اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ضرورت ایجاد کتابخانه ملی در قزوین

ایجاد کتابخانه‌ ملی در استان‌ها در راستای توسعه پژوهش‌های علمی و حفظ و پاسداری از کتب و اسناد ارزشمند از جمله ضروریاتی است که امروز در کشور احساس می‌شود.

ضرورت ایجاد کتابخانه ملی در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سازمان‌ اسناد و کتابخانه‌ ملی کشور گنجینه‌ای از آثار ارزشمند علمی و هنری است که به دلیل محدودیت‌های موجود، ظرفیت حفظ آثار تمام مناطق کشور را آن چنان که باید و شاید ندارد.

ریاست عالیه سازمان‌ اسناد و کتابخانه‌ ملی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران بر عهده ریاست جمهور قرار دارد‌ که‌ اساسنامه‌ آن‌ به‌ تصویب‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ رسیده‌ و در زمینه پژوهشی‌، خدماتی، آموزشی و علمی فعالیت دارد‌.

ایجاد کتابخانه‌ ملی در استان‌ها به دلیل گستردگی آثار تاریخی، فرهنگی و علمی در مناطق گوناگون کشور از جمله ضروریاتی است که امروز احساس می‌شود.

با توجه به وسعت و تمدن کهن سرزمین ایران، اسناد و آثار غنی در زمینه‌های گوناگون در مناطق مختلف کشور وجود دارد که حفظ و نگهداری آن‌ها در پایتخت غیرممکن است و باید این ظرفیت در خود استان‌های کشور ایجاد شود.

در حال حاضر برخی از استان‌های کشور همچون یزد، آذربایجان شرقی، کرمان، اصفهان، فارس، همدان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی دارای کتابخانه ملی هستند که گامی بلند در راستای حفظ و پاسداری از اسناد و گنجینه‌های غنی خود برداشته‌اند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: کتابخانه علامه رفیعی 300 نسخه کتب خطی و 284 چاپ سنگی داشت که با اهدای 86 نسخه کتاب خطی و 300 نسخه کتاب چاپ سنگی این تعداد به 970 نسخه رسید.

محمدرضا مولایی ادامه داد: این کتاب‌های ارزشمند که متعلق به سیدحسین لامع قزوینی المدعو به معین‌الاسلام بوده و بیش از 120 سال قدمت دارند توسط فرزندان ایشان (جعفر، حسن، علی و بتول لامع) به کتابخانه مذکور اهدا شده است.

مولایی ابراز داشت: با توجه به اینکه این کتب از ارزش مادی و معنوی بسیار بالایی برخوردار هستند اقدام شایسته این بزرگواران که موجبات استفاده عموم جامعه را از این کتب فراهم می‌کند، شایسته تقدیر است.

این مسئول اضافه کرد: متأسفانه با وجود داشتن حدود یک هزار جلد کتاب خطی و سنگی فاقد بخش ویژه نگهداری نسخ خطی و نفیس هستیم زیرا راه‌اندازی این بخش به هزینه‌های سنگینی نیاز دارد.

مولایی بیان کرد: برای ایجاد این مرکز مکاتباتی را با مسئولان داشته‌ایم که امید می‌رود برای حفظ و حراست از آثار خطی و سنگی، این مرکز در استان قزوین ایجاد شود.

وی با بیان اینکه قزوین فاقد کتابخانه مرکزی است، تصریح کرد: برای ایجاد کتابخانه مرکزی در قزوین پیگیری‌هایی را از طریق نمایندگان مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و استاندار قزوین انجام داده‌ایم.

مولایی اضافه کرد: کتابخانه مرکزی در بیشتر استان‌های کشور وجود دارد که در استان قزوین نیز باید کتابخانه مرکزی احداث شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره به مزیت‌های کتابخانه مرکزی عنوان کرد: کتابخانه مرکزی نقش اساسی در ترویج و توسعه کتابخوانی دارد و در جذب هرچه بیشتر مردم به کتاب و کتابخوانی نقشی محوری دارد.

استان قزوین جزو استان‌هایی محسوب می‌شود که گنجینه عظیمی از اسناد و آثار ارزشمند قدیمی و کهن را در اختیار دارد که این آثار نیازمند پاسداری و نگهداری ویژه هستند.

* راه‌اندازی کتابخانه ملی در قزوین

مراحل اولیه راه‌اندازی کتابخانه ملی در استان قزوین انجام پذیرفته به‌گونه‌ای که استاندار قزوین در این خصوص می‌گوید: با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و استانداری قزوین، مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین در مرکز استان راه‌اندازی می‌شود.

احمد عجم می‌افزاید: این تفاهم‌نامه در راستای تحقق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی و در راستای توسعه عدالت همگانی، پرهیز از تمرکز امور در تهران و تلاش برای توسعه علمی، پژوهشی و آموزشی مناطق مختلف کشور به امضا رسید.

وی بیان می‌کند: استان قزوین آمادگی همکاری نزدیک و همه جانبه برای استقرار و حمایت از این مرکز در استان را دارد.

استاندار قزوین با بیان اینکه اطلاع‌رسانی از خدمات و کارکردهای این مرکز باید بیشتر شود، ادامه می‌دهد: با استقرار این مرکز در استان بستر و زمینه دسترسی محققان و پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی به اسناد و متون تاریخی قزوین فراهم می‌شود که می‌تواند به تولیدات علمی و نتایج مهمی در راستای شناسایی و معرفی تاریخ و هویت اجتماعی و تاریخی قزوین منجر شود.

همچنین رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز از راه‌اندازی کتابخانه ملی استانی برای توسعه پژوهش‌ها خبر داد.

اسحاق صلاحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین، هدف از راه‌اندازی مرکز اسناد و کتابخانه ملی در استان‌های کشور را توسعه پژوهش‌های منطقه‌ای برای از بین بردن نقاط کور عنوان کرد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و استانداری قزوین منعقد شده، اظهار داشت: با توجه به ضرورت حفظ آثار تاریخی هر منطقه از کشور، مقرر شده است تا در همه استان‌های کشور مرکز اسناد و کتابخانه ملی راه‌اندازی شود.

وی افزود: یکی از علل این تصمیم، این مهم است که آثاری در استان‌ها وجود دارد که از لحاظ استانی دارای ارزش خاصی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: قطعاً آرشیو و نگهداری همه آثار استانی در مرکز تهران نیز میسر نیست و با توجه به ارزش خاصی که برخی از این آثار استانی در پژوهش‌های منطقه‌ای می‌تواند داشته باشد، مرکز اسناد و کتابخانه ملی استانی در استان‌ها در حال راه‌اندازی است.

صلاحی یادآور شد: نقاط کوری در دل این آثار برای پژوهش وجود دارد که با انجام این مهم این نقاط کور برطرف می‌شود و گامی برای توسعه پژوهش در استان‌ها خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر 2.5 میلیون جلد کتاب، 2 میلیون نشریه و 2 میلیون منابع غیر کتابی در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود.

این مسئول بیان داشت: هم‌اکنون نزدیک به 700 میلیون برگ سند دولتی در سازمان وجود دارد که قدیمی‌ترین سند دولتی مربوط به دوره ایلخانیان می‌شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: با توجه به اینکه برخی از اسناد ملی، هویت بومی و منطقه‌ای دارند، بر اساس مصوبه هیئت امنای سازمان که به امضای رئیس جمهور رسیده است، مقرر شد که در تمامی استان‌ها مرکز اسناد و کتابخانه ملی راه‌اندازی شود تا دسترسی محققان و صاحب نظران و علاقه‌مندان در استان‌ها به این اسناد و مدارک به شکل بهتر و سهل‌تری صورت بگیرد.

* آغاز فعالیت کتابخانه ملی قزوین در آینده‌ای نزدیک

وی افزود: استان قزوین یازدهمین استانی است که این مرکز در آن راه‌اندازی می‌شود و با ساختمانی که شهرداری قزوین در اختیار این مرکز قرار داده است در آینده نزدیک این مرکز فعالیت خود را آغاز می‌کند.

با ایجاد کتابخانه ملی در استان قزوین فضای مناسبی برای پژوهشگران به وجود می‌آید تا به راحتی بتوانند به آثار ارزشمند دسترسی پیدا کنند و همچنین محیط مناسبی برای حفظ و پاسداری از آثار و اسناد ارزشمند فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/77003/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول