اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت این استان خبر داد

آمادگی زیرساخت‌ها برای اجرای طرح جامع سلامت در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت کهگیلویه و بویراحمد از آمادگی زیرساخت‌ها برای اجرای طرح جامع سلامت در این استان خبر داد.

آمادگی زیرساخت‌ها برای اجرای طرح جامع سلامت در کهگیلویه و بویراحمد

 رحیم استوار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با تشریح ضرورت تدوین طرح جامع سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: تأمین سلامت مردم در دو بخش حوزه پزشکی، پیشگیری و درمان و همچنین عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت می‌گنجد.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت استان می‌افزاید: بنا بر مطالعات انجام گرفته تنها 30 درصد از سلامت مردم با اقدام مؤثر حوزه پزشکی و درمان محقق می‌شود و 70 درصد آن به عملکرد سایر بخش‌های جامعه نظیر بخش تغذیه، مسکن، بهداشت، امنیت و ... بر می‌گردد که این میزان تنها در صورت وجود هماهنگی بین بخش‌های مختلف جامعه و نهادهای مسئول محقق می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در ادامه گفت: تدوین طرح جامع سلامت استان در راستای دخیل کردن دستگاه‌های مسئول و شورای سلامت استان در تأمین سلامت مردم است.

تاریخچه‌ای از تدوین طرح جامع سلامت در دنیا

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: نظام سلامت به عنوان متولی سلامت مردم چهار وظیفه تولیت و سیاست‌گذاری، ارائه خدمات، تأمین منابع و تولید و انباشت مالی را به عهده دارد.

وی افزود: با وجود تشکیلات متنوع و قوی حوزه سلامت در سراسر دنیا، همواره نابرابری و بی‌عدالتی در تأمین سلامت وجود دارد که علل آن را باید در دو بخش عوامل غیر قابل اجتناب ژنتیکی و قابل اجتناب اجتماعی جست‌وجو کرد که سازمان بهداشت جهانی از اوایل دهه 70 میلادی با هدف کاهش نابرابری و بی عدالتی با تأکید بر چهار اصل تکنولوژی، برابری، عدالت و همکاری میان بخشی درصدد کشف علل نابرابری‌های حوزه سلامت برآمد.

استوار در ادامه گفت: این اقدام سازمان بهداشت جهانی در دو دوره دهه 70 و دهه 90 میلادی و با شعار بهداشت برای همه تا سال 2000 ادامه یافت و در این میان جست‌وجوی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت به عنوان یک اصل درآمد و نهادی در این راستا ایجاد شد که در سال 1385 کشور ما نیز به عنوان یکی از اعضای کمیسیون رأی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت پذیرفته شد.

وی افزود: وزارت بهداشت و درمان به دنبال هماهنگ‌سازی نهادهای مؤثر در تأمین سلامت، مراکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت را در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور راه‌اندازی کرد و دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در سال 90 موفق به راه‌اندازی این مرکز شد.

استوار هدف این مرکز را تدوین طرح جامع سلامت استان با هدف  مشخص سازی مشکلات و معضلات و تعیین اولویت‌های سلامت دانست و گفت: در صورتی که همه بخش‌های دخیل در تأمین سلامت استان در این راستا همکاری کنند موفق به تدوین این طرح و تأمین سلامت استان می‌شویم و در غیر این صورت دود این عدم همکاری به چشم مردم می‌رود.

وی تهیه و تصویب طرح اولیه، جمع‌آوری اطلاعات و آمار لازم، جمع‌بندی معضلات، مشکلات و اولویت‌ها را ضروریات این کار عنوان کرد و افزود: در این راستا کارگروه‌های لازم تشکیل می‌شود و این طرح از محل اعتبارات پژوهشی دستگاه‌ها تهیه خواهد شد.

استوار گفت: هدفمان این است که با تهیه یک طرح وافی و کافی درحوزه سلامت استان، تمامی ادارات و دستگاه‌ها و حتی مردم را در تأمین سلامت دخیل کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت استان گفت: مراحل تدوین برنامه جامع سلامت استان شامل جست‌وجو، انتخاب و معرفی الگوی مفهومی برای تدوین برنامه جامع سلامت، بررسی وضع موجود استان از نظر جغرافیایی، جمعیتی ، مطالعه وضعیت سلامت استان، انتخاب و معرفی ساختار پیشنهادی برای کارگروه‌ها، توانمندسازی اعضای کارگروه‌های فنی، تدوین برنامه سلامت استان، تصویب نهایی برنامه در شورای سلامت استان و ابلاغ به سازمان‌های مرتبط آماده برای اجرا می‌باشد.

انتهای پیام/82015/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول