اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پیامی به مراسم افتتاح پژوهشگاه قرآن و حدیث

آیت‌الله صافی گلپایگانی: قرآن و حدیث ارکان خلل‌ناپذیر اسلام هستند

یکی از مراجع تقلید در پیامی به مراسم افتتاح پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: قرآن و حدیث دو رکن اساسی و خلل‌ناپذیر دین از آغاز ظهور اسلام هستند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی: قرآن و حدیث ارکان خلل‌ناپذیر اسلام هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی به مراسم افتتاحیه پژوهشگاه قرآن و حدیث آمده است: «با عرض سلام و ادب و احترام به حضرات اساتید بزرگوار، فضلای محترم و عزیزان حاضر در این جلسه نورانی و باشکوه، افتتاح مرکزی مقدس و با عظمت برای فهم و درک حقایق و دقایق معارف قرآن کریم و احادیث اهل بیت(ع) که به نام پژوهشگاه قرآن و حدیث نام‌گذاری شده است را به موسسه عالی علمی فرهنگی دارالحدیث تبریک و تهنیت می‌گویم؛ این موسسه محترم که افتخار دارد وصیت جاودان پیامبر اکرم(ص)، درباره ثقلین را در جامعه عینیت بخشد و به آن عمل نماید، باید بر خود ببالد و بر این توفیق بزرگ شاکر باشد».

وی در ادامه افزوده است: «دین مقدس اسلام از آغازین زمان طلوع و نورافشانی آفتاب هدایت و دعوت، تا امروز و تا عصر ظهور و الی یوم القیامه، بر دو رکن محکم و عظم استوار بوده و هست که مرور زمان و لیل و نهار و اعصار و ادوار، آن را کهنه نمی‌سازد و همواره مانند روز نخست، نو و جدید مانده و خواهد ماند و همچون کل منظومه‌ها و کهکشان‌ها و ثوابت علوی و سلفی، ثابت و برقرار است.

این دو رکن خلل‌ناپذیر نخست قرآن مجید، وحی اصل و اصیل الهی و کتاب باقی و معجزه خالده‌ای است که برهان حقانیت همه دعوت‌های آسمانی و خاتمیت دین اسلام است و دوم، در کنار و همراه آن سنت و حدیث و علوم ماثوره از حضرت رسول اعظم(ص) و اوصیاء اهل بیت آن حضرت است که عدل قرآن کریم هستند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در ادامه پیام خود آورده است: «این دو رکن، روح اسلام و هویت اسلام و دعوت این دین حنیف و تمام حقایق و بیان کل آنچه از باطن جهان و غیب این عالم قابل بیان است، بوده و در معرض تفهیم و درک انسان‌ها و فرشتگان قرار دارد؛ بالاتر و برتر از معارفی که از این دو مرکز، همواره در تراوش و فیض‌بخشی هستند، معارفی نیست. قرآن و سنت و حدیث، همه حقایق است و همه حقایق در قرآن و حدیث است؛ افکار و همه کاوش‌ها و ژرف‌نگری‌ها باید در این دو منطقه که وسعتش از وسعت صد هزار میلیارد سال نوری بیشتر و بیشتر است به کار افتد.

قرآن و حدیث، قرآن و تفسیر اهل بیت(ع) و علوم ماثور و احادیث شریفه، آثار نبویه، معارف نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، صحیفه ثانیه و ثالثه و رابعه و خامسه، کتب شریف اربعه، گنجینه‌های ادعیه، موسوعه بحارالانوار، کتاب مکارم الاخلاق و ده‌‌ها و صدها و اصل و کتاب، همه ذخائر گران‌بهایی هستند که از جهت سنگینی معنوی از آسمان و زمین سنگین‌ترند. تمامی اینها در اختیار بشر است و متاسفانه بیشتر و بلکه همه، جز افراد معدود، قدر و بهای این سرمایه و نعمت الهی را نمی‌دانند.

در ادامه پیام این مرجع تقلید آمده است: «عالم از بهره‌مندی از این آثار و این احادیث حکمت و موعظه و درس‌های بی‌شمار، سیر و ترقی دارد و به سوی کمال و رشد، حرکت می‌کند؛ آری! اگر بگوئیم دلیلی ظاهرتر بر عالم غیب از قرآن و از سنت حدیث نیست، مبالغه نکرده‌ایم؛ تراوش این علوم از بیت نبوی(ص)، از آیات عظیمیه نادره و دلایل شافیه کافیه بر وجود خداوند متعال است.

متاسفانه ما در زمانی واقع شده‌ایم که برخی از اشخاص که به اصطلاح دانش‌پژوه و اهل تحقیق و تعمق شمرده می‌شوند، از این یگانه دریای علم و معرفت غافل مانده و چنان که سزاوار است قدر این نعمت را نمی‌دانند و چه بسا که به مکتب‌هایی نظر دوخته باشیم که جز ظلمات و تاریکی و سرگردانی کسی را به جایی رهنما نیستند و سراب را به جای آب نشان می‌دهند. حقا حق این علوم، ناشناخته ماند و ادا نمی‌شود.

افتتاح پژوهشگاه قرآن و حدیث از این جهت ارزشمند است که به لطف خداوند متعال آغاز حرکتی است شایان برای آشنایی بیشتر با علوم و معارف اهل‌بیت(ع)، و امروز حوزه‌های علمیه و مراکز دینی و فرهنگی عهده‌دار مسئولیت بزرگی هستند که باید همه و همه با حرکت جهادی و یک نهضت بزرگ فرهنگی، تشنگان معنویت و حقیقت را از چشمه جوشان قرآن و حدیث سیراب نموده و با استفاده از وسایل ارتباطی جدید، قله‌های بزرگ علمی را فتح نموده و پرچم اسلام عزیز را در سراسر جهان به اهتزاز در آورند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پایان افزوده است: «اینجانب از خداوند مسئلت دارم که خدمات و تلاش همه خدمتگزاران به قرآن و حدیث را به لطف و کرمش قبول فرموده و مقبول نظر حضرت صاحب الزمان مولانا المهدی، ارواح العالمین له الفداء قرار دهد؛ توفیقات بیشتر بزرگواران را در پیشبرد اهداف مقدسی که دارند، آرزومندم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته                    

27 رمضان المبارک1434

لطف‌الله صافی

انتهای پیام/78004/ط/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول