اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روند ساخت پارک موزه دفاع مقدس در مصاحبه با فارس تشریح شد

نمایش هنرهای تجسمی کنار رودخانه تجن/ تدوین گنج‌نامه جنگ در مازندران

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مازندران گفت: در پارک موزه دفاع مقدس مازندران، هنرهای تجسمی را در خدمت هنر دفاع مقدس بکارگیری می‌کنیم.

نمایش هنرهای تجسمی کنار رودخانه تجن/ تدوین گنج‌نامه جنگ در مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، احداث پارک موزه دفاع مقدس در مازندران چند سالی است که در برنامه کاری مسئولان استان مازندران قرار گرفت.

پارک موزه دفاع مقدس در مازندران در حاشیه رودخانه تجن قرار دارد و قرار است که در این پارک موزه با استفاده از هنر به نقش اثرگذار مازندران در دفاع مقدس پرداخته شود.

مردم مازندران با تقدیم بیش از 10 هزار شهید از استان‌های تاثیرگذار در دفاع مقدس بودند.

برای دریافت آخرین وضعیت ساخت پارک موزه دفاع مقدس در مرکز استان مازندران با محسن زارعی مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به گفت‌وگو پرداختیم.

فارس: مهم‌ترین دلیل برای ساخت پارک موزه دفاع مقدس در مازندران مدنظر مسئولان مازندران قرار گرفت و اصرار بر ساخت آن وجود دارد؟

 پارک موزه دفاع مقدس در مازندران به بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی شمال کشور تبدیل می‌شود.

در احداث پارک موزه دفاع مقدس در مازندران تلاش داریم که نقش مردم مازندران را در دفاع مقدس به عموم مردم نمایش بدهیم و کاری ماندگار برای زنده‌نگه‌داشتن فرهنگ دفاع مقدس برای نسل‌های آینده داشته باشیم.

مردم مازندران نقش بسیار برجسته در کل دفاع مقدس مازندران و نیز در عملیات والفجر هشت داشتند و در تلاش هستیم با ابزار هنر این فرهنگ را به نسل جدید انتقال دهیم.

فارس: درباره مساحت و زمان شروع کار توضیحاتی بفرمایید؟

 پارک موزه دفاع مقدس در مازندران در زمینی به مساحت 75 هکتار در حاشیه رودخانه تجن در حال احداث است و کار مطالعاتی این طرح از سال 89 شروع شد.

انتخاب حاشیه رودخانه تجن نیز به این دلیل در دستور کار قرار گرفت که این رودخانه به خاطر تردد مسافران زمینه جذب گردشگر را نیز دارد و با توجه به حضور 15 تا 20 میلیون مسافر در مازندران و مرکز استان زمینه جذب گردشگران به منطقه نیز فراهم شود.

فارس : میزان حمایت مسئولان از اجرای این طرح چقدر است؟

 همکاری مسئولان برای کمک به این طرح بسیار خوب بود و در شورای برنامه‌ریزی استان مازندران این مجموعه را جزء مراکز فرهنگی قلمداد کردند.

امسال نیز در بودجه استان سرفصلی برای احداث پارک موزه دفاع مقدس در مازندران دیده شد و قرار شد که مبلغ هفت تا هشت میلیارد تومان بودجه ملی و استانی برای این پروژه اختصاص پیدا کند.

فارس: در حال حاضر احداث پارک موزه دفاع مقدس در مازندران در چه مرحله‌ای است؟

کارهای زیربنایی برای احداث پارک موزه انجام شد و مهار رودخانه که قبلا در اجرای کار تداخل ایجاد می‌کرد کاملا انجام شد و بیش از 4 هزار متر کار دیوارسازی در کنار رودخانه انجام شد.

فارس: برای آگاه‌سازی عموم از اقدامات انجام شده آیا برنامه‌ای دارید؟

 در هفته دفاع مقدس تلاش می‌کنیم که بخش از کارهای انجام شده را در معرض دید عموم قرار دهیم.

در تلاش هستیم از سدی که در انتهای رودخانه احداث شد کار  آبگیری این سد به اتمام برسد، آبگیری اولیه انجام شد و سد به طور کامل در خلال سال 92 به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

فارس: چند درصد کار تاکنون انجام شد؟

 حجم خاک‌برداری از رودخانه بسیار زیاد بود و برای مهار آب رودخانه تلاش‌های زیادی انجام شد و با توجه به حجم کاری که داشیم حدود 25 درصد از کار آماده شد.

زمان بهره‌برداری از اجرای این طرح در صورت رسیدن بودجه، سه سال آینده اعلام شد.

فارس: درباره مشاورانی که برای اجرای طرح بکارگیری شد توضیح دهید؟

به خاطر وضعیت خاصی که رودخانه دارد باید از مشاوران و مهندسان درجه یک استفاده کردیم و برای اجرای این کار 15 سال کار مطالعاتی شده است و از شرکت‌های مشاوره‌ای درجه یک در استان و کشور بهره‌برداری کردیم.

در حوزه نظامی نیز از فرماندهان دفاع که در عملیات والفجر هشت حضور داشتند بکارگیری کردیم.

بخشی از اجرای پروژه تلاش می‌کند که روند گسترش فرهنگ شیعه در مازندران را معرفی کند از کتب مرجع شیعه‌شناسی در مازندارن نیز بهره‌برداری کردیم.

در فضاسازی کار تلاش داریم از فرماندهانی که در دفاع مقدس حضور داشتند بکارگیری کنیم و از آرشیو دفاع مقدس که در پارک موزه دفاع مقدس موجود است نیز بهره‌گیری کردیم.

فارس: میزان اعتباری که برای پارک موزه دفاع مقدس در مازندارن هزینه شد و برای تکمیل این پروژه چه مقدار اعتبار نیاز است؟

 تاکنون در حوزه تکمیل زیرساخت 15 میلیارد تومان هزینه شده است و برای تکمیل و بهسازی نیاز به تامین اعتبار 80 میلیارد تومانی داریم.

فارس: از واژه هنر و بکارگیری هنرمندان در اجرای پروژه صحبت شد برای دعوت هنرمندان چه اقدامی انجام شد؟

همه تلاش ما این است که از هنرهای تجسمی در اجرای پروژه بکارگیری شود و به همین خاطر در فراخوان عمومی از هنرمندان برای اجرای پروژه دعوت شد و برای بهترین طرحی که برای اجرای این طرح ترسیم شود نیز جوایز نفیسی در نظر گرفته شد.

فارس: به عنوان آخرین سئوال آیا زمینه مشارکت مردمی در اجرای این پروژه تعریف شد؟

 از عموم مردم برای تسریع در اجرای پروژه دعوت می‌شود و کسانی که بخواهند در اجرای این پروژه به ما کمک کنند دست آنها را به گرمی می‌فشاریم.

نگاه ما در اجرای این پروژه دفاع مقدس است و همانطور که مردم در دفاع مقدس حضور پررنگ داشتند تقاضا داریم که در اجرای این پروژه فرزندان جبهه و جنگ را یاری کنند.

در هفته دفاع مقدس با رونمایی از اقدامات انجام شده، نخستین نحوه دریافت کمک‌های مردمی را نیز اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

-----------------------------

مصاحبه از جاوید عباسی

-----------------------------

انتهای پیام/86004/ق40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول