اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شناسایی یک گله مبتلا به بیماری سل در مازندران

فارس از شناسایی یک گله مبتلا به بیماری سل در مازندران گزارش می‌دهد.

شناسایی یک گله مبتلا به بیماری سل در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری،‌ چند روزی است خبر کشف و معدوم‌سازی 26 راس گاو مبتلا به بیماری کشنده سل گاوی در یکی از دامداری‌های سنتی مازندران که بخش عمده شیر آن در بازار سنتی فله‌فروشی می‌شد، رسانه‌ای شده است.

اداره‌کل دامپزشکی استان نیز با تایید این خبر اعلام کرد: تمام دام‌های آلوده این گله معدوم و باقیمانده گله پاک است. 

رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران درباره وقوع پراکنده بیماری سل و تب مالت با ابراز اینکه وقوع این بیماری در سطح استان و کشور تازگی ندارد، گفت: سل بیماری مشترک انسان و دام بوده و بسیار خطرناک و پرهزینه است.

اسماعیل خاتمی‌مقدم یادآور شد: اگرچه با اقدامات بهداشتی انجام شده در نیم قرن گذشته ایران به یکی از کشورهای نسبتا امن از نظر این بیماری تبدیل شده و آمار ابتلای آن به کمتر از 50 نفر در هر 100 هزار نفر رسیده ولی با کاهش شرایط بهداشتی به ویژه در دو سال اخیر نگران بازگشت مجدد این بیماری هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های اصلی انتقال میکروب این بیماری به انسان مصرف و جابجایی غیربهداشتی شیر و محصولات خام لبنی است، تصریح کرد: موضوعی که بسیار حائز اهمیت و نگران‌کننده‌تر است توزیع و فروش شیر و سایر لبنیات فله‌ای در نقاط مختلف استان و حتی کشور بوده که با حمایت‌ها، تشویق‌ها یا چشم‌پوشی‌های سازمان‌های ذیربط صورت می‌پذیرد و معلوم نیست تبعات این اقدام را چه کسی و یا سازمانی جبران خواهد کرد ولی آنچه مسلم است بازنده اصلی این وضعیت مردم و سلامت‌شان است.

خاتمی‌مقدم از فقدان نظارت کافی بر دام‌ها و دامداری‌های سنتی استان که بیش از 70 درصد تولید شیر خام را در اختیار دارند گلایه کرد و گفت: بارها در جلسات و از طریق رسانه‌های گروهی از مسئولان درخواست کردیم که با همت و تلاش جدی جلوی فله‌فروشی شیر خام را بگیرند و بعد حداقل 10 سال فعالیت ملی نسبتا مفید برای تمرکز و ساماندهی تولیدات شیر خام دوباره امکان نابسامانی آن را فراهم نکنند و سلامت جامعه را فدای تصمیمات اقتصادی کوتاه مدت نکنند اما تاکنون جز فرافکنی، شانه خالی کردن و چه بسا اتهام‌زنی به پیگیری‌کنندگان، جواب روشن و عملی دریافت نکردیم.

وی درباره دلایل گسترش بازار محصولات خام لبنی گفت: حذف یارانه شیر خانوار و عدم جایگزینی روش مناسب برای تسهیل و تشویق رشد مصرف لبنیات، افزایش قیمت لبنیات و کاهش قدرت خرید مردم، تبلیغات منفی عموما کاذب نسبت به محصولات لبنی صنعتی، عدم مسئولیت‌پذیری برخی صنایع لبنی، کاهش حاشیه سود و گاهی زیاده‌خواهی برخی دلالان شیر خام و حتی دامداران عدم حضور فعال تشکل‌های مردمی تخصصی حامی حقوق مصرف‌کننده و خلا قانونی و بی‌تفاوتی و ضعف اجرایی دستگاه‌های مسئول و نظارتی همه و همه دست به دست هم دادند تا به شرایط امروز برسیم.

وی اضافه کرد: تاسف‌بارتر عدم خوش‌بینی حتی به آینده این روند است و نشانی از اراده جمعی برای اصلاح این معضل بزرگ دیده نمی‌شود.

رئیس انجمن غذایی مازندران از همگان به ویژه رسانه‌ها از جمله صدا و سیما، دستگاه‌های نظارتی و اجرایی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و تشکل‌های تخصصی تقاضا کرد این مسئله را جدی گرفته و دور از عافیت‌طلبی و نگاه‌های‌بخشی در کنار فعالیت‌های اجرایی و نظارتی هرچه سریع‌تر با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی لازم، مانع از توزیع و مصرف شیر و لبنیات فله‌ای شوند و خطر زیان‌های جبران‌ناپذیر بر سلامت آحاد جامعه را به مردم گوشزد کنند.

انتهای پیام/‌2296/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول