اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول نهاد نمایندگی رهبری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین:

هدف طرح ضیافت اندیشه ایجاد سبک زندگی اسلامی است

مسئول نهاد نمایندگی رهبری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: طرح ضیافت اندیشه در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر احیای سبک زندگی دینی و اسلامی در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود.

هدف طرح ضیافت اندیشه ایجاد سبک زندگی اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، امسال چهارمین سال برگزاری طرح ضیافت اندیشه در دانشگاه‌های کشور است.

در طرح ضیافت اندیشه سه درس آشنایی با اخلاق اسلامی، آشنایی با مبانی اسلامی و آشنایی با انقلاب اسلامی ارائه می‌شود که دانشجویان می‌توانند دو درس را به دلخواه انتخاب کنند که با توجه به هماهنگی‌هایی که با وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری انجام شده است، این دو درس به عنوان چهار واحد درس دانشگاه منظور می‌شود.

دانشجویان در این طرح علاوه بر اینکه دو درس انتخابی خود را می‌گذرانند، می‌توانند در کرسی‌های آزاداندیشی که برای بیان عقاید و نظرات آنان در نظر گرفته شده شرکت کنند.

نقد فیلم، گفت‌وگوی آزاد تحت عنوان «کافه ضیافت»، تفسیر قرآن، فعالیت‌های خیریه، مسابقات ورزشی، طنز، کاریکاتور و مقاله نویسی از دیگر برنامه‌های طرح ضیافت اندیشه‌ در دانشگاه‌های کشور است.

این طرح از 20 تیر آغاز شده و تا 10 شهریور ادامه می‌یابد که در این مدت هر یک از دانشگاه‌های کشور به تناسب شرایط آب و هوایی اقدام به برگزاری این دوره می‌کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز برای دومین سال متوالی اقدام به برگزاری طرح ضیافت اندیشه کرده است که برای اطلاع از جزئیات این طرح گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام حسین حیدری، مسئول نهاد نمایندگی رهبری دانشگاه آزاد قزوین انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

طرح ضیافت اندیشه دانشگاه آزاد اسلامی قزوین شامل چه برنامه‌هایی است؟

برنامه‌های طرح ضیافت اندیشه در سه بخش آموزشی، فرهنگی و فوق برنامه است.

در بخش آموزش موضوعات درسی انقلاب اسلامی، تفسیر قرآن، اخلاق و آئین زندگی ارائه می‌شود که دانشجویان به دلخواه دو عنوان درسی را انتخاب می‌کنند.

علاوه بر برنامه‌های آموزشی برنامه‌های فرهنگی که محور اصلی برگزاری این طرح به شمار می‌رود نیز برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.

دانشجویان می‌توانند با شرکت در برنامه‌هایی مانند پاتوق‌های فرهنگی، کرسی‌های آزاد اندیشی، جلسات انس با قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز استان، اقامه باشکوه نماز، زیارت عاشورا، بازدید از اماکن متبرکه همچون امامزاده حسین (ع) و امامزاده علی اصغر (ع)، حضور در گلزار شهدای گمنام دانشگاه و تجدید میثاق با شهدای گرانقدر، پخش و نقد فیلم‌های مستند و هالیوودی با موضوعات آخرالزمانی، مهدویت، معنویت و عرفان‌های کاذب، فرقه‌های انحرافی و وضعیت فرهنگی غرب و حضور در ویژه برنامه سالگرد کودتای 28 مرداد 1332 با موضوع دشمن‌شناسی و توطئه‌های دشمنان برای معرفت‌افزایی و دانش‌افزایی دینی خود گام بردارند.

در بخش فوق‌برنامه نیز برگزاری مسابقات ورزشی همچون مسابقات پینگ پنگ و طناب کشی و استفاده از سالن‌های ورزشی و استخرهای شنا به صورت رایگان از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده این بخش است.

تعداد اساتید و دانشجویان شرکت‌کننده در این طرح چند نفر است؟

طرح ضیافت در دو حوزه استادی و دانشجویی برگزار می‌شود که در حوزه استادی یک دوره 30 نفره تشکیل شده و احتمال تشکیل دوره دوم 30 نفره نیز در قزوین وجود دارد.

البته این آمار مربوط به دانشگاه آزاد واحد قزوین است زیرا علاوه بر قزوین در دانشگاه آزاد واحدهای تاکستان، بویین زهرا و شال نیز طرح ضیافت اندیشه اجرا می‌شود.

در حال حاضر این طرح در واحدهای تاکستان و بویین زهرا برگزار شده و در واحدهای قزوین و شال نیز به زودی آغاز می‌شود.

در واحد قزوین حدود 200 دانشجو که شامل حدود 130 دانشجوی پسر و 70 دانشجوی دختر هستند در دومین دوره طرح ضیافت اندیشه حضور پیدا می‌کنند که این تعداد نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.

در واحدهای تاکستان و بویین زهرا چه تعداد استاد و دانشجو در طرح ضیافت اندیشه حضور دارند؟

در دانشگاه آزاد واحد تاکستان حدود 230 دانشجو و 30 استاد و در دانشگاه آزاد واحد بویین زهرا نیز حدود 100 نفر دانشجو و 25 نفر استاد در دومین دوره طرح ضیافت اندیشه شرکت کرده اند.

مدت زمان اجرای طرح چند روز است؟

مدت زمان اجرای این طرح در قزوین حدود 12 روز است که در این مدت هر هفته از شنبه تا چهارشنبه برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و فوق‌برنامه برای دانشجویان شرکت‌کننده در طرح در نظر گرفته شده است.

برای روزهای پنج‌شنبه نیز فقط برنامه‌های فوق‌برنامه در نظر گرفته شده است که در اماکن متبرکه استان قزوین برگزار می‌شود.

برای اساتید شرکت‌کننده در این طرح چه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است؟

برپایی کارگاه‌هایی با موضوع اخلاق حرفه‌ای و مبانی سیاسی اسلام هر کدام به مدت 16 ساعت و با حضور کارشناسان و متخصصان مرتبط و حضور در اردوی یک روزه فرهنگی از جمله برنامه‌هایی است که در طرح ضیافت اندیشه برای استادان در نظر گرفته شده است.

نخستین دوره طرح ضیافت اندیشه با چه تعداد دانشجو و استاد برگزار شد؟

برنامه‌های سال گذشته طرح ضیافت اندیشه با محوریت قزوین برگزار شد و اساتید و دانشجویان واحدهای تاکستان، بویین زهرا و شال که شامل 110 نفر استاد و 130 نفر دانشجو بودند، برای شرکت در این طرح در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین حضور پیدا کردند.

در سال جاری در مجموع حدود 600 دانشجو و 100 نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای استان قزوین در این طرح حضور دارند.

استقبال دانشجویان از این طرح را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استقبال دانشجویان دانشگاه آزاد واحدهای تاکستان، بویین زهرا و شال بسیار خوب بود.

در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با توجه به اینکه حدود 70 درصد دانشجویان ساکن استان‌های البرز و تهران هستند، به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان و مشکلات رفت و آمد به صورت مهمان در دانشگاه آزاد محل سکونت خود در این طرح ثبت نام کرده‌اند.

این موضوع موجب شده که تعداد دانشجویان شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین نسبت به ظرفیتی که در اختیار دارد کمتر باشد.

به دلیل عدم بودجه بسیاری از دانشگاه‌ها این طرح را در سال جاری اجرایی نکرده‌اند. در استان قزوین نیز فقط دانشگاه آزاد استان اقدام به برگزاری این طرح در حوزه دانشجویی کرده است.

هدف از اجرای این طرح چیست؟

طرح ضیافت اندیشه در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر احیای سبک زندگی دینی و اسلامی در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود تا بتوانیم با اجرای چنین برنامه‌هایی به تمدن اسلامی و سبک زندگی دینی که مد نظر رهبری است دست یابیم.

لازمه سبک زندگی دینی و اسلامی نیز دانش‌افزایی و معرفت افزایی است که سعی شده در طرح ضیافت اندیشه توجه ویژه‌ای به این موضوعات شود.

علاوه بر آن با توجه به اینکه سیاست و دیانت ما از هم جدا نیست، سعی شده در این طرح در مورد مسائل روز دنیا و مسائل سیاسی نیز مطالبی ارائه شود به طوری که می‌توان گفت ‌در بخش آموزشی حدود 40 درصد و در بخش‌های فرهنگی و فوق برنامه‌ای بیش از 50 درصد مطالبی که در این طرح ارائه می‌شود، مسائل سیاسی و روز دنیاست.

انتهای پیام/77010/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول