اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بافق؛ مقصد گردشگری تابستانه/ وقتی ریگ‌های روان اسباب تفریح می‌شوند

با پایان یافتن ماه مبارک رمضان که اکنون از نیمه گذشته است، سفرهای تابستانی آغاز می‌شود و در این سفرها، بافق می‌تواند مقصدی جذاب برای گردشگری تابستانه باشد.

بافق؛ مقصد گردشگری تابستانه/ وقتی ریگ‌های روان اسباب تفریح می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، شهرستان بافق که در فاصله 120 کیلومتری مرکز استان یزد و فاصله 610 کیلومتری پایتخت ایران قرار دارد و به رغم آنکه نامش همواره کویر و گرما و معدن را تداعی می‌کند، بسیار زیبا، جذاب و سرشار از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است.

شهرستان بافق با 40 هزار نفر جمعیت در جنوب شرقی مرکز استان یزد واقع شده و دارای دو نو آب، هوا یعنی تابستانی گرم و سوزان و زمستانی خشک و سرد است.

اما خشونت هوا در این شهرستان باعث نشده تا زیبایی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری آن تحت تاثیر قرار گیرد.

بافق با وجود خشکی آب و هوا، اماکن جذابی برای گردشگری دارد که در این گزارش تلاش شده برخی از آنها معرفی شوند تا در ماه پایانی تابستان امسال، بافق نیز مورد تفقد گردشگران قرار گیرد.

* امامزاده عبدالله

یکی از مهم‌ترین اماکن تاریخی و البته مذهبی شهرستان بافق، امامزاده ظهیرالدین عبدالله بن موسی بن جعفر(ع) است.

ساختمان امامزاده عبدالله بافق را متعلق به قرن سوم هجری می‌دانند و زیبایی و شکوه گنبد آن همواره مورد تعریف و تمجید بوده است.

این زیارتگاه، بقعه‌ای بسیار زیبا و باشکوه و گنبدی عظیم دارد که کاشی کاری و نیز تزئینات داخلی آن قابل توجه است.

تزئینات داخلی آن از کارهای ملاحسن نقاش باشی بافقی است و بعضی از صاحب نظران به دلیل شباهتی که بین این بقعه با آثار قبل از اسلام وجود دارد، آن را با سبک میترائیسم مشابه می‌دانند.

گنبد امامزاده عبدالله بافق از نظر معماریِ گنبد و رواق مقبره امامزاده، در دنیا کم نظیر است.

این مکان مقدس به خاطر سبک معماری زیبا و گنبد منحصر به فرد خود و قرار گرفتن در میدان اصلی شهر و ابتدای بلوار وحشی بافقی که در مسیر مسافران است، در طول سال به ویژه ایام نوروز و تابستان، زائران، مسافران و گردشگران بسیاری را جذب می‌کند.

سید محمد طباطبایی، رئیس هیئت امنای این امامزاده واجب‌التعظیم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ازدحام زائران امامزاده عبدالله بافق مختص بهار و مسافران نوروزی نیست بلکه تابستان‌ها نیز با تعطیل شدن آموزشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، مردمانی که به این خطه سفر می‌کنند و یا از این شهر می‌گذرند، زیارت این امامزاده را در برنامه خود دارند.

وی یادآور شد: اطراف مضجع شریف این امامزاده، قبور مطهر شهدا و بزرگان علمی و دینی بافق است به همین دلیل شب‌های جمعه خیل عظیمی از مشتقان اهل بیت (ع) برای زیارت و بعیت با شهیدان به این آستان مقدس می‌آیند.

* مسجد جامع بافق

مسجد جامع بافق نیز از آثار دیدنی و تاریخی است و از بناهای قدیمی و تاریخی این شهرستان به شمار می‌رود که متعلق به قرن دهم هجری است و در مجموعه‌ای بین امامزاده عبدالله و محله قلعه واقع شده است که بانی و موسس آن استاد ملا محمدباقر است.

این بنا در دو قسمت تابستانه و زمستانه طراحی شده که قسمت تابستانی آن دارای شبستانی با بادگیرهای بزرگ به سبک مسجد جامع کبیر یزد با پایه‌های محکم است و قبل از ورود به صحن اصلی مسجد، حیاطی مشجر قرار دارد که معروف به مدرسه علمیه است و دارای درختان خرما در وسط و حجره‌ها و کلاس‌ها و کتابخانه در اطراف آن است.

* باغ تیتو

این باغ با سبک معماری بسیار زیبا و از مصالح خشت و گل بنا شده که نمای ساختمان باغ با آجرهای زیبا تزئین شده و ایوان آن دارای ستون‌های استوانه‌ای شکل است که زیبایی آن را دو چندان کرده است.

از خصوصیات این بنا وجود بادگیر، اتاق‌های گچبری شده و حوض آب زیبایی در جلو نمای ورودی باغ است.

* براریگ بافق

این جاذبه طبیعی که شامل تپه‌های شن روان با وسعت زیاد است.

از گذشتگان نقل شده که ریگ‌های روان آن تا محل پمپ بنزین (مدخل ورودی شهر) که امروزه منطقه‌ای مسکونی شده ادامه داشته اما همین ریگ‌های روان امروزه تپه‌های دیدنی را در جاده قطرم و دهستان مبارکه و حسن آباد به وجود آورده که بسیار دیدنی بوده و جلوه خاصی به کویر می‌بخشد.

این تپه‌های شنی در ایام مختلف سال، با استفاده از وسایل بازی به تفرجگاهی شاد و دیدنی تبدیل می‌شوند.

* قلعه باقر آباد

قلعه باقرآباد به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی با حفر قنات در سال 1320 هجری قمری توسط عسکر و در سه مرحله ساخته شد، که ابتدا برج شمالی که محل زندگی عسکر بوده و قسمت برج جنوبی که 10 سال بعد ساخته شده است.

در سال 1298 هجری شمسی به علت هرج و مرج در کشور، مردم روستا دور قلعه را حصار کشیدند.

این قلعه با مصالح خشت و گل بنا شده و برج شمالی قلعه با ارتفاع هشت متر دارای دو طبقه، سه سنگ انداز و 140 تیرانداز است.

* ارگ عبدالرضا خان بافقی

ارگ عبدالرضا خان بافقی، قلعه‌ای است عظیم با سه برج به ارتفاع 12متر که از مصالح خشت و گل ساخته شده و قدمت آن به 250 سال می‌رسد.

این برج دارای سه طبقه و 36 پله و سطح مقطع طبقه اول به شکل دایره و طبقه دوم به شکل شش ضلعی  است.

*کاروانسرای میدان خان

این کاروانسرا به مساحت 520 متر مربع در بافت قدیم شهر در میدان خان قرار گرفته است و دارای 11 اتاق در اطراف صحن به مساحت 140 متر مربع است.

* منطقه حفاظت شده کوه بافق

این منطقه با وسعت 140 هزار هکتار، منطقه‌ای کوهستانی و دارای صخره‌های صعب العبور و بلند، تپه ماهورهای متعدد و پراکنده است.

یوزپلنگ آسیایی از شاخص‌ترین موجودات این منطقه است و از دیگر پستاندارن منطقه می‌توان به کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، گربه وحشی، گرگ، شغال، کفتار، روباه و جوجه تیغی اشاره کرد.

از پرندگان موجود در کوه بافق نیز می‌توان به کبک، تیهو، زاغ بور، کوکو، انواع عقاب‌ها و قرقی اشاره کرد.

همچنین خزندگانی از قبیل مار جعفری، کور مار، شتر مار، افعی، بزمچه و لاک پشت در این منطقه زیست می‌کنند. 

اما بافق با وجود بهره‌مندی از همه این جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، شهرتی دیگر نیز دارد.

* بافق، شهر معادن ایران

بافق را شهر معادن ایران می‌نامند و این شهر سرشار از معادن سنگ آهن و ... است و به برکت همین معادن خدادادی، بافق اکنون تولیدکننده بزرگ فولاد کشور است و جمعیت قابل توجهی از مردم این شهرستان در این صنایع و صنایع وابسته به آن امرار معاش می‌کنند.

از جمله معادن مهم این شهرستان می‌توان به معدن سنگ آهن چغارت، سه چاهون، ناریگان، فسفات آسفوردی، میشدوان و بسیاری از معدن دیگر شامل، سرب و روی و صنایع وابسته و حتی معادن سنگ‌های ساختمانی اشاره کرد.

محمدجواد عسکری، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، وجود معادن عظیم سنگ آهن بافق با ذخیره معادل 7.1 میلیارد تن را از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد بافق دانست.

وی افزود: این معادن در حال استخراج هستند و مواد اولیه بخش عمده فولاد کشور به ویژه ذوب آهن اصفهان را تامین می‌کنند.

انتهای پیام/2464/صا40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول