اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور کمک به توسعه استان

مجمع نمایندگان مازندران تالار گفت‌وگو ایجاد می‌کند

دفتر مجمع نمایندگان استان مازندران به منظور کمک به توسعه استان تالار گفت‌وگو ایجاد می‌کند.

مجمع نمایندگان مازندران تالار گفت‌وگو ایجاد می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری به نقل از روابط عمومی دفتر مجمع نمایندگان استان مازندران، رئیس دفتر مجمع نمایندگان مازندران در نشست "رهیافت‌ها و الزامات توسعه پایدار در استان مازندران" گفت: این دفتر تلاش دارد در قالب تالار گفت‌وگو زمینه انعکاس و تعامل دیدگاه‌های دستگاه های اجرایی، دانشگاهیان، رسانه‌ها و بخش خصوصی و عمومی درباره عوامل و موانع توسعه استان، رهیافت‌ها و راهکارهای پیش‌برنده و شتاب‌بخش توسعه استان را فراهم کند.

ایرج نیازآذری به معرفی اجمالی مجمع نمایندگان مازندران پرداخت و رسالت بنیادین آن را نگاه فرابخشی و استانی به توسعه مازندران عنوان کرد.

رئیس دفتر مجمع نمایندگان مازندران با طرح پرسش‌هایی پیرامون توسعه استان گفت: گره کار کجاست که در امر توسعه استان هر گروهی راه خودش را می‌رود، چه باید کرد که با توجه به تمامی ظرفیت‌ها، چالش‌ها و محدودیت‌ها از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب رفته و شاخص‌های توسعه در استان را به حد مطلوب افزایش دهیم.

نیازآذری با اشاره به اهمیت همکاری‌های بین سازمانی برای شتاب‌بخشی به روند توسعه استان تصریح کرد: برای اینکه به صدای مشترکی دست پیدا کرده و ادبیات واحدی برای بیان نیازها، اولویت‌ها و دغدغه‌ها داشته باشیم، ضرورت دارد در فضایی صمیمانه و کارشناسی در کنار یکدیگر جمع شویم.

وی در ادامه اهداف اصلی برگزاری چنین میزگردی را اتخاذ راهکارهایی برای تعمیق همگرایی و هم‌افزایی در استان خواند و از همه گروه‌ها و نهادهای علاقمند به توسعه استان خواست برای نیل به اهداف مجمع به این دفتر کمک کنند.

نیازآذری فضای حاکم بر نشست نخست را عالمانه و همکاری‌جویانه خواند و اظهار داشت: مدعوین از اینکه چهار ضلع موثر توسعه برای اولین بار در کنار یکدیگر قرار گرفتند، ابراز رضایت داشتند.

رئیس اتاق بازرگانی ساری نیز در این جلسه مشکل را در عدم زمینه اجرایی ایده‌ها دانست و گفت: همه باید با هم صادقانه صحبت کنیم، دانشگاه باید به ما ایده بدهد اما وقتی ایده‌ها زمینه اجرایی شدن نداشته باشد، فایده‌ای ندارد.

غلامرضا عشریه در ادامه به مشکلات بخش خصوصی اشاره کرده و سود بالای بانکی را بزرگ‌ترین معضل سرمایه‌گذاری در تولید عنوان کرد.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل برنامه و بودجه معاونت برنامه‌ریزی استانداری مازندران در پاسخ به اینکه "آیا استان مازندران دارای سند توسعه است"، گفت: سند چشم‌انداز توسعه استان از سال 1384 تا 1404 طی یک برنامه 20 ساله تهیه و تنظیم شده است.

محمد نوربخش در ادامه تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که از تمام ظرفیت‌های استان برای تدوین سند توسعه استان استفاده کنیم.

حسین کمالی رئیس دفتر و مشاور تحقیقاتی سیدهادی حسینی نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید در سند توسعه استان به نتایج کار نیز توجه شود، اظهار داشت: درست است که ما سند توسعه استان داریم اما آیا به نتایج واقعی آن در سطح استان نگاه می‌کنیم؟

استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه در مازندران هم با بیان اینکه نتیجه کار یک پراکندگی و واگرایی را در امر توسعه نشان می‌دهد، بیان داشت: ما در استان دچار یک نوع سردرگمی هستیم.

صادقعلی رنجبر گفت: ما به دلیل پراکندگی دیدگاه‌های کارشناسی نمی‌توانیم به سند مورد توافقی دست پیدا کنیم و باید در بحث توسعه پایدار به ظرفیت‌های بومی استان مازندران تکیه کرده و نباید حسرت استان‌های دیگر همچون اصفهان را بخوریم.

وی گفت: مازندران باید خودش باشد، با تمامی امکانات، ظرفیت‌ها و محدودیت‌هایش، البته استان‌هایی هستند که پیشرفت‌های بسیاری داشتند که باید از تجارب آنها استفاده کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مازندران نیز در این نشست یادآور شد: باید در هر محوری به صورت جداگانه عمل کرد یعنی باید هر بخش از توسعه را سامان داد و سپس به سراغ بخش دیگر رفت.

مصطفی مهدی‌نژاد گفت: برای مثال در اتحادیه اروپا دو سال را به بحث نانو اختصاص می‌دهند و در آن دو سال تمام تلاش خود را صرف نانو می‌کنند و پس از آن به سراغ موضوع دیگری می‌روند، ما در استان مازندران دچار روزمرگی هستیم و این یکی از اصلی‌ترین علل عقب ماندگی استان است. 

انتهای پیام/2296/ب/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول