اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در تویسرکان

عملیات مرصاد به روایت نسل چهارم انقلاب بازخوانی شد

امروز عملیات مرصاد از زاویه نگاه نسل چهارمی‌های انقلاب با اندیشه‌ای ناب و خلوصی زاید‌الوصف از حضور دلاورمردی‌های شهدای سرزمین پاکان بار دیگر بر صحنه رفت.

عملیات مرصاد به روایت نسل چهارم انقلاب بازخوانی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، با همت بسیجیان هیئت فرهنگی مذهبی فاطمیون و سپاه، مجتمع فرهنگی هنری فردوسی شاهد احیای رخداد بزرگی از تاریخ حماسه ایران اسلامی بر پیکره خود شد.

امروز عملیات مرصاد از زاویه نگاه نسل چهارمی‌های انقلاب با اندیشه‌ای ناب و خلوصی زایدالوصف از حضور دلاورمردی‌ها و ایثارگری‌های شهدای سرزمین پاکان بار دیگر بر صحنه رفت.

حال و هوای تویسرکان در این لحظات متفاوت‌تر از همه روزها است، در هر گوشه و کنار، صدا و حرکت‌هایی تو را به خود دعوت می‌کنند و اندیشه‌ای تو را به تونل زمان می‌برد.

قمقمه‌، کوله‌پشتی، چفیه‌های خونین، صدای ناله‌ مجروحان، خیزش و خروش مردانی از جنس نور و پاکی، همه و همه در نهایت خلاقیت به تصویر کشیده شده و وجودت را به سال 67 در منطقه غرب کشور هدایت می‌کند.

پس از گذشت چند ثانیه، پا به منطقه عملیاتی مرصاد می‌گذاری، منطقه با هنرنمایی یکی از بچه‌های سپاه در قالب ماکتی طراحی شده، این هنروری اثر جوانی است که خود جنگ را درک نکرده ولی آن را تصویرساز شده است.

 به همین منظور خبرنگار فارس این نمایشگاه را برای خوانندگان راوی می‌شود؛

او خودش را به نام محسن جهانگیری معرفی می‌کند و می‌گوید: نخستین عملیات طرحم در سال 85 با عنوان عملیات کربلای 5 انجام شد، در آن زمان حس عجیبی داشتم، احساس می‌کردم زمانی که دستم به خاک می‌خورد ناخودآگاه اتفاقاتی روحانی می‌افتاد که قابل وصف نیست.

وی می‌افزاید: در طول هفت یا هشت سالی که ماکت عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس را طراحی می‌کنم، در همه لحظات حضور شهدا را درک می‌کنم، یقین دارم که شهدا بر کار ما نظارت دارند.

این هنرمند تصریح می‌کند: خداوند به من توفیق داد تا در ساخت ماکت جنگ تخصصی را یاد بگیرم و بخشی از عمرم را به عشق و دلدادگی با شهدا سپری کنم.

*با درک شهدا، برنده زندگی می‌شویم

وی می‌گوید: ایجاد فضای عملیات‌ها و به صحنه بردن رویدادها برای نسل‌های بعد از جنگ و احیای این دوران پر از رشادت، برایم غریب‌ترین و ماندگارترین ثانیه‌های عمرم است.

جهانگیری با تأکید بر اینکه کار برای شهدا حس زیبایی است، تصریح می‌کند: اگر روحیه معنوی شهدا در وجود انسان نباشد، نمی‌شود کاری  اثرگذار را ارائه کرد.

وی می‌افزاید: در بازسازی عملیات شلمچه رمضان سال گذشته، خود را کاملاً در زمان عملیات و در کنار رزمندگان می‌دیدم، وجودم متعلق به آن زمان شده بود و این یعنی عنایت ویژه شهدا بر نشر و ترویج این مقطع از تاریخ ایران اسلامی در دنیا.

جهانگیری که از بچه‌های کادر سپاه تویسرکان است تا کنون 17 عملیات را از هشت سال جنگ بازسازی کرده است.

در این گپ‌وگفت دستیار ساخت ماکت جنگ بسیجی 19 ساله به نام مصطفی سوری نیز می‌گوید: تصویرسازی و زنده کردن اتفاقاتی مثل دفاع مقدس به من حس و حالی عجیب می‌دهد که قابل توصیف نیست.

وی می‌گوید: ما بر اساس تعریف و بازگویی عملیات‌ها از سوی یادگاران جنگ و آثار به جای مانده کار می‌کنیم، اما من باور دارم که خلق این صحنه‌ها به مدد شهداست که شکل می‌گیرد.

* از خود می‌گذرم برای دینم، رهبرم و سرزمینم

سوری تأکید می‌کند: همیشه در این زمان‌ها واژه «ای کاش» همانند یک ابزار بر ذهنم می‌کوبد و من در حسرت فرو می‌رود که کاش من هم با شهدا بودم.

این بسیجی فعال اضافه می‌کند: کاری که رزمندگان ما در هشت سال جنگ انجام دادند، بی‌مثال بود و این اثر جاودانه است.

وی می‌گوید: من همیشه آماده‌ام، این مهم را از شهدا یاد گرفتم، از خود می‌گذرم برای دینم، رهبرم و سرزمینم.

مولایار شلالوند رزمنده گردان 155 حضرت‌ علی اصغر(ع) همدان است که از سال 63 تا پایان جنگ را در جبهه سپری کرده است.

وی در این گفت‌وگو با فارس می‌گوید: سال 67 بعد از نماز صبح متوجه حمله دشمن شدیم، در این زمان همه در تنگه مرصاد قرار گرفتیم، خودروهای جنگی منافقان منطقه را پوشش داده بودند.

این رزمنده دفاع مقدس می‌افزاید: گردان 155 حضرت علی‌اصغر لشکر 32 انصارالحسین، با فرماندهی سرهنگ فرجام تیراندازی را آغاز کرد که گروهک پس از این حرکت به مدت سه ساعت عقب‌نشینی کرد.

*رمز اقتدار ایران اسلامی تبعیت بی‌چون و چرا از ولی فقیه

وی با بیان اینکه عقب‌نشینی دشمن فرصت خوبی برای پیوستن گردان‌های دیگر برای ورود به تنگه شد، می‌گوید: بعد از 24 ساعت از این رویداد گردان 153 قاسم بن‌الحسن(ع) تویسرکان وارد عمل شد.

شلالوند می‌افزاید: رزمندگان گردان 153 قاسم بن‌الحسن(ع) تویسرکان در این زمان به فرماندهی مهدی ملکی جان بر کف جلو رفتند و این گردان در عملیات مرصاد 35 شهید و تعدادی مجروح تقدیم انقلاب کرد.

وی یادآور می‌شود: در عملیات مرصاد مهدی ملکی به سختی مجروح و در بیمارستان کرمانشاه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

وی می‌گوید: نقش اصلی را بچه‌های تیپ 32 انصارالحسین(ع) ایفا کردند، در این عملیات غرورآفرین مدد و امداد خداوندی یاری‌گر رزمندگان بود.

شلالوند بر مطالعه و تحقیق در وصیت‌نامه شهدا و پیرو واقعی ولایت فقیه را تأکید کرد و رمز پیروزی و اقتدار ایران اسلامی را تبعیت بی‌چون و چرا از ولی فقیه دانست.

* برخی بر این باورند مملکت به سادگی به دست آمده است

در ادامه این روایت‌گری فرمانده سپاه تویسرکان به خبرگزاری فارس گفت: امروز همه وظیفه داریم هشت دفاع جانانه رزمندگان اسلام را به شکلی متناسب با شرایط به نسل‌های انقلاب ارائه دهیم.

عسگر مجیدی از برخی از متولیان امر گله‌مند شد و گفت: نمی‌دانیم چرا برخی از متولیان امر پای کار نمی‌آیند، همه باید بدانیم که اگر امروز مملکت بر پای خود مقتدرانه ایستاده به برکت خون شهداست.

وی تصریح کرد: متأسفانه برخی از مسئولان هیچ توجهی به فراز و نشیب‌های انقلاب ندارند، شاید آنها بر این باورند که مملکت امروز به سادگی به دست آمده است؟

فرمانده سپاه تویسرکان تأکید کرد: عزت و اقتدار غرورآفرین امروز ما در سراسر کره خاکی از خون شهداست.

انتهای پیام/89010/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول