اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عملیات مرصاد از محل باغ‌موزه همدان روایت شد/ رونمایی از کتاب «قراویز تا مرصاد»

طی مراسمی عملیات مرصاد از محل باغ‌موزه همدان روایت شد.

عملیات مرصاد از محل باغ‌موزه همدان روایت شد/ رونمایی از کتاب «قراویز تا مرصاد»

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، همزمان با سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد و با حضور رزمندگان دوران دفاع مقدس تاریخ و اتفاقات عملیات مرصاد روایت شد.

در این مراسم که در محل سالن اجتماعات باغ موزه همدان برگزار شد سیدعلی سماوات، میرزا محمدسلگی، احمد طاهری و اسماعیل بیگی به بیان خاطرات، اتفاقات و چگونگی انجام عملیات پرداختند. 

یکی از رزمندگان حاضر در عملیات مرصاد در تشریح اتفاقات عملیات مرصاد افزود: گروهک منافقین در پی حملات عراق به خاک میهن اسلامی و عقب‏نشینی‏های موقت رزمندگان اسلام، با تصور اینکه پذیرش قطعنامه 598 ناشی از جدایی ملت و دولت است، به خیال واهی، فرصت را غنیمت شمرده و سعی در رسیدن به اهداف پلید خود کرد.

سیدعلی سماوات ادامه داد: منافقین با جمع‏آوری دیگر ضد انقلابیون سرخورده از کشورهای مختلف اروپایی، نیرویی به استعداد تقریبی 15 هزار نفر فراهم کرده و با بهره‏گیری از جنگ‏افزارهای اهدایی صدام و دیگر اربابان خود، حمله خود را از غرب کشور به خاک جمهوری اسلامی ایران آغاز کردند.

وی ادامه داد: نیروی هوایی عراق با حمایت مقدماتی، آنها را برای ورود به عمق خاک ایران و در نهایت، فتح تهران، ترغیب کرد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس ابراز داشت: با این اتحاد شوم، قسمت‏هایی از اراضی میهن اسلامی مورد تجاوز قرار گرفت.

سماوات ادامه داد: ملت سلحشور و مسلمان ایران، پس از اطلاع از تجاوز منافقین به میهن اسلامی، به خروش آمده و به جبهه‏های جنگ اعزام شدند.

وی ابراز داشت: سرانجام عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه 1367، با رمز مبارک «یا علی(ع)» و به منظور مقابله با منافقین در منطقه اسلام‏آباد و کرند غرب در استان کرمانشاه، آغاز شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: منافقین خلق، خوشحال از پیروزی‏های مقدماتی و در یک اقدام عجولانه، راهی باختران (کرمانشاه) شده و به خیال باطل خود، قصد حرکت به سمت تهران و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران را کردند.

وی افزود: رادیو منافقین، با ارسال پیام به مردم باختران، از آنها می‏خواهد که زمینه را برای ورود ارتش به اصطلاح آزادی‏بخش مهیا سازند و آماده جذب در گردان‏ها و لشکرها باشند، از آن طرف رزمندگان اسلام در 34 کیلومتری باختران، ناگهان راه را بر ستون‏های منافقین می‏بندند و واحدهای زرهی رزمندگان، در یک اقدام متهورانه، تعداد زیادی از ادوات سنگین زرهی منافقین را هدف قرار داده و به آتش می‏کشند.

سماوات ادامه داد: جاده باختران - اسلام‏آباد در همان لحظات اولیه، انباشته از ادوات سوخته شده می‏شود و عکس‏العمل سریع رزمندگان، منافقین را به فراری مفتضحانه وادار می‏سازد.

وی گفت: این عملیات در روز بعد نیز با حمله هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با سرکوبی شدید منافقان ادامه یافت و دشمن را دچار شکست سخت و سنگینی کرد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: منافقان شکست‌خورده، در این تجاوز نابخردانه، متحمل تلفات و خسارات عظیمی شدند که بیش از 120 دستگاه تانک، 400 دستگاه نفربر، 90 قبضه خمپاره‏انداز 80 میلی‏متری، 150 قبضه خمپاره‏انداز 60 میلی‏متری و 30 قبضه توپ 106 میلی‏متری منهدم شد.

به گفته وی علاوه بر آن ده‏ها دستگاه تانک، نفربر، خودرو و نیز صدها قبضه سلاح سبک و نیز مقادیری تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و مخابراتی به غنیمت نیروهای اسلامی درآمد و در این عملیات، 4 هزار و 800 نفر از منافقان نیز کشته و زخمی شدند.

احمد طاهری از دیگر رزمندگان حاضر در این عملیات نیز اظهار داشت: زمینه این عملیات را می‌توان در تصور و تحلیل نادرست گروهک منافقین از اوضاع سیاسی نظامی ایران جست.

وی ادامه داد: تحلیل آنان بر این بود که پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران، با توجه به برتری نظامی نیروهای عراقی و موفقیت نیروهای عراقی در بعضی از جبهه‌ها،‌ نشان از ضعف و عقب‌نشینی رزمندگان اسلام و سرخوردگی مردم از جنگ و جدایی مردم از دولت است.

این رزمنده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: آنان بر این اعتقاد بودند که پذیرش قطعنامه از سوی ایران امری غیر ممکن است و تنها در صورتى جمهورى اسلامى قطعنامه را خواهد پذیرفت که به لحاظ سیاسى ـ نظامى و اقتصادى به بن‌بست کامل برسد.

وی ادامه داد: به عقیده آنان اقدام به پذیرش قطعنامه از سوی ایران به منزله فروپاشى نظام بود و با سرنگونى قطعى حکومت ایران، زمینه براى انتقال قدرت به سازمان آنان فراهم خواهد شد.

طاهری ابراز داشت: با توجه به این تحلیل و با توجه به وضعیت پدید آمده در جنگ (برتری نظامی عراق در بعضی از محورها)، منافقین فرصت را غنیمت شمرده و برای تحقق اهداف خود عملیاتی را که برای شهریور67 پیش‌بینی کرده بودند را دو ماه جلو انداخته و اواخر تیر 1367 با یورش به مرزهای غربی عملیات خود را آغاز کردند.

وی افزود: منافقین بر اساس یک برنامه زمان‌بندی شده 33 ساعته، در طرح خود برای رسیدن به تهران قصد داشتند با بهره گیری از 25 تیپ طی پنج مرحله، از شهرهای «سر پل ذهاب»، «اسلام‌آباد»، «همدان» و «قزوین» عبور کرده و خود را به تهران برسانند.

این راوی عملیات مرصاد خاطرنشان کرد: در این عملیات دشمن با در اختیار داشتن 25 تیپ که مجموعاً 4 تا 5 هزار نفر را در بر می‌گرفت و همچنین با بهره‌گیری از مساعدت‌های دولت عراق که شامل 120 دستگاه تانک،‌ 400 دستگاه نفربر، 90 قبضه خمپاره‌انداز 80 میلی متری، 30 قبضه توپ 122 میلیمتری، 150 قبضه خمپاره 400 میلیمتری، یک هزار قبضه تیربار کلاشنیکف، 30 قبضه توپ 106 میلیمتری و 1000 دستگاه کامیون و خودرو می‌شد به مرزهای غربی کشور حمله کرد.

در ادامه دیگر رزمندگان حاضر در مراسم به بیان خاطرات خود از این عملیات پرداختند.

گفتنی در پایان این مراسم از کتاب «قراویز تا مرصاد» نوشته شالباف از رزمندگان دفاع مقدس و حاضر در این عملیات رونمایی شد.

همچنین از چند خانواده شهید در این عملیات نیز تجلیل شد.

انتهای پیام/89017/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول