اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه نزدیک شدن به روز خبرنگار

چوب بی‌عدالتی بر سر خبرنگاران کردستان

چند سالی است که خبرنگارنماها و برخی کارمندان دولت در برخی از ادارات در دریافت هدیه خبرنگاری گوی سبقت را از خبرنگاران واقعی می‌ربایند.

چوب بی‌عدالتی بر سر خبرنگاران کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، چند سالی است که خبرنگارنماها و برخی کارمندان دولت در برخی از ادارات در دریافت هدیه خبرنگاری گوی سبقت را از خبرنگاران واقعی می‌ربایند و بی‌آنکه حتی برای لحظه‌ای هم به خبرنگارانی که تنها دغدغه روزها و شب‌هایشان حضور در جلسات و نوشتن اخبار است فکر کنند در این بی‌عدالتی سهیم می‌شوند.

پرداخت هدیه روز خبرنگار از سوی دولت عدالت محور به پاس قدردانی از تلاش و خدمات اصحاب رسانه کار زیبایی است، اما نادیده گرفتن برخی از خبرنگاران مصداق بی‌عدالتی است.

سایت سمان که به منظور ساماندهی خبرنگاران طراحی شده کارمندانی نیز از ادارات مختلف به این عرصه ورود پیدا کرده و با معرفی‌نامه‌ای از یک رسانه در سایت عضو شده‌اند که به نظر می‌رسد فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این بخش در بعد نظارتی سهل‌انگاری می‌کند.

ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی به یقین اشرافیت کامل در حوزه اطلاع‌رسانی استان‌ها را دارند، اما جای سئوال دارد که چرا به عنوان مرجعی از آنان برای عضویت سایت سمان نظرخواهی نمی‌شود.

در استان کردستان افرادی هستند که سالانه به صورت تفننی مطالبی را در نشریات محلی منتشر می‌کنند و به واسطه اینکه با مدیرمسئول فلان نشریه رابطه دارند صاحب کارت شناسایی خبرنگاری می‌شوند همین ملاک عضویت در سایت سمان خواهد شد.

افرادی نیز ویزیتور نشریات هستند، اما به عنوان خبرنگار خود را به این سایت قالب کرده و از مزایای این سایت منتفع می‌شوند در صورتی که خبرنگاران واقعی به دلایل نامعلومی از مزایای آن بی‌بهره‌اند.

همچنین افرادی نیز هستند که جز بازاریابی و قرق آگهی‌های تبلیغاتی و دولتی ادارات دغدغه‌ای به نام خبر و انعکاس رویدادهای استان ندارند، اما از نظر ادارات محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به مساوات با فردی که شب و روز آن اطلاع‌رسانی است، دیده می‌شود و این جفا به خبرنگاران واقعی است که هم و غم آنان در قالب خبر و اطلاع‌رسانی خلاصه می‌شود.

اگر چه شاید به اعتراف مسئولان و مدیران استان، خبرگزاری فارس به لحاظ پوشش خبری و گزارشات خبری

رسانه برتر استان است اما دو سال است که خبرنگاران آن از دریافت هدایا و عیدی دولت عدالت‌محور بی‌بهره می‌شوند.

این اتفاق هم افتاده که متولیان رسانه از امضای لوح تقدیر خبرنگار فارس در استان طفره رفته و نمی‌خواستند که از خبرنگار فارس در قالب یک برنامه تجلیل شود. این مهم نیز قابل بیان است که مسئولان محترم استان کردستان با نگاه عدالت‌محوری به رسانه‌هایی کمک‌های بلاعوض چند 10 میلیون تومانی کردند، اما دو سال است که دستور شخص اول اجرایی استان در کمک به خبرگزاری فارس خوانده نمی‌شود.

برداشت ما از این مسئله آن است که یا آن شخص محترم خود دستور لغو دستور خود را داده است و یا اینکه زیرمجموعه وی خط او را نمی‌خوانند و اوامر ایشان را نادیده می‌گیرند که امیدواریم در دولت جدید مسئولانی برای پست‌های کلیدی استان انتخاب شوند که اهداف آرمانی نظام اسلامی را دنبال کنند و شعار عدالت اجتماعی نظام را تحقق بخشند.  

آیا صحیح است خبرنگارانی که همواره ادعاهای مسئولان در خصوص عدالت‌محور بودن دولت را منعکس می‌کنند اینگونه خود دچار تبعیض شوند؟

نکته اساسی این است که اساسا مشخص نیست معیار و ملاک آقایان برای شناسایی خبرنگاران واقعی از خبرنگارنماها چیست و آیا در این میان می‌توان سهمی برای لابی‌های پشت پرده قائل شد؟

اینکه از اشخاصی که شاید طی یک سال به اندازه یک هفته خبرنگاران واقعی اقدام به تهیه و نشر خبر نمی‌کنند، تقدیر به عمل آید و دیگران از این خوان کرم! محروم باشند جای بسی تأسف و تحیر دارد.

براستی چگونه متولیان این امر دچار عذاب وجدان نشده و حتی لحظه‌ای در عمل خود درنگ نمی‌کنند؟

بدون شک مراد از طرح این سؤالات منافع شخصی یک رسانه خاص نیست چه ممکن است این مسئله در آینده و دولت بعدی برای سایرین نیز پیش آید.

مقصود نگارنده رویه ناصواب و غیرشفافی است که در این قضیه نمود یافته و هر وجدان منصفی را آزرده خواهد کرد.

به نظر می‌رسد راهکار این موضوع در بازنگری جدی و اساسی متولیان در اقدامات خود پیرامون این مسئله و جداکردن سره از ناسره باشد.

==============

گزارش از شیرین مرادی

==============

انتهای پیام/79002/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول