اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر جوان دهدشتی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

بی‌اشتیاقی در فعالیت‌های علمی به خاطر عدم شایسته‌سالاری در گزینش‌ها

پژوهشگر جوان دهدشتی نیازشناسی و خلاقیت در سطوح مدیریتی در کهگیلویه را ضعیف توصیف کرد و گفت: عدم شایسته‌سالاری در گزینش‌ها باعث دوری از توجه به فعالیت‌های پژوهشی بر اساس نیازشناسی‌ها و عدم حمایت از پژوهشگران شده است.

بی‌اشتیاقی در فعالیت‌های علمی به خاطر عدم شایسته‌سالاری در گزینش‌ها

سیدرضا خاضع در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه، پژوهش و فعالیت‌های تحقیقاتی را نیازمند یک فرهنگ پژوهشی دانست و تصریح کرد: عدم نهادینه شدن این فرهنگ در بخش‌های مختلف تشکیل‌دهنده آن تبدیل به مهمترین موانع اجرایی شدن فعالیت‌های تحقیقاتی می‌شود.

*موانع کار پژوهشی در کهگیلویه از دیدگاه پژوهشگر دهدشتی

پژوهشگر جوان دهدشتی درباره موانع کار پژوهشی در شهرستان و میزان حمایت مسئولان از پژوهشگران گفت: موانع کار پژوهشی در سطح شهرستان  دلایل متعددی دارد که شاید مهمترین آنها عدم دسترسی به منابع و دستاوردهای پژوهشی روز جهان از طریق بانک‌های اطلاعاتی ناشران و مراکز تحقیقاتی معتبر جهان باشد و این امر نیازمند تهیه شناسه کاربری معتبر آکادمیک می‌باشد که هزینه‌های فراهم‌سازی با توجه به محدودیت منابع مالی دانشگاهی برای مراکز علمی شهرستان نیز مقدور نمی‌باشد.

مدرس دانشگاه آزاد واحد دهدشت ادامه داد: در کنار آن می‌توان عدم وجود مراکز تحقیقاتی مستقل، عدم وجود آزمایشگاه‌ها و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری را نیز از موانع جدی پژوهشگران برای یک اقدام پژوهشی و فعالیت تحقیقاتی دانست.

وی با بیان اینکه پژوهشگران و نخبگان علمی و دانشگاهی باید هر کدام به تناسب کار و گستره اختیارات و توانمندی‌های خود جایگاه خویش را به درستی درک کنند اذعان داشت: داشتن یک چشم‌انداز مناسب در راستای تحقق اهداف ترسیم شده نیز ضروری است.

خاضع با اشاره به رشد استعدادهای علمی جوانان شهرستان و لزوم حمایت از نخبگان و پژوهشگران افزود: باید پذیرفت که شهرستان کهگیلویه یک منطقه محروم است که در یک بن‌بست ارتباطی نیز قرار دارد.

این پژوهشگر جوان خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شهرستان عموماً با هزینه‌های مردمی که از اقتصاد کارمندی و کارگری حاصل می‌شود اداره شده و بخش اعظم این درآمد صرف توسعه محیط دانشگاهی به خاطر نوپا بودن و حقوق و مزایای کارکنان و اساتید آن واحدها می‌شود.

*لزوم تعامل دستگاه‌های دولتی با مراکز علمی در حمایت از فعالیت‌های پژوهشی

خاضع فعالیت‌های دانشگاه آزاد واحد دهدشت در زمینه حمایت از کارهای پژوهشی را مطلوب ارزیابی کرد و با بیان اینکه این واحد دانشگاهی همواره تلاش کرده است تا در حد بضاعت و توان خویش از اقدامات و فعالیت‌های پژوهشی حمایت کند ابراز داشت: اما این را نیز باید در نظر داشت که این نهاد دانشگاهی به تنهایی توانایی حمایت از بخش پژوهش را ندارد و این امر نیازمند تعامل سایر نهادهای دولتی می‌باشد.

عضو کمیته فنی و هیئت علمی ژورنال بین‌المللی علوم کامپیوتر، تعامل دستگاه‌های دولتی شهرستان با دانشگاه‌ها را باعث فراهم‌سازی بخشی از نیازهای پژوهشگران و زمینه‌سازی شکوفایی استعدادهای جوانان دانست و عنوان کرد: متأسفانه مسئولین شهرستان جز مسئولین دانشگاهی تاکنون حمایت‌های مشخصی از بخش پژوهش نداشته‌اند و کل فعالیت آنان شاید به برگزاری یک جلسه گرامیداشت هفته پژوهش خلاصه می‌شود که آن هم با رویکردهای سیاسی و صرفاً ارائه گزارش کار به مقامات مسئول سطح بالاتر انجام می‌پذیرد.

*سایه سیاست‌زدگی بر بسیاری از بخش‌ها در کهگیلویه از موانع پیشرفت این شهرستان است

خاضع در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه حد به کار پژوهشی  در شهرستان اهمیت داده می‌شود خاطرنشان کرد: متأسفانه بر خلاف سیاست‌های کلان نظام مانند سند چشم‌انداز توسعه، برنامه پنجم توسعه و رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از مراکز دانشگاهی و فعالیت‌های تحقیقاتی و تولید علم، سایه سیاست‌زدگی بر بسیاری از بخش‌ها در شهرستان کهگیلویه تکیه زده است که وجود رانت‌ها و پارتی‌بازی‌ها و تکیه بر سیستم توصیه و نامه‌نگاری و لابی‌گری با اهداف امتیازگیری سیاسی استعدادها و جوانه‌های فعالیت‌های علمی که با تأسیس واحدهای دانشگاهی آغاز شد را به سکون، بی‌علاقه‌گی و عدم اشتیاق سوق داده است.

*ضعف در نیازشناسی و نیز عدم شایسته سالاری در گزینش نیروها در سطوح مدیریتی کهگیلویه

عضو انجمن بین‌المللی علوم کامپیوتری و تکنولوژی اطلاعاتی، نیازشناسی و خلاقیت در سطوح مدیریتی در کهگیلویه را  ضعیف توصیف کرد و با اذعان به اینکه اگر باشد هم ناشی از عدم شایسته سالاری‌ها در گزینش‌ها می‌باشد، تصریح کرد: همین مسائل باعث دوری از توجه به فعالیت‌های پژوهشی بر اساس نیازشناسی‌ها و عدم حمایت از پژوهشگران به خاطر عدم وجود منافع گروهی می‌باشد.

پژوهشگر جوان دهدشتی با اشاره به راه‌یابی دو تن از نخبگان دانشگاهی در دوره چهارم  شورای اسلامی شهر دهدشت اضافه کرد: مهم‌ترین پیام انتخابات اخیر شورای شهر دهدشت آن احساس و ضرورت حضور نخبگان در عرصه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بود و مردم دهدشت با درک فقر و محرومیت به این نکته رسیده‌اند که تنها راه برون‌رفت از بن‌بست، حضور بزرگان علمی شهرستان در مناصب اجرایی است تا از رهگذر آن بتوان با خلاقیت و افکار نو، آسیب‌‌شناسی‌های واقعی و علمی از وضعیت شهرستان صورت گرفت و به تبع آن متناسب با هر آسیب راهکارهایی تعریف و شیوه‌های اجرایی آن نیز تعریف شود.

خاضع ادامه داد: وقتی بزرگان و نخبگان علمی شهرستان در عرصه‌های تصمیم‌گیری حضور داشته باشند فرصت همکاری و تعامل با دانشگاهیان و نخبگان فراهم می‌شود و در این میان با برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارشناسانه، هم نیازهای شهرستان پاسخ داده می‌شود و هم استعدادهای دانشگاهی معرفی و آشکار می‌شوند.

خاضع تنها متولی بخش پژوهش در شهرستان کهگیلویه را دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت ذکر کرد و با اشاره به پاییز بی‌توجهی به تحقیقات و توسعه علمی در کهگیلویه، میزان حمایت این واحد دانشگاهی از فعالیت‌های پژوهشی خود و سایر پژوهشگران را فراتر از توان و سرمایه خویش برای حمایت از پژوهشگران دانست و گفت: می‌طلبد که مسئولین ارشد شهرستان و استان در راستای تأمین منابع و تسهیلات برای تأسیس آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، مسافرت دانشمندان و نخبگان به شهرستان و کمک به تجهیز منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری گام بردارند.

به گزارش فارس،  سیدرضا خاضع 23 ساله مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت، عضو کمیته علمی و هیئت داوری ژورنال‌های بین‌المللی علوم محاسباتی و کاربردها، سابقه عضویت در انجمن بین‌المللی علوم کامپیوتری و تکنولوژی اطلاعاتی، مجمع جهانی مهندسین و مرکز بین‌المللی همکاری‌های تحقیقاتی دانشگاه و صنعت را نیز در کارنامه موفقیت خود دارد و مدت 2 سال است که فعالیت‌های پژوهشی خود را در زمینه هوش مصنوعی، داده کاوی، پردازش زبان طبیعی و الگوریتم های فرا ابتکاری آغاز نموده و در این مدت کم، تعداد قابل توجهی مقاله در ژورنال‌های مختلف علمی و پژوهشی به چاپ رسانده است و به همین دلیل از ژورنال‌های مختلف در حوزه تحقیقاتی‌اش دعوت به همکاری شده است.

===============

 

گفت‌وگو از :

 

طیبه‌سادات سعادتی‌نیک

 

===============

انتهای پیام/82016/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول