اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عطایی در گفت‌وگو با فارس:

قهرمانی در لیگ برتر والیبال هدف ما نیست/ به دیدارهای جهانی به عنوان تجربه‌ای بزرگ می‌نگریم

سرمربی تیم والیبال کاله مازندران گفت: هدف قهرمانی در لیگ برتر والیبال امسال را نداریم و با توجه به رویکرد جدید تیم به دیدارهای جهانی به عنوان تجربه‌ای بزرگ می‌نگریم.

قهرمانی در لیگ برتر والیبال هدف ما نیست/ به دیدارهای جهانی به عنوان تجربه‌ای بزرگ می‌نگریم

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، کاله مازندران یکی از تیم‌های پرافتخار والیبال کشورمان است که در مدت پنج سال حضور خود در رقابت‌های لیگ برتر والیبال توانسته دستاوردهای بزرگی کسب کند.

این تیم که از دسته‌های پایین‌تر کار خود را آغاز کرده و گام به گام به لیگ برتر رسید هم‌اکنون با کسب افتخارات بزرگی همانند دو عنوان قهرمانی و دو عنوان سومی در لیگ برتر ایران، قهرمانی و مقام سوم در جام باشگاه‌های آسیا و صعود به جام باشگاه‌های والیبال جهان به باشگاهی بزرگ تبدیل شده است.

بهروز عطایی سرمربی تیم والیبال کاله مازندران که پنجمین سال حضور خود در این تیم را تجربه می‌کند و سابقه هدایت و مربیگری تیم ملی والیبال بزرگسالان، سرمربیگری تیم ملی نوجوانان، پرسپولیس تهران و دانشگاه آزاد اسلامی را داشته در مصاحبه تفصیلی با خبرنگار ورزشی فارس در مورد وضعیت کنونی تیم والیبال کاله، توجه بیشتر مسئولان این باشگاه به زیرساخت‌ها، جذب بازیکن در فصل نقل و انتقالات، نقش هواداران در افتخارآفرینی تنها نماینده مازندران در والیبال کشور صحبت‌هایی را به میان آورد.

فارس: چه عاملی باعث شد کاله مازندران طی پنج سال حضور در عرصه حرفه‌ای والیبال افتخارات بزرگی از قهرمانی در لیگ برتر تا حضور در بین برترین تیم‌های والیبال دنیا کسب کند؟

اگر در مجموعه‌ای همه افراد کار خود را به خوبی انجام دهند باید موفقیت را برای آن انتظار داشت، کاله موفقیت‌های خود در والیبال را متعلق به فرد خاصی نمی‌داند بلکه مطمئنا در این افتخارآفرینی مدیریت باشگاه، اعضای هیئت مدیره، کادر فنی، بازیکنان وظایف خود را به خوبی انجام داده و هواداران نیز در هر شرایطی به تیم خود می‌اندیشیدند و حمایت بی‌امان خود را دریغ نمی‌کردند.

اعتقاد دارم تماشاگران و هواداران این باشگاه نیز در پیروزی‌های تیم بسیار موثر بودند و در هر دیداری چه داخل خانه و چه خارج خانه فقط ما را حمایت می‌کردند.

*هدف قهرمانی در لیگ برتر والیبال را نداریم

امسال دیدگاه اعضای هیئت مدیره کاله بیشتر به ساخت زیرساخت‌ها معطوف شده است، شما در این زمینه چه دیدگاهی دارید؟

وقتی تیمی قهرمان آسیا می‌شود منطقا باید برای حضوری قدرتمندانه در میدان جام باشگاه‌های جهان تیمی بزرگ را شکل دهد تا علاوه بر حفظ جایگاه‌اش در لیگ برتر و جام باشگاه‌های آسیا در دنیا نیز حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

به هیچ وجه در دیدگاه و تفکرات مسئولان باشگاه کاله بازگشت به عقب وجود ندارد ولی با توجه به برنامه‌ریزی در بودجه باشگاه، هدف اصلی مسئولان ساخت سالن 8 هزار نفری و زیرساخت‌های لازم است که بخشی از بودجه‌ها را به خود اختصاص داده تا در این زمینه سرمایه‌گذاری شده و بخشی از آن نیز صرف تیمداری شود.

ما نیز معتقدیم بودجه بسیار مناسبی امسال برای مهیا کردن تیمی پرقدرت تدارک دیده نشده است ولی با تیمی جوان‌تر، بومی‌تر و با انگیزه وارد رقابت‌ها شویم.

هیچ تیمی در لیگ برتر والیبال کاملا بومی نیست، ما امسال در نگرش‌مان تیمی جوان، نسبتا بومی و متوسط رو به بالا را ترسیم کردیم که اصلا قصد و هدف قهرمانی نداریم و مطمئنا در مسابقات جهانی نیز با این تیم نمی‌توانیم به موفقیت‌های لازم دست پیدا کنیم.

* به دیدارهای جهانی به عنوان تجربه‌ای بزرگ می‌نگریم

فارس: کاله مازندران امسال به لیگ برتر و جام باشگاه‌های جهان چگونه می‌اندیشد؟

در لیگ برتر هدف‌مان قهرمانی نیست و در مسابقات جام باشگاه‌های جهان که در آن به عنوان نماینده قاره کهن آسیا حضور می‌یابیم سکو نمی‌خواهیم.

به این رویداد جهانی به عنوان یک تجربه بزرگ می‌اندیشیم تا خودمان را در آن محک بزنیم و یقینا نتیجه گرفتن با این تیم در دیدارهای جهانی بسیار سخت است زیرا در آن برترین‌های دنیا شرکت دارند و سعی داریم عملکرد خوبی را از خود بروز دهیم تا با تلاش و توجه زیاد تجربه خوبی را در کارنامه خود ثبت کنیم البته نگرش هیئت مدیره باشگاه کاله نیز در این زمینه این چنین است و امیدواریم به آن مهم دست یابیم.

قبل از آغاز لیگ برتر گذشته صحبت‌هایی درباره ترکیب بومی کاله شد ولی در روزهای پایانی ملی‌پوشان به جمع بازیکنان پیوستند، آیا امسال نیز چنین رویکردی دوباره دنبال می‌شود؟

سال گذشته کسانی که خود را متصل به بدنه باشگاه می‌دانستند به همراه عده‌ای دیگر در بین مردم صحبت از بومی بستن کاله به میان آوردند ولی هیچ یک از مسئولان باشگاه چنین حرفی را به زبان نیاوردند تا اینکه در روزهای پایانی بهترین‌های والیبال ایران را به خدمت گرفتیم اما امسال اعضای مسئولان باشگاه در بیانیه‌ای رسمی رویکرد تیم را بیشتر به سمت جذب بازیکنان بومی و توجه به زیرساخت‌ها اعلام کردند که در آن اهداف تیمداری در لیگ برتر آینده مشخص شد.

امسال سطح تراز تیم پایین‌تر از گذشته است وقتی بازیکن بومی در حد و اندازه دیگر بازیکنان نباشد مطمئنا او را انتخاب نخواهیم کرد و اگر بازیکن آملی نیز مورد قبول ما نباشد او را جذب نمی‌کنیم، در واقع می‌خواهیم از بازیکن بومی استفاده کنیم ولی در پست‌های مختلف بازیکن ایده‌آل نداریم.

* سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ورزش به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد

فارس: ساخت سالن ورزشی کاله مازندران تا چه اندازه می‌تواند تیمداری این مجموعه برای سال‌های آینده را تضمین کند؟

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ورزش به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و یک شرکت خصوصی با سرمایه‌گذاری ورزشی مطمئنا دلایل و اهداف فراتر از آن دارد، امر ورزش به هیچ وجه در حوزه اقتصادی تعبیر نشده و سودآور نیست همچنین هم‌اکنون هم شاهد هستیم برخی تیم‌های خصوصی هر لحظه آمادگی برای پس کشیدن از لیگ را دارند.

بخش خصوصی وقتی وارد عرصه‌ای می‌شود منافعی را دنبال می‌کند و به قصد تامین آن گام برمی‌دارد ولی بهمن سلیمانی مدیرعامل باشگاه کاله فردی کاملا ورزشی بوده، از بزرگان ورزش است و حتی در فدراسیون بسکتبال نیز جایگاه بالایی دارد، دیدگاه او ورزشی است و توانسته این دیدگاه را به شرکت کاله نیز القا کرده و مجموعه را متاثر از این تفکر کند.

هدف مسئولان کاله از ساخت سالن ورزشی این است تا تیمداری خود را تداوم بخشند و برای تداوم تیمداری مجبورند به گونه‌ای عمل کنند تا همیشه سالن‌شان پر از تماشاگر باشد، به این منظور باید بازیکنان مطرحی را جذب کنند، هم‌اکنون حاضرند تیم متوسطی را روانه مسابقات کنند تا کار سالن 8 هزار نفری که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین سالن سرپوشیده با این گنجایش است را به اتمام رسانده و به قهرمانی بیاندیشند.

نگاه مسئولان کاله برخلاف نگاه حرفه‌ای که امر در ورزش حاکم است بسیار حرفه‌ای و باز بوده و به نظرم تصمیم‌گیری‌های‌شان نیز بسیار معقول است.

البته عوامل تیم طی دو سال گذشته برای قهرمانی تمام توان خود را گذاشتند و آنالیز که در والیبال امروز دنیا نقش بسیار حیاتی و اساسی دارد، بسیار به ما در شناخت تیم‌ها، عملکرد و وضعیت تیم حریف و تیم‌مان کمک کرد.

در اواسط فصل گذشته لیگ برتر والیبال برای هر بازی تقریبا 100 صفحه آنالیز تحویل ما می‌شد، همه آن‌ها را می‌خواندم و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار بازیکنان برای پیاده‌کردن در زمین می‌دادم.

همچنین مربی محدود به توانمندی‌های بازیکنانش است، اگر امکانات، ابزار، پاداش‌ها و دستمزدها به بهترین شکل لحاظ شود بازیکنان خوب تمرینات خوب و امکانات خوبی داشته باشند بیشترین نقش موفقیت‌ها را در این حالت مربی ایفا می‌کند ولی اگر بازیکنان معمولی، امکانات، سالن و مسافرت خوبی نداشته باشند در آن صورت بیشترین نقش را در موفقیت بازیکن دارد.

هر سال از لیگ برتر والیبال حداقل سه تیم مدعی قهرمانی هستند که معمولا قهرمان تیمی است که کمترین اشتباه را از خود بروز می‌دهد.

همیشه تیم قهرمان تیمی بسیار خوب و کم اشتباه است، همیشه تیم‌های قهرمان خیلی خوب هستند ولی تیم‌های خیلی خوب و پرمهره همیشه قهرمان نیستند چراکه تیم‌هایی همانند داماش، پتروشیمی، فجر، صنام و بانک ملی در حال و گذشته دارای بازیکنان زیادی بودند ولی نتوانستند قهرمان شوند و این اصلی است که نباید فراموش شود.

* پرورش‌یافته منطق کاله هستم

آیا فکر نمی‌کنید بهروز عطایی با افتخاراتی که در کارنامه دارد اگر امسال با تیم جوان و کم‌تجربه کاله پایان فصل در نیمه دوم جدول بایستد زیاد برای او خوشایند نیست؟

امسال به هر حال کیفیت فنی تیم تغییرات زیادی کرده است و این واقعیت انکارناپذیر است، انسان باید نسبت به اتفاقات اطرافش تعهد داشته باشد، من خودم را پرورش‌یافته مکتب و منطق کاله می‌دانم اگر هم افتخاراتی در کارنامه دارم همه به واسطه کاله است زمانی که مسئولان این تیم به من اعتماد کردند، در این راه صبر و تحمل بسیاری به خرج دادند تمام این حرکات برایم قابل ارزش و احترام است، مسئولان این تیم حتی در بسیاری از مواقع با فشار بسیار زیاد هواداران روبرو شدند و فصل گذشته زمانی که استعفا دادم استعفایم را نپذیرفتند، مخالفت کرده و فرصت لازم را از من نگرفتند بلکه با تمام توان پشت من بودند و من نسبت به این مجموعه احساس دین می‌کنم.

نه باشگاه به من بدهکار است و نه کسی به من اصرار زیادی داشته که امسال در تیم بمانم بلکه خودم نسبت به این مجموعه تعلق خاطر خاصی دارم.

باشگاه هم‌اکنون وارد دور جدیدی از تیمداری در لیگ برتر شده و نباید آنها را تنها گذاشت البته مربیانی را در لیگ برتر سراغ داریم که در ابتدای ورود به تیمی خاص خود را متعلق به آن شهر دانسته ولی در زمانی که باشگاه به مشکل مالی برخورد کرد تیم را رها کردند، من می‌توانم به جرات بگویم که درآمدم در کاله ممکن است از برخی مربیان تیم‌های رده پایان، حتی رده دهم و مربیانی که تیم‌شان به دسته پایین‌تر سقوط کرده، باشد.

* تمرینات آماده‌سازی کاله مازندران از 12 مرداد آغاز می‌شود

فارس: در جذب بازیکنان در فصل نقل و انتقالات تاکنون با چند والیبالیست قرارداد منعقد کردید و تمرینات آماده‌سازی تیم چه زمانی آغاز می‌شود؟

تمرینات این تیم امسال با هدف دفاع عنوان قهرمانی فصل گذشته لیگ برتر و حضوری آبرومندانه در جام باشگاه‌های جهان به عنوان نماینده قاره آسیا دنبال می‌شود.

قصد داریم تمرینات اولیه را از روز شنبه 12 مرداد آغاز کنیم.

عادل غلامی ملی‌پوش والیبال کشورمان که در لیگ جهانی حضور داشت، علیرضا جدیدی، رضا قرا، ولی علیپور، علی شفیعی، سید علی سجادی، میلاد عبادی‌پور، صابر نریمان‌نژاد، افشین فتاح، ابوالفضل قلی‌پور، رافع طبری و فخرالدین رضوی افرادی هستند که حضورشان در فصل آینده در این تیم قطعی شده است.

البته بازیکنان زیادی نیز از ترکیب سال گذشته کاله جدا شدند ولی به دنبال جذب دو دریافت‌کننده برای لیگ برتر و دیدارهای جهانی بوده و والیبالیست‌های دیگری نیز در نظر داریم تا در ترکیب تیم بتوانند کمک حال ما باشند.

آیا در فصل آینده قصد به کارگیری بازیکن خارجی دارید و یا در سفر گذشته‌تان به صربستان این هدف را دنبال می‌کردید؟

نه امسال قصد بازیکن خارجی را نداریم زیرا با توجه به وجود نوسان و افزایش در قیمت دلار و ارز یک بازیکن خارجی معمولی بسیار گران‌قیمت خواهد بود البته با توجه به صحبت‌هایی که با مدیرعامل باشگاه داشتیم قصد استفاده از دریافت کننده خوب با عملکرد متوسط رو به بالای داخلی را داریم هرچند در این پست هم‌اکنون دو بازیکن در خدمت تیم هستند ولی می‌خواهیم یک بازیکن مطلوب دیگر را نیز اضافه کنیم.

آیا در دیگر پست‌ها نیز برای فصل آینده خلاء را احساس می‌کنید؟

در پست‌های سرعتی و قطر پاسور برای فصل آینده مشکلی نداریم تا به فکر بازیکن مطلوب‌تر باشیم.

در پست لیبرو نیز ابوالفضل قلی‌پور و رافع طبری با این تیم همکاری دارند البته در صدد هستیم با توجه به بودجه باشگاه اگر امکان داشته باشد با یک لیبرو خوب وارد مذاکره شده و آن را به کار بگیریم تا این بخش نیز بیش از گذشته تقویت شود.

در پست لیبرو سال گذشته نیز ضعف‌هایی احساس می‌شد و به فکر تقویت آن هستیم زیرا لیبرو پاشنه آشیل تیم محسوب می‌شود و حرکت و امتیازآوری‌های تیم به دست او است.

فارس: هواداران کاله مازندران از پنج سال گذشته تاکنون چه تغییراتی داشتند؟

عملکرد تماشاگران و حامیان کاله هر سال نسبت به سال گذشته بهتر می‌شود، دیگر در بین هواداران شور بر شعور فایق می‌شود زیرا در لیگ گذشته در بازی‌هایی که شکست می‌خوردیم نیز تماشاگران به خاطر عملکرد خوب بازیکنان، درک حساسیت مسابقات و نیاز به پیروزهای آینده با تشویق‌شان مجبور بودیم به دیدارهای بعدی نگاه وسیع‌تری داشته باشیم.

خوشبختانه تماشاگران آملی به بلوغ لازمی که انتظار آن می‌رفت دست پیدا کردند و ما نیز امیدواریم در ادامه روند تیم کاله مازندران بتوانیم همیشه شادی و مسرت آنها را رقم بزنیم.

سال گذشته در بازی پلی‌آف مقابل پیکان در صورتی دومین بازی را در آمل مغلوب شدیم که بازی نخست را با پیروزی پشت سر گذاشتیم، با وجود باخت کاله حمایت بی‌امان تماشاگران و تشویق‌شان کار را به گونه‌ای رقم زد تا برای قهرمانی بسیار امیدوار بوده و تلاش خود را نیز چند برابر کنیم. 

* هواداران شرایط ویژه کاله مازندران در لیگ برتر آینده را درک کنند

چه انتظاری مجموعه کاله از هواداران و والیبال‌دوستان آملی در مقابل عملکرد آینده والیبالیست‌های جوانش دارد؟

همیشه معتقدم هواداران کاله نقش عمده‌ای در افتخارات این باشگاه داشته و دارند، هواداران طی چند سالی که در لیگ برتر تیمداری می‌کنیم و قبل آن نقش عمده‌ای در تیم ما ایفا کردند، آن‌ها همیشه حمایت را در نظر داشتند و به یاری تیم می‌اندیشیدند البته طی سال‌های نخست تیمداری در لیگ برتر کمی آستانه صبرشان پایین بود ولی سال گذشته مشاهده کردیم حتی در بازی که نتیجه را واگذار کردیم با حمایت تماشاگران به بازی‌های بعدی امیدوارتر شدیم.

آن‌ها باید توجه داشته باشند امسال تیمی ضعیف‌تر از سال گذشته داریم و دیگر شاهد حضور پنج یا شش ملی‌پوش در تیم نیستیم، هواداران باید شرایط ویژه کاله را درک کنند و بیشتر از گذشته به حمایت تیم بپردازند هرچند با مشاهده مراحل ساخت سالن 8 هزار نفری تماشاگران نیز شرایط موجود را باور می‌کنند.

ممکن است ما امسال توان شکست سایپا، پیکان، متین، ارومیه و کاشان را نداشته باشیم و تماشاگران باید با حمایت، روحیه و انگیزه را به تیم تزریق کنند.

در بخش پایه باشگاه کاله مازندران چه اقدامات قابل توجهی را انجام داده است؟

کار در بخش پایه یک پروسه زمان‌بر و ارزنده است، آکادمی این باشگاه اقدامات بزرگی را انجام داده که نتیجه آن حضور چندین والیبالیست آملی در ترکیب تیم‌های ملی والیبال است که برای آن‌ها حداقل پنج سال زحمت کشیده شده است.

استعدادیابی در دستور کار باشگاه جای دارد و حاصل ثمرات این اقدام تحویل بازیکنان ارزنده‌ای همانند رضا قرا به تیم ملی است، بازیکنان همانند رضا قرا، میلاد عبادی‌پور و ابوالفضل قلی‌پور پرورش‌یافته مکتب کاله هستند و در سال‌های گذشته نیز فعالیت مربیان خارجی همانند تیهو و دامیان در آکادمی قابل توجه بوده است.

* رسانه‌ها نباید به ورزش نگاه شخصی، جانبدارانه و منفعت‌طلبانه‌ داشته باشند

فارس: نقش رسانه را در افتخارآفرینی کاله چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نقش رسانه‌ها همیشه غیرقابل انکار است، رسانه یکی از اضلاع ورزش بوده و هیچ کس نمی‌تواند منکر قدرت تخریب، حمایت، تحلیل، نقد و بررسی آنها در هر رشته ورزشی شود، البته باید متذکر شوم این تیم قبل از اینکه برای مجموعه کاله باشد به مردم تعلق دارد زیرا مردم با لحظه لحظه‌های پیروزی و شکست آن زندگی می‌کنند، رسانه‌ها نیز در کنار آن می‌توانند نقش ویژه‌ای داشته باشند.

تیم‌های ورزشی با عظمت بالایی که دارند با یک تلنگر می‌شکنند و نباید دست به تخریب ببریم، رسانه‌ها نباید در یک باشگاه نگاه شخصی، جانبدارانه و منفعت‌طلبانه‌ای داشته باشند تا فقط منافع خود را در نظر بگیرند، خوشبختانه اکثر رسانه‌ها، مطبوعات و خبرگزاری‌های مازندران و فراتر از آن نگاه حمایتی به تنها نماینده استان در لیگ برتر دارند و ما نیز همیشه مدافع نقد منصفانه و عادلانه هستیم زیرا معتقدم نقد عادلانه و منصفانه بسیار سازنده بوده و همیشه از آن حمایت می‌کنم.

فارس: عطایی و صحبت‌های پایانی؟

هرچند کاله مازندران امسال نیز برای دومین سال پیاپی مدافع عنوان قهرمانی در لیگ برتر است ولی با توجه بودجه در نظر گرفته شده سعی داریم بهترین ابزار را برای دفاع از این عنوان بکار بگیریم و در این راه نیز هوادارانی که در همه شرایط یار و همراه تیم بودند نیز باید بیشتر از گذشته به حمایت و تشویق تیم بپردازند تا قوت قلبی برای مجموعه کاله، مربیان، بازیکنان و عوامل تیم باشد.

-----------------------------

گفت‌وگو از قربانعلی مسافر

انتهای پیام/86012/ر40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول