اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر خانه مطبوعات کردستان:

خبرنگارانی که ماهانه 100 هزار تومان حقوق می‌گیرند/ ویزیتورها به خبرنگاران واقعی لطمه می‌زنند

مدیرخانه مطبوعات کردستان با اشاره به روند رو به رشد چهره‌های جدید در رسانه‌های استان گفت: افرادی با عنوان خبرنگار به این عرصه ورود پیدا می‌کنند که در حقیقت ویزیتور هستند.

خبرنگارانی که ماهانه 100 هزار تومان حقوق می‌گیرند/ ویزیتورها به خبرنگاران واقعی لطمه می‌زنند

شیروان یاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، نبود امنیت شغلی خبرنگاران را یکی از چالش‌های رسانه‌های نوشتاری و مطبوعات استان عنوان کرد و گفت: برخی از بانوان خبرنگار استان سالیان متمادی بدون هیچ گونه قراردادی و چتر حمایتی بیمه و حقوق ماهانه زیر 100 هزار تومان فعالیت می‌کنند که این مسئله در مکانیسم‌های دفاعی ناخودآگاه خبرنگار در حفظ قلم بسیار موثر است.

وی افزود: چنین خبرنگارانی جدای از رسالت خبرنویسی نسبت به جذب آگهی و رپرتاژ به‌ویژه در نمایندگی روزنامه‌های سراسری و کثیرالانتشار اقدام می‌کنند که این امر هویت اصلی و حرفه اصلی‌شان را زیر سوال می‌برد.

مدیر خانه مطبوعات کردستان ابراز امیدواری کرد: سرپرستان خبرگزاری‌های استان که نقش حیاتی و اساسی در پروسه تولید خبر، مصاحبه و گزارش با توجه به آنلاین بودن دارند، نسبت به حفظ و ارتقا جایگاه خبرنگاران خود با عقد قراداد انجام معین کار، لیست بیمه و صدور هویت کارت خبرنگاری اقدام کنند و بیش از این چرخه معیوب خبرنگارسازی را در کردستان نگردانند.

برجسته سازی تیترهای نقلی در رسانه‌های کردستان

یاری بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده بیشتر اخبار رسانه‌های محلی و خبرگزاری‌ها به جز 3 خبرگزاری، تمام اخبار مربوط به دستگاه‌های اجرایی با پرداختن به تیترهای نقلی و عنصر چه کسی است که این موضوع بیانگر این است که چندان به اخبار تولیدی با تیترهای غیر نقلی پرداخته نمی‌شود.

وی اضافه کرد: عملکرد تعداد کمی از خبرگزاری‌های فعال استان در چرخه اخبار تولیدی، پوششی و دریافتی و گزارش‌های خبری و مصاحبه‌های عمقی قابل تحسین است.

به گفته این روزنامه‌نگار کردستانی؛ در حوزه نشریات محلی که به جای توجه به اخبار سوخته منتشره خروجی خبرگزاری‌ها باید به تولید گزارش‌های تحلیلی و کاوشگرانه بپردازند اما این امر در نشریات محلی کردستان کمتر به چشم می‌خورد.

یاری با بیان اینکه فعالیت در حوزه رسانه فردگرایانه نیست، تصریح کرد: رسانه‌های نوشتاری و فضای مجازی و سایبری و خبرگزاری‌ها، تمام اخبار، گزارش و مصاحبه حاصل تفکر خبرنگاران و گزارش نویسان ساعی و کوشای آن رسانه است.

وی معتقد است: باید تفکر و جهان‌بینی غلط که رسانه فردمحور است در گفتمان عقلانی آسیب‌شناسی شود و به صورت کارشناسی راه حل ارائه شود.

مدیر خانه مطبوعات کردستان با با اشاره به اینکه توجه به فتوژورنالیسم و ماکت‌های زیباشناسی در صفحه‌آرایی و گرافیکی در رسانه‌های نوشتاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، عنوان کرد: رشد قارچ گونه خبرگزاری و نمایندگی روزنامه‌های سراسری و کثیرالانتشار در کردستان باید در رقابتی سالم و حرفه‌ای به منظور تحقق روزنامه‌نگاری توسعه باشد نه در تقابل آن.

خبرنگاران کردستان حوزه خبری مشخصی ندارند

یاری یکی دیگر از ضعف‌های حوزه رسانه‌های کردستان را عدم حوزه‌بندی خبری و توجه به زیرمجموعه‌های روزنامه‌نگاری تخصصی و عمومی با گرایش‌های مختلف ورزش نویسی، حوادث نویسی، گزارش‌های اجتماعی، اقتصادی با زیرمجموعه‌های خود عنوان کرد.

مدیر خانه مطبوعات کردستان بیان کرد: چون در حوزه رسانه امنیت شغلی یک خبرنگار متکی به زرین بودن قلم و پررنگ بودن جوهر قلمش است اگر با دانش و خرد رسانه‌ای هماهنگ نشوند، رکن چهارم دموکراسی به صورت دیکتاتوری آنان را حذف خواهد کرد.

یاری در پایان ابراز امیدواری کرد که خبرنگاران و گزارشگران و مصاحبه کنندگان و خالقان مصاحبه‌های عمقی در رسانه‌های نوشتاری و خبرگزاری‌های آنچنان ارتقا یابند که صاحب سبک مشخص با برند مشخص قلم در زمینه خبرنویسی و گزارش نویسی و حتی مصاحبه شوند.

انتهای پیام/79005/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول