اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر انجمن تالاسمی سیستان و بلوچستان:

تولد نوزادان تالاسمی همچنان در سیستان و بلوچستان ادامه دارد

مدیر انجمن تالاسمی سیستان و بلوچستان گفت: تولد نوزادان تالاسمی در سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد، در حالی که در استان‌های دیگر این تولد به صفر رسیده است.

تولد نوزادان تالاسمی همچنان در سیستان و بلوچستان ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، وحید شهنوازی در جلسه کمیته بیماری‌‌های خاص در استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: انجمن تالاسمی از سال 85 به طور رسمی فعالیت خود را در استان آغاز کرد، در ابتدا پس از بازدید از بخش‌های استان درمان مناسبی ارائه نمی‌شد، ولی در حال حاضر خدمات درمانی به طور مطلوبی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه جمعی از خیران سلامت، تعدادی از خانواده‌های نیازمند و بیماران تالاسمی را زیر پوشش قرار داده‌اند، افزود: به دلیل طول درمان این بیماری اکثر خانواده‌های بیمار به لحاظ مالی دچار مشکل هستند، حتی برخی هزینه ایاب و ذهاب خود برای مراجعه به پزشک را هم ندارند.

مدیر انجمن تالاسمی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در گذشته درمان هپاتیت  c در مرکز کشور انجام می‌شد، گفت: قبلا بیماران هر سه یا شش ماه به تهران عزیمت می‌کردند که اکنون شرایط درمان در مرکز استان ایجاد شده است.

عضو کمیته بیماری‌‌های خاص سیستان و بلوچستان در مورد خدمات ارائه شده به بیماران تالاسمی استان نیز ابراز داشت: ثبت‌نام مسکن مهر برای بیماران تالاسمی انجام شده، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بیماران با مشارکت دانشگاه انجام می‌شود، البته اینکار باید ماهیانه و به طور مداوم باشد.

مشکلات اشتغال بیماران تالاسمی رفع شود

وی با انتقاد از به کارگیری نشدن بیماران تالاسمی در دستگاه‌های دولتی، اضافه کرد: نزدیک به 300 نفر از بیماران تالاسمی استان با مدارک لیسانس و فوق‌دیپلم به سن استخدام رسیده‌اند، ولی به دلیل این بیماری جذب نمی‌شوند، اگر به واقع اینها معلول هستند پس چرا بهزیستی آنها را تحت پوشش قرار نمی‌دهد؟ و اگر معلول نیستند، چرا سازمان‌ها از اشتغال آنها سرباز می‌زنند؟

وی ادامه داد: در استان‌های دیگر بیماران تالاسمی از طریق استانداری سهمیه دارند ولی در استان ما این‌ گونه نیست.

شهنوازی نبود برنامه مدون برای کنترل بیماری تالاسمی را یکی از مشکلات خواند و ادامه داد: استان ما هنوز تولد تالاسمی دارد، در حالی که در استان‌های دیگر این تولد به صفر رسیده است.

وی بر نظارت عملکرد مسئول بخش تالاسمی بیمارستان ایرانشهر تاکید کرد و گفت: وی به هر نحوی که می‌خواهد با بیماران تالاسمی برخورد می‌کند و رایزنی‌ها برای تغییر این پزشک تاکنون بی نتیجه بوده است.

عضو کمیته بیماری‌‌های خاص سیستان و بلوچستان در مورد هزینه‌های بیماران تالاسمی نیز اضافه کرد: بیماران تالاسمی هر سه تا شش ماه باید آزمایش‌های ویژه‌ای انجام دهند، هر بیمار باید بدون احتساب بیمه بین 100 تا 150 هزار تومان پرداخت کند.

شهنوازی وجود خوابگاه در مرکز استان را برای رفاه بیماران شهرستانی ضروری دانست و تصریح کرد: برخی آزمایشات در مناطق استان انجام نمی‌شود و بیمار باید برای انجام‌ آنها به مرکز استان مراجعه کند که نبود مکان مناسب برای اسکان آنها، مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه به غیر از بخش تالاسمی زاهدان، در مناطق دیگر پزشک متخصص این بیماری را نداریم، بیان کرد: اگر برای اعزام پزشک مشکلات بودجه‌ای وجود دارد، از طریق سیستم ویدیو کنفرانس زمینه‌ای فراهم شده تا مشکلات بیماران در سایر مناطق نیز برطرف شود.

عضو کمیته بیماری‌‌های خاص سیستان و بلوچستان فعالیت این انجمن را بدون کمک و همیاری مسئولان غیرممکن دانست و بر ضرورت تداوم و توسعه همکاری‌های دستگاه‌های اجرایی با این مجموعه تاکید کرد.

انتهای پیام/75004/ب30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول