اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33سال پیش در چنین روزی

دستگیری 22 دانشجوی ایرانی در ترکیه

22 نفر از دانشجویان ایرانی عضو انجمن اسلامی مقیم آنکارا که جهت اعتراض به اقدام دولت ترکیه مبنی بر پس ندادن دو افسر عامل کودتا به وزارت خارجه ترکیه رفته بودند؛ توسط مقامات امنیتی این کشور دستگیر شدند.

دستگیری 22 دانشجوی ایرانی در ترکیه

رخدادهای6 مرداد 1359

چکیده:

  • 22 نفر از دانشجویان ایرانی عضو انجمن اسلامی مقیم آنکارا که برای اعتراض به اقدام دولت ترکیه مبنی بر پس ندادن دو افسر عامل کودتا به وزارت خارجه ترکیه رفته بودند دستگیر شدند .
  • یکی از مزدوران عراقی که زیر پوشش رانده شدگان از عراق در آبادان مشغول جاسوسی بود در دادگاه انقلاب اسلامی آبادان مفسد فی الارض شناخته و به اعدام محکوم شد .
  • سازمان مجاهدین خلق در رابطه با دادگاه سعادتی طی نامه ای به بنی صدر درخواست هایی را مطرح کرد .
  • دفتر تحکیم وحدت در بیانیه ای در رابطه با مواضع و عملکرد سازمان مجاهدین خلق به شدت از این سازمان انتقاد کرد .
  • سازمان پیشمرگان مسلمان کرد در اطلاعیه ای خواستار اعزام هیئت تقسیم زمین به کردستان شدند .
  • موسوی خوئینی ها به نمایندگی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام گفت مرگ شاه هیچ گونه تغییری را در مسئله گروگان های آمریکایی به وجود نخواهد آورد و این عده فقط در مقابل استرداد اموال غارت شده به وسیله شاه آزاد خواهند شد .
  • حجت الاسلام ابوالقاسم اسلامی از روحانیون بنام و سرشناس شمیران در منزل خود واقع در خیابان بوعلی تجریش ترور شد .
دستگیری 22 دانشجوی ایرانی در ترکیه

22 نفر از دانشجویان ایرانی عضو انجمن اسلامی مقیم آنکارا برای اعتراض به اقدام دولت ترکیه مبنی بر پس ندادن دو افسر عامل کودتا که به این کشور فرار کرده اند به وزارت خارجه ترکیه رفتند و قطعنامه ای مبنی بر لزوم استرداد دو نفر مذکور به مسئولان ارائه کردند .بر اساس این گزارش هر 22 نفر توسط مقامات امنیتی ترکیه دستگیر شده اند . (1)

اعدام یک جاسوس عراقی

روابط عمومی دادستان کل انقلاب اسلامی اعلام کرد یکی از مزدوران عراقی که زیر پوشش رانده شدگان از عراق در آبادان مشغول جاسوسی بود به اعدام محکوم و این حکم در مورد وی اجرا شد .وی پس از دستگیری به جرم جاسوسی از پالایشگاه نفت آبادان ، دادگاه ، زندان و بازار کویتی های آبادان و رساندن اطلاعات این مراکز به حزب بعث عراق در دادگاه انقلاب اسلامی آبادان مفسد فی الارض شناخته شد و به اعدام محکوم گردید . (2)

حجت الاسلام ابوالقاسم اسلامی از روحانیون بنام و سرشناس شمیران در منزل خود واقع در خیابان بوعلی تجریش ترور شد .

مجاهدین خلق خواستار دخالت بنی صدر در دادگاه سعادتی شدند

سازمان مجاهدین خلق [منافقین]در رابطه با دادگاه سعادتی طی نامه ای به بنی صدر درخواست هایی را مطرح کرد .در بخشی از این نامه آمده است : در دادگاه سعادتی باید اعضای سازمان از جمله موسی خیابانی ، احمد حنیف نژاد و محسن [ابوالقاسم] رضایی حاضر شوند .این سازمان خواستار حضور دستگیرکنندگان سعادتی و به ویژه مسئولان کمیته مستقر در لانه جاسوسی در دادگاه شدند .

حضور مترجم رسمی برای تائید ترجمه های برخی اسناد لانه جاسوسی در رابطه با دستگیری سعادتی و همچنین حضور کارشناس عکس و نوار و نیز امضاکنندگان گزارش پزشکی قانونی از دیگر خواست های مجاهدین خلق از بنی صدر است .گفتنی است این درخواست ها از بنی صدر در حالی صورت گرفته است که رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی رئیس قوه مجریه بوده و نقش هماهنگ کننده میان سه قوه را دارد ، رئیس جمهور حق دخالت در کار قوه قضائیه را نداشته و قوای سه گانه مستقل از یکدیگر هستند . (3)

بیانیه دفتر تحکیم وحدت در رابطه با مواضع و عملکرد مجاهدین خلق

دفتر تحکیم وحدت در بیانیه ای در رابطه با مواضع و عملکرد سازمان مجاهدین خلق به شدت از این سازمان انتقاد کرد . در بخشی از این بیانیه آمده است : موضعگیری کارشکنانه سازمان برعلیه ارکان اصلی انقلاب یعنی مکتب ، امت و امام خود باعث مواضع و تاکتیک های هواداران آن در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است .

سازمان مجاهدین خلق [منافقین]در رابطه با دادگاه سعادتی طی نامه ای به بنی صدر درخواست هایی را مطرح کرد .در بخشی از این نامه آمده است : در دادگاه سعادتی باید اعضای سازمان از جمله موسی خیابانی ، احمد حنیف نژاد و محسن [ابوالقاسم] رضایی حاضر شوند .

در ادامه این اطلاعیه آمده است : سازمان اگر چه در شعار از رهبری امام و پیروی از خط انقلاب و همگامی با خلق قهرمان دم می زند اما در محتوای سخن خویش امام را مانعی در مسیر خود و امت هشیار و بیدار را  توده های ناآگاه می پندارد .دفترتحکیم در بخش دیگری از این بیانیه از کلیه پیروان راه امام بخصوص دانشجویان خواست به عنوان یک مسئولیت مکتبی در معرفی خط امام و مواضع عقیدتی آن در همه ابعاد تا حد مقدور بکوشند . (4)

پیشمرگان مسلمان خواستار اعزام هیئت تقسیم زمین به کردستان شدند

سازمان پیشمرگان مسلمان کرد در اطلاعیه ای خواستار اعزام هیئت تقسیم زمین به کردستان شدند .در بخشی از این اطلاعیه آمده است : فئودال ها و زمین خواران امکان زندگی و تلاش شرافتمندانه را از کشاورزان سلب و در شیوه دیرین آنها را استثمار کرده اند ، اینک از مسئولان امر خواستاریم هر چه زودتر هیئت 7 نفری را به کردستان اعزام کنند و زمینه هر گونه یاوه سرایی ضد انقلاب را از بین ببرند . (5)

مرگ شاه تغییری در وضع گروگان ها ایجاد نمی کند

موسوی خوئینی ها به نمایندگی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام گفت مرگ شاه هیچ گونه تغییری را در مسئله گروگان های آمریکایی به وجود نخواهد آورد و این عده فقط در مقابل استرداد اموال غارت شده به وسیله شاه آزاد خواهند شد . علی اکبر معین فر وزیر نفت نیز در موضع گیری مشابهی گفت : شاه توسط آمریکا کشته شده است . (6)

آیت الله قاسم اسلامی ترور شد

حجت الاسلام ابوالقاسم اسلامی از روحانیون بنام و سرشناس شمیران در منزل خود واقع در خیابان بوعلی تجریش ترور شد . ضاربین که دو نفر بودند شهید را به بهانه ای به خارج از منزل کشیده و پس از گفت و گوی کوتاهی او را با شلیک 3 تیر به قتل رساندند . (7)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 6 مرداد 1359 ، صفحه 16

2- اطلاعات ، 6 مرداد 1359 ، صفحه 16

3- اطلاعات ، 6 مرداد 1359 ، صفحه 13

4- اطلاعات ، 6 مرداد 1359 ، صفحه 10

5- اطلاعات ، 6 مرداد 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 6مرداد 1359، صفحه 2

7- کیهان ، 6مرداد 1359، صفحه 3

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول