اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نشای مجدد مکانیزه برنج در مازندران

مراسم نشای مجدد مکانیزه برنج در روستای ملاکلا شهرستان محمودآباد انجام شد.

نشای مجدد مکانیزه برنج در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مراسم نشای مجدد مکانیزه برنج با حضور رضا عظیمی، رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران، مشایخ فرماندار، اسماعیلی امام جمعه شهرستان محمودآباد و دیگر مسئولان استانی در روستای ملاکلا برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در این مراسم از برنامه‌ریزی برای کشت مجدد برنج به دو صورت نشا مجدد و پرورش رتون در سطح حدود 80 هزار هکتار در استان مازندران خبر داد و افزود: در این راستا با فعالیت بیش از یک هزار و 224 دستگاه نشاکار که برای تجهیز ناوگان مکانیزاسیون برنج وارد استان شده است، عملیات نشاء مجدد برنج به صورت مکانیزه صورت می‌پذیرد.

عظیمی همچنین از فعالیت کمباین‌های ویژه برداشت برنج در استان خبر داد و بیان داشت: تاکنون در سطح 950 هکتار از اراضی شالیزاری استان عملیات برداشت برنج انجام شده که 80 درصد آن که نزدیک به 760 هکتار است به صورت مکانیزه بوده است.

وی با اشاره به مزایای استفاده از کمباین‌های ویژه برداشت برنج از جمله کاهش ضایعات، کاهش هزینه تولید و افزایش ضریب برداشت نکته مهم در برداشت مکانیزه را تسریع در عملیات برداشت برنج و آماده‌سازی زمین برای نشای مجدد و پرورش رتون دانست.

این مسئول با اشاره به اعتبارات 42 میلیارد ریالی بانک‌های نشا و اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری و افزایش تعداد بانک‌های نشا فعال استان از 35 واحد در سال گذشته به بیش از 100 واحد در سال 92، سطح نشاء مکانیزه را در سال جاری 46 هزار و 760 هکتار اعلام کرد که نسبت به سال قبل از رشد 21 درصدی برخوردار بوده است.

عظیمی با بیان اینکه برداشت مکانیزه برنج استان با کمباین‌های ویژه برداشت برنج در سال 91 در سطح 76 هزار و 340 هکتار بوده است، پیش‌بینی کرد: در سال جاری این سطح با رشد 20 درصدی نسبت به سال گذشته به حدود 90 هزار هکتار برسد و با تمهیدات انجام گرفته پیش‌بینی می‌شود 20 هزار هکتار سطح نشاء مجدد و 60 هزار هکتار سطح پرورش رتون را داشته باشیم که به تولید حدود 160 تن منجر خواهد شد.

انتهای پیام/2296/ذ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول