اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ظرفیت‌های خالی فرهنگی سوادکوه و راهکارهای توسعه

برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب، راه استفاده از ظرفیت‌های خالی شهرستانی با غنای کهن فرهنگی سوادکوه است.

ظرفیت‌های خالی فرهنگی سوادکوه و راهکارهای توسعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با 14 راهبرد محتوایی که برای خود تعریف کرده است مسیر گسترده‌ای را برای مدیریت فرهنگی جامعه ترسیم کرد تا به اهداف اساسی خود، رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی، استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب، اعتلای آگاهی‌های عمومی در زمینه‌های مختلف و شکوفایی استعدادها و روحیه تحقیق و ابتکار در جامعه، رواج فرهنگ و هنر اسلامی، آگاهی جهانیان نسبت به مبانی و مظاهر و اهداف انقلاب اسلامی و گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف به ویژه مسلمانان جهان دست یابد.

 حوزه‌های سینمایی، فرهنگی، هنری، مراکز فرهنگی، بازی‌های رایانه‌ای، رسانه‌های دیجیتال، قرآنی و فرهنگی و هنری مساجد در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

 شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌‌ها که با دبیری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود و انجمن‌های فرهنگی و هنری نیز از مجموعه‌هایی است که با طیف قابل توجهی از افراد فرهیخته سر و کار دارد.

 نشریات مکتوب و رسانه‌های مجازی نیز از دیگر حوزه‌های گسترده فرهنگ و ارشاد اسلامی است که استفاده از ظرفیت‌های آن می‌تواند توسعه را فراهم کند.

 تاریخچه ارشاد شهرستان سوادکوه

 اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان سوادکوه با پیگیری و تلاش رحمت‌الله حسن‌پور در اوایل دهه 70 راه‌اندازی شد و وی به عنوان نخستین مسئول این اداره در سوادکوه معرفی شد.

 رحمت‌الله حسن‌پور در سال 1372 و 1373 و سال 1385، نصیری در سال 1373 تا 1375، رمضانعلی محسنی از 1375 تا 1383، صادق زارعی فروردین تا دی ماه 1385، مرتضی احمدی از دی ماه 1385 تا اردیبهشت ماه 1388، مجید عباسی از اوایل سال 1388 تا مرداد ماه 90 و موسی پهلوان از مرداد 1390 تاکنون به عنوان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه بوده‌اند.

 حضور شاعران شهرستان سوادکوه در جشنواره‌ها و مراسم هراس‌های ملی، موفقیت‌های انجمن نمایش و موفقیت ملی گروه تعزیه بخشی از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری این شهرستان است.

 لزوم فعال کردن انجمن‌های مختلف و نمایش توانمندی آن در مراسم‌های مختلف، فعال‌ کردن و تاثیرگذاری عمیق برنامه‌های مناسبتی، استفاده از ظرفیت‌های تاریخ و فرهنگ غنی این شهرستان و تشکیل نخبگان فرهنگی و هنری در سوادکوه می‌تواند از راهکارهای مناسب برای تعمیق فعالیت‌ها محسوب شود.

 فرهنگ سوادکوه را با تدابیر لازم باید بیمه کرد

 سیدهادی حسینی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ریشه غنی فرهنگی سوادکوه به ماندگار بودن آثار فرهنگی و هنری و دینی این شهرستان اشاره کرد و گفت: وجود فرهنگ مکتوب و سنگ نوشته‌ها و سابقه تاریخی، بیانگر ظرفیت‌های فرهنگی شهرستان سوادکوه است.

 نماینده سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائمشهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی به استعداد مناسب هنرمندان سوادکوهی در شعر، موسیقی، ادبیات و هنر اشاره کرد و افزود: استاد بدیعی سوادکوهی از نمونه‌های استعداد غنی هنری سوادکوه است.

وی با تاکید بر بکر بودن آواها و صداها در سوادکوه، خاطرنشان کرد: وجود کلمات بیگانه در برخی گویش‌ها و زبان‌ها از بکر بودن آن زبان کاسته است ولی آواها و صداهای سوادکوه همچنان اصیل است.

حسینی به جشن‌ها و آیین‌های سوادکوه اشاره و یادآوری کرد: جشن خرمن و جشن 26 عید ماه از نمونه‌های آداب و سنن کهن در سوادکوه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، وجود علمای بزرگ در سوادکوه را بیانگر عظمت دینی و غنی بودن سابقه مذهبی توصیف کرد و گفت: باید با مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب فرهنگ سوادکوه را از هجمه‌های فرهنگی مصون نگهداشت و با تدابیر لازم آن را برای همیشه بیمه کرد.

 مدیریت فرهنگی در سوادکوه به صورت متمرکز عمل کند

 کمال علیپور نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه مازندران و سوادکوه ولایتمدار هستند، گفت: انقلاب ما فرهنگی بوده و هست و شاخص‌های فرهنگی گسترده‌ای را در آن شاهدیم.

نماینده سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائمشهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موازی‌کاری در عرصه فرهنگ زیاد است، افزود: فعالیت‌های فرهنگی به صورت غیرمتمرکز در شهرستان سوادکوه انجام می‌شود که برای تاثیرگذارتر بودن آن نیاز به تمرکز و مدیریت هدفمند است.

وی با اشاره به پیگیری برای حضور وزیر ارشاد در سوادکوه، خاطرنشان کرد: فرصت حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سوادکوه میسر نشد تا از ظرفیت‌های این شهرستان بهره‌مند شویم.

علیپور خواستار تعمیق فعالیت‌های فرهنگی و هنری در قالب برنامه‌های آموزشی و فرهنگی و هنری شد و گفت: مدیریت فرهنگی در سوادکوه به صورت متمرکز و مدیریت شده و با حضور ادارات و نهادهای فرهنگی گسترش یابد.

 آینده فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه

با توجه به بازنشسته شدن رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه از سه ماه آخر سال گذشته، لازم به جایگزینی وی است.

استفاده از توان فرهنگی و دینی و هنری ادارات و نهادهایی مانند تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش، ناحیه مقاومت بسیج و ورزش و جوانان راهکار مناسبی برای دستیابی به نتایج تاثیرگذار است.

 انتهای پیام/86015/ح40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول