اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با دارا بودن 700 هزار هکتار جنگل‌های بلوط در این استان عنوان شد

جای خالی همایشی ملی با عنوان «بلوط» با محوریت کهگیلویه و بویراحمد‌

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید با همکاری سایر دستگاه‌ها ترتیبی اتخاذ کنیم تا همایشی ملی و شایسته با عنوان بلوط با حضور استان‌های زاگرس‌نشین در استان ما برگزار شود.

جای خالی همایشی ملی با عنوان «بلوط» با محوریت کهگیلویه و بویراحمد‌

سید محمدرضا جهان‌‌‌آرا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون هکتار جنگل ‌دارد، افزود: از این مقدار مساحت، حدود 70 درصد و به عبارتی 700 هزار هکتار آن مربوط به جنگل‌های انبوه و متراکم بلوط است.

جهان‌آرا ادامه داد: بلوط سمبل استقامت و پایداری در کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود و مردم ما پیوندی به بلندای تاریخ با این درخت باشکوه و استقامت پیشه دارند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد که از لزوم فکر نکردن به نگاه تجاری به درخت بلوط و جنگل‌های آن در استان می‌گفت و به این مهم عقیده دارد، تصریح کرد: اگر روزی بخواهیم نگاه خود را به جنگل‌ها تجاری کنیم و به شیوه‌های سنتی رایج از جنگل بهره‌برداری داشته باشیم تا 10 سال دیگر اثری از جنگل نخواهیم دید.

وی یکی از راه‌های توسعه جنگل‌های بلوط را همین راه طبیعی آن یعنی پراکندگی میوه در جنگل دانست و گفت: شاید در سالیان اخیر یکی از دلایل کاهش درختان جنگلی همین بهره‌برداری‌ ناصحیح بوده است.

جهان‌آرا به فرهنگ‌سازی در زمینه معرفی درخت بلوط و فواید آن برای طبیعت استان اشاره کرد و گفت: هر چند استان ما در فرسایش خاک از استانداردهای جهانی هم فراتر است و در هر هکتار سالانه 14 تن فرسایش داریم ولی اگر همین جنگل‌های بلوط نبود وضعیت به مراتب بدتر از این می‌شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که هر چند آتش‌سوزی جنگل‌ها از گذشته بسیار کمتر شده، تصریح کرد: هر چه زمان را می‌گذرانیم به لزوم تجهیز خود از نظر زیرساخت‌ها بیشتر نیازمندیم برای نمونه دیگر عصر خاموش کردن آتش‌‌سوزی‌ها با امکانات کنونی گذشته و نمی‌توان به فرض مثال به وسیله قاطر برای اطفای حریق جنگل‌ها آب حمل کنیم.

چرخبال یکی از مهم‌ترین ابزار در این راه است که جهان‌آرا به آن اشاره کرد و گفت: استان ما برای رسیدگی به امور جنگل و بازرسی و نظارت بر وضعیت این مواهب الهی به خصوص در بحث آتش‌سوزی‌ها به یک فروند چرخبال نیاز دارد.

وی یکی از راه‌های شناسایی و معرفی درخت و جنگل بلوط به نسل حاضر را برگزاری همایشی ملی با همین عنوان دانست و گفت: از مسئولان استانی می‌خواهم که نسبت به برنامه‌ریزی و برگزاری چنین همایشی اداره‌کل منابع طبیعی استان را یاری دهند.

انتهای پیام/2571/ش30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول