اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس میراث فرهنگی و صنایع دستی:

صنایع دستی و هنرهای سنتی اصلی‌ترین مواریث فرهنگی ملت‌ها است

کارشناس میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی همواره یکی از اصلی‌ترین مواریث فرهنگی در طول تاریخ، نسل‌ها و فرهنگ‌های ملل مختلف بوده است.

صنایع دستی و هنرهای سنتی اصلی‌ترین مواریث فرهنگی ملت‌ها است

سید محمد عبودزاده امروز در گفت‌گو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: در سال‌های اخیر اهمیت به توسعه، آموزش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از نکات حائز اهمیت بوده و سازمان‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این مهم توجه ویژه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی، صنعت شگرفی که نه تنها میراثی گرانبها را با خود به همراه دارد؛ بلکه دارای فرصت‌های مهم اشتغا‌ل‌زایی، کارآفرینی، صادرات و ارزآوری است.

کارشناس میراث فرهنگی و صنایع دستی بیان داشت: صنایع دستی و هنرهای سنتی، هنری که ظرافت و دقت در آن بسیار بالاست و قلم و چکشی ظریف، اثری بی‌بدیل را خلق می‌کند، خلق آثار بسیار زیبا که در مجموعه کارهای هنرجویان و هنرمندان اراکی مشهود است.

عبودزاده افزود: مواد اولیه قلم‌زنی غالباً از مس و نقره تهیه می‌شود که بر روی قیر که استحکام‌دهنده اصلی هنر قلم‌زنی است پوشش می‌دهند و البته این قیر تا پایان کار قلم‌زنی بر روی این اثر هنری باقی می‌ماند و سپس هنرجویان و هنرمندان آن را از اثر خلق شده جدا کرده و دوباره قیر جدا شده را به منظور آب شدن جهت آماده‌سازی اثر بعدی آماده می‌کنند.

وی اذعان کرد: هنرمندان به فراخور روحیات و سلایق خود موضوعات متعددی چون آیات قرآن کریم، آیت‌الکرسی، تصاویر شهدا و مفاخر، همچنین نقوش اسلامی، اسلیمی و سنتی را انتخاب می‌کنند که از طرح‌های پرطرفدار هنرمندان و مشتریان صنایع دستی است.

کارشناس میراث فرهنگی و صنایع دستی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بالای صنایع دستی، ایران را به کشوری صاحب سبک تبدیل کرده است، بیان داشت: توجه به صنایع دستی و هنرهای سنتی می‌تواند در راستای تحقق حماسه اقتصادی نقش مؤثری داشته باشد.

عبودزاده به راه‌های تحقق شعار حماسه اقتصادی در مبحث صنایع دستی اشاره کرد و متذکر شد: تهیه هدایای سازمان‌ها و ادارات، هدایای شخصی و مناسبت‌های مختلف مانند روز معلم، روز مادر، تجلیل و... که سالانه میلیون‌ها بلکه میلیاردها صرف خرید هدایا می‌شود، برپایی نمایشگاه‌های متعدد به منظور آشنایی آحاد مردم و خرید صنایع دستی اصیل، فرصت‌های جدید سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی، اعم از راه اندازی کارگاه‌های آموزشی، برپایی نمایشگاه‌ها، صادرات صنایع دستی، ظرفیت بالا و تنوع بسیار به منظور بازدید گردشگران داخلی خصوصا توریسم می‌تواند صنایع دستی و هنرهای سنتی را به جاذبه‌ای ارز‌آور و با سود بسیار بالا تبدیل کند.

وی با اظهار امیدواری از اینکه روزی برسد که در ایران هیچ صنایع غیرایرانی در کشور خرید و فروش نشود، ابراز داشت: پرورش مشاهیر و چهره‌های برجسته در این حوزه و بهره مندی از ظرفیت سازمان جهانی یونسکو که طی سال‌های اخیر آثار متعددی از سراسر کشور موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده‌اند و استفاده از نمادهای آیینی اقوام و عشایر کشور در صنایع دستی و آموزش به منظور عموم مردم جهت جلوگیری از منسوخ شدن هنرهای سنتی و صنایع دستی اصیل در شهرهای مختلف کشور نیز از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند علیرغم حفظ و گسترش فرهنگ در حوزه صنایع دستی کشور، تحقق حماسه اقتصادی را سرعت بخشد.

انتهای پیام/87002/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول