساب کنه آخه میگن هر کی روزه بگیره خدا می‌بردش بهشت منم می‌خوام برم بهشت. میشه؟»

و چه زیبا کودکی فهمید قدر ماه را و باور داشت بهشت و وعده خدا را و ما اندر خم یک کوچه می‌گردیم و نمی‌دانم کی و کجا خواهیم فهمید دنیا را؟

عید سعید فطر یکی از اعیاد مهم و بزرگ اسلامی است که روزه‌داران بعد از یک ماه عبادت، دعا و نیایش با خالق خود شکر و سپاس به جا آورده و این روز را به شکرانه‌اش جشن و سرور برپا می‌کنند.

عید فطر، عید فطرت و پاکی از گناه است

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی استان قم عید فطر را عید فطرت، پاکی از گناه دانست و گفت: عید فطر، عید شکرگزاری و قبولی طاعات و عبادات است که پس از انجام یک ماه عبادت خدا به مومنانش وعده داده است.

حجت‌الاسلام غلام عباس موسوی ادامه داد: این روز در واقع روز پاداش و جایزه تلاش نخوردن و نگفتن و عبادت خالصانه یک ماهه مومنان روزه‌دار است.

وی ماه مبارک رمضان را مسابقه و عید فطر را خط پایان آن دانست و افزود: مومنان و توبه کنندگان برندگانی هستند که به سلامت و با افتخار به خط پایان می‌رسند و کسانی که از توبه و گریه جا ماندند و سعادت و لیاقت عبادت را نداشتند نادمان و بازندگانی هستند که دیگر بازگشتی نخواهند داشت.

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه ماه رمضان ماه خود سازی است تصریح کرد: پاداش کسانی که توانستند به نحو احسن از برکات این ماه بهره‌مند شوند بهشت است.

رمضان گذشت با سختی و نخوردن و نگفتن‌های بسیار، تا سحر نشستن‌ها و گفتنی‌های شیرین و خنده‌دار، گریه‌های قدرانه و بی‌اختیار و نشستن دور سفره سحر و افطار...

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی استان قم از اعمال شب و روز عید فطر گفت: غسل در شب عید فطر، ذکر تکبیر بعد از نماز صبح، ظهر و مغرب و به جا آوردن دو رکعت نماز عید و قنوت‌هایش از جمله اعمال سفارش شده در این روز است.

موسوی کمک به فقرا را یکی از جلوه‌های معنوی روز عید فطر عنوان کرد و بیان داشت: مومنان یاد فقرا را در یک ماه عبادت در ذهن داشته و لحظه‌ای به فراموشی نسپرده‌اند در این روز نیز کمک به فقرا و پرداخت زکات فطره سفارش شده است و روزه‌داران همواره به این مسئله توجه داشته و دین خود را ادا کرده‌اند.

حکمت این ماه بودن به یاد فقرا، زندگی با آنان و دیدن گوشه گوشه مشقت آنان بوده است. به یاد هم بودن، کمک و استعانت از ناتوانان همواره از کودکی تا لحظه وداع با زمین خاکی همراه ما بوده و هست و همیشه یاد گرفتیم اگر دست نیازی به سوی ما دراز شد دست‌گیر باشیم و اجابت کنیم، فرقی ندارد چه موقع باشد ماه رمضان یا هر ماه دیگری و روز عید فطر نیز از روزهایی است که باید دست‌گیر باشیم.

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی استان قم در خصوص نماز عید فطر گفت: در زمان حضور امام زمان(عج) خواندن این نماز واجب است اما در زمان غیبت انجام این فریضه به جماعت مستحب است. از دیگر موضوعاتی که به آن تاکید می‌شود اقامه نماز عید فطر زیر آسمان خدا بدون حجاب مادی است که ارتباطی عمیق میان معبود و مخلوق را ایجاد می‌کند.

موسوی عید فطر را از جمله اعیاد همه مسلمانان برشمرد و خاطرنشان کرد: همه آن‌هایی که روزه می‌گیرند و مسلمانند چه ایرانی باشند چه غیر ایرانی، شیعه باشند یا سنی این روز را ارج می‌نهند و گرامی می‌دارند و جشن می‌گیرند و ظاهر آراسته می‌کنند.

وی ادامه داد: در مکتب و مذهب تشیع با دیدن ماه روزه می‌گیریم، با دیدن ماه افطار می‌خوریم و در نهایت با دیدن ماه عید را جشن می‌گیریم. در زمینه رویت هلال ماه حرف اول و آخر را ولی فقیه و حاکم اسلامی می‌زند و بر همه مومنین است به حرف ولی مسلمین استناد کنند و آن را بپذیرند.

چه زیباست کار خلقت و آفرینش، با یک اذان زندگی را آغاز می‌کنیم و با اذان زمین خاکی را ترک می‌کنیم و حالا با گفتن اذان و دیدن ماه روزه می‌گیریم و باز هم با گفتن اذان عید می‌گیریم. به امید عیدی با صاحبخانه حضرت صاحب الزمان یاور دردمندان و نیازمندان.

----------------------

گزارش از زهرا زنگنه

----------------------

انتهای پیام/2258/ر40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول