اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فارس گزارش می‌دهد/

واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به اقدام سیاسی اتحادیه اروپا علیه حزب‌الله

اقدام سیاسی اتحادیه اروپا واکنش‌های زیادی را در جهان به دنبال داشت که شامل موافقان طرح از کشورهای غربی و وابستگان آنها و مخالفان طرح شامل حامیان محور مقاومت منطقه می‌شد.

واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به اقدام سیاسی اتحادیه اروپا علیه حزب‌الله

به گزارش خبرگزاری فارس، ‌اتحادیه اروپا دیروز در اقدامی سیاسی تحمیل شده از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی بعد از اینکه بیش از یک ماه برای متقاعد کردن کشورهای مخالف با درج نام حزب الله لبنان در لیست ترور این اتحادیه شکست خورده بود، در نهایت شاخه نظامی این حزب را در لیست ترور خود قرار داد، ‌این اقدام اتحادیه اروپا واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت که شامل استقبال آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورها و گروه‌های وابسته به محور غرب و نارضایتی و اعتراض کشورها و گروه‌های حامی مقاومت اسلامی در منطقه شد.

تردیدها در اتحادیه اروپا ادامه دارد

منابع دیپلماتیک در بیروت در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی «الاخبار» اعلام کردند که در نشست اخیر این اتحادیه آشکارا مشخص شد که کشورهای ایتالیا، نروژ، سوئد، فنلاند، چک و ایرلند با اتخاذ چنین تصمیمی مخالف بودند. برخلاف انگلیس و هلند و فرانسه که بر این امر تاکید داشتند.

 

منابع مذکور اظهار کردند که این تصمیم تا زمانی که به تصویب پارلمان سوئد نرسد، لازم الاجرا نخواهد بود، اگرچه به نظر می‌رسد که سوئد در برابر فشارهای اعمال شده، سر فرود آورده و موافقت اولیه خود با این امر را اعلام کرده است.

آنان می‌افزایند: پارلمان سوئد کمیته‌ای متشکل از کارشناسان تشکیل داده تا به بررسی این تصمیم بپردازند و سپس آن را به مرحله عملی در آوردند.

موافق‌ها:

استقبال رژیم صهیونیستی از اقدام اتحادیه اروپا

شیمون پرز رئیس رژیم ‌صهیونیستی که رژیم متبوع وی لیست بلند بالایی از جنایت و خیانت علیه ملت‌های منطقه و قتل و کشتار آنها را در تاریخ موجودیت ننگین خود دارد؛ با ارسال پیام تقدیری به اتحادیه اروپا، از کشورهای اروپایی برای ورود شاخه نظامی حزب‌الله لبنان به لیست گروه‌های تروریستی تقدیر کرد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی تنها لحظاتی بعد از انتشار خبر این اقدام اتحادیه اروپا ضمن استقبال از تصمیم اتحادیه برای ورود نام شاخه نظامی حزب‌الله لبنان به لیست گروه‌های تروریستی، آن را دستاوردی برای دستگاه سیاست خارجی اسرائیل دانست.

همزمان «زیپی لیونی» وزیر خارجه اسبق و وزیر دادگستری کنونی رژیم‌صهیونیستی هم از این تصمیم اروپایی‌ها استقبال کرد.

آمریکا: اقدام اتحادیه اروپا گامی مهم بود

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا با استقبال از اقدام اتحادیه اروپا در درج شاخه نظامی حزب‌الله در لیست سازمان‌های تروریستی، آن را گامی مهم توصیف کرد.

کری افزود: از طریق این اقدام، اتحادیه اروپا پیام مهمی را به حزب‌الله انتقال داد که حاوی این نکته بود که نمی‌توان از محاسبه و مجازات فرار کرد و عملیاتی که مرتکب شده از جمله حمله سال گذشته به بورگاس در بلغارستان و برنامه‌ریزی برای حمله مشابه در قبرس عواقبی به همراه دارد.

وی پیش بینی کرد که این اقدام اتحادیه اروپا تاثیر زیادی بر قدرت مانور حزب‌الله در اروپا بگذارد و مانع از فعالیت‌های لجستیکی حزب‌الله در اروپا خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا از دیگر کشورها نیز خواست که گامی مشابه اتحادیه اروپا بردارند.

خوشحالی انگلیس از به بار نشستن فشارهای دیپلماتیک و استقبال آلمان

«ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس با انتشار پیامی از تصمیم اتحادیه اروپا برای ورود نام شاخه نظامی حزب‌الله لبنان به لیست گروه‌های تروریستی، ابراز رضایت کرد.

انگلیس اصلی‌ترین حامی ورود نام حزب‌الله به لیست گروه‌های تروریستی بود و تلاش گسترده‌ای را برای متقاعد کردن دیگر کشورهای اروپایی انجام داد.

هیگ در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرده، تصمیم روز دوشنبه را نشانه‌ای دانست مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا در برابر ترور در این قاره متحد است.

 

«گیدو وستروله» وزیر خارجه آلمان در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل درباره قرار دادن شاخه نظامی حزب‌الله در فهرست ترور اتحادیه اروپا موضع‌گیری کرد.

وی گفت: «ما نمی‌توانیم بگذاریم، شاخه نظامی حزب‌الله اینجا در اتحادیه اروپا عملیات‌ نظامی انجام دهد.

وی در آغاز نشست نیز با هشدار در این زمینه گفته بود: «هیچ کس چنین اقداماتی را مجاز نمی‌داند. ما فکر می‌کنیم ما باید در این مورد پاسخگو باشیم.

مخالف‌ها:

ایران: اقدام اتحادیه اروپا تاثیری در معادلات منطقه نخواهد داشت

«علی اکبر صالحی» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اقدام ناشایست اتحادیه اروپایی در قرار دادن شاخه نظامی حزب الله در لیست به اصطلاح تروریستی خود اظهارداشت: این اقدام جهت‌دار که با فشار برخی از اعضای متنفذ اتحادیه اروپایی انجام شد، بر خلاف کلیه موازین سیاسی و حقوقی می باشد و باعث تعجب و غیر قابل قبول است.

صالحی افزود: اینکه به یک گروه مقاومت که علیه تجاوز و اشغالگری مبارزه کرده و حضوری قانونی با پشتوانه مردمی در حاکمیت لبنان دارد، برچسب تروریست زده شود؛ سست بودن مبانی منطقی این اقدام را روشن می‌کند.

وی تاکید کرد: وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به زعم خود با این کار در صدد اثرگذاری بر تحولات منطقه‌ای می باشند، در حالی که به دلیل فقدان تحلیل صحیح از این بحرانها، رویکرد اشتباهی اتخاذ کرده و سیاست برخورد دوگانه را به نمایش گذاشته‌اند.

صالحی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تقبیح شدید این تصمیم وزرای خارجه اتحادیه اروپایی، معتقد است که این گونه اقدامات تغییری در ماهیت مردمی و حق طلبانه مبارزه آنها نخواهد داد و قطعاً این اقدام اتحادیه اروپا در جهت منافع نامشروع رژیم صهیونیستی و فشارهای حامیان این رژیم در اروپا خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با غیر حرفه ای و جانبدارانه توصیف نمودن این اقدام تصریح کرد: این امر به نوعی اقدام علیه ملت شریف و مقاوم لبنان محسوب می شود زیرا حزب الله، نیرویی مقاومتی و برگرفته از متن مردم و جامعه لبنان و مورد احترام و اعتماد طوایف موجود در این کشور می باشد.

صالحی حضور در عرصه های رسمی سیاسی و وجود پایگاه گسترده مردمی حزب الله را دلیل محکمی بر مشروعیت این حزب در روند دموکراتیک لبنان دانست و یاد آور شد: دفاع مشروع این حزب در برابر تجاوزات صهیونیستی در کنار ارتش این کشور، جزو حقوق مسلم و مشروع مردم و مقاومت اسلامی در لبنان به شمار می آید.

حزب الله لبنان: اقدام اتحادیه اروپا دیکته آمریکا بود

حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه ای به تصمیم کشورهای عضو اتحادیه اروپا مبنی بر قرار دادن شاخه نظامی این جنبش در لیست به اصطلاح تروریستی، واکنش نشان داد و این تصمیم را خصمانه و ظالمانه بدون استناد به هیچ دلیل و استنادی دانست.

حزب‌الله لبنان، تسلیم شدن کشورهای عضو اتحادیه اروپا به فشارهای آمریکایی – صهیونیستی را مسیر خطرناکی در تبعیت این کشورها و بیانگر تن دادن آنها به دستورات دیکته شده کاخ سفید دانست. تا جایی که به نظر می‌رسد این تصمیم با دستهای آمریکایی و جوهر صهیونیستی نوشته شده است و تنها اروپایی ها مهر تایید آن را زده‌اند.

در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است که این تصمیم ظالمانه بود و به هیچ وجه به نفع مردم کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیست. این تصمیم ناقض ارزشهای آنها و حمایت آنها از اصول آزادی استقلال است. اگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا گمان می‌کنند که با تن دادن به منطق تهدید آمریکا و سرایت دادن آن به این تصمیم، می‌توانند در منطقه عربی و اسلامی ما به جایگاهی دست یابند، ما به آنها تاکید می‌کنیم که واشنگتن نیز پیش از آنها چنین تصمیمی را گرفته بود و در نهایت چیزی جز خسران و ناامید درو نکرد.

میقاتی: اقدام اتحادیه اروپا را پیگیری می‌کنیم

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان در بیانیه‌ای که از دفتر اطلاع‌رسانی وی صادر شد، در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا مبنی بر درج نام حزب‌الله در لیست سازمان‌های تروریستی، گفت که ما این موضوع را از کانال دیپلماسی پیگیری می‌کنیم.

وی اظهار داشت: ای کاش اتحادیه اروپا پیش از اتخاذ تصمیم، واقعیت‌ها و اطلاعات را به دقت مطالعه و بررسی می‌کرد.

میقاتی همچنین تصریح کرد: جامعه لبنان و همه ارکان آن، نسبت به پایبندی به مشروعیت بین‌المللی و حفظ روابط برتر با کشورهای اتحادیه اروپا حریص است.

عدنان منصور: اقدام اتحادیه اروپا اقدامی شتابزده بود

عدنان منصور وزیر خارجه لبنان اقدام اتحادیه اروپا در درج نام شاخه نظامی حزب‌الله در لیست ترور این اتحادیه را اقدامی شتاب‌زده خواند و گفت که انتظار می‌رفت این اتحادیه اندکی در این باره درنگ کند تا این اقدام تاثیر منفی بر لبنان نداشته و پیامدهای بدی برای این کشور باقی نگذارد.

وی در گفت‌وگوی رادیویی خود گفت: آیا اتحادیه اروپا در آینده دولتی از لبنان که حزب‌الله در آن مشارکت داشته باشد را خواهد پذیرفت؟ آیا اتحادیه اروپا اقدامات خود را در همین اندازه متوقف می‌کند یا اینکه گام‌های دیگری را در آینده برخواهد داشت؟

منصور تاکید کرد که دولت لبنان نحوه پاسخ دادن به این تصمیم را بررسی خواهد کرد.

وی همچنین در گفتگو با پایگاه خبری العهد تصمیم اتحادیه اروپا در قرار دادن شاخه نظامی حزب‌الله لبنان در لیست ترور این اتحادیه را اقدامی شتابزده دانست و گفت: ما منتظر صدور تصمیم رسمی در این زمینه هستیم، اما گفته می‌شود توافق در این مورد به دست آمده است.

وی تاکید کرد که این توافقی شتابزده است و پیامدهایی در عرصه سیاسی لبنان به جا خواهد گذاشت.

منصور ادامه داد: ‌ما امیدوار بودیم که چنین تصمیمی صادر نشود؛ اتحادیه اروپا همواره از ادامه سلامت لبنان و ثبات در این کشور حرف می‌زد، اما این تصمیم به نفع لبنان نیست و به منافع این کشور آسیب می‌زند، بویژه اینکه مشکلات داخلی در لبنان وجود دارد.

منصور تاکید کرد که فشارهای خارجی در این راستا وارد شد تا این تصمیم صادر شود؛ ما نیز یادداشتی ارسال کردیم، اما این فشارها باعث اتخاذ این تصمیم شد، چرا که دولت‌هایی بودند که علیه این تصمیم بودند.

منصور مواضع منفی از سوی برخی گروه‌های داخلی لبنان علیه این حزب و حمله علیه وی بویژه در مورد تشکیل دولت را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد که این حمله در راستای صدور تصمیم اتحادیه اروپا بود.

علامه نابلسی: اقدام اروپا گزینه ها و مبانی حزب‌الله را تغییر نمی‌دهد

علامه شیخ عفیف النابلسی تصمیم اتحادیه اروپا در درج نام شاخه نظامی حزب‌الله لبنان در لیست ترور خود را مورد توجه قرار داده و گفت که این اقدام نمی تواند گزینه‌ها و مبانی اعتقادی حزب الله را تغییر دهد؛ حزب الله همچنان یک مقاومت اصیل و شریف باقی خواهد ماند و از کشور در برابر حمله های اسرائیل دفاع می کند.

وی تاکید کرد که این حملات پلید که این روزها تا بالاترین سطوح خود ادامه دارد، سعی می کند وجهه حزب الله را در غرب و شرق از بین برده و آن را در اطراف خود و خارج منزوی کند، اما هر اندازه که این دروغ ها و تحریف‌ها ادامه داشته باشد، ‌چیزی از حقیقت تغییر نخواهد کرد و حزب‌الله جنبش مقاومت باقی خواهد ماند و این باعث عقب نشینی این حزب از سطح درگیری های خود با اسرائیل نخواهد شد.

وی تاکید کرد که مقاومت در هیچ شرایطی از حمایت از لبنان دریغ نخواهد کرد، حتی اگر این اقدام به مجموعه‌ای از دروغ پردازی ها و سناریوسازی ها از سوی مخالفان منتهی شود.

وی از راز همگرایی هجمه های داخلی علیه حزب‌الله با رویکرد خصمانه خارجی سوال کرده و گفت چرا برخی نمی‌خواهند این حزب در دولت حضور داشته باشد و چرا این همه جار و جنجال رسانه‌ای و سیاسی علیه این حزب به راه می اندازند؟

مجلس اعلای شیعیان لبنان: اقدام اروپا وابستگی آنها به صهیونیسم را نشان داد

شیخ عبدالامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان تصمیم اتحادیه اروپا در درج نام شاخه نظامی حزب الله لبنان در لیست ترور را در راستای وابستگی کامل کشورهای اروپایی به صهیونیسم دانست که در لبنان شکست خورده  و پروژه های صهیونیستی و اشغالگرایانه و تجاوزطلبانه آن به دست مقاومت قهرمان از بین رفته است.

وی ادامه داد که صلح خواسته ادیان آسمانی و مطالبات برادران ما در مقاومت است؛ اما اشغالگری و تخریب خانه ها و آواره کردن مردم عین تروریسم است؛ اسرائیل نیز مادر تروریسم است و تاریخ این رژیم مملو از کشتارها و اقدامات تجاوزطلبانه‌ای است که علیه شهروندان و غیر نظامیان انجام داده است، به همین علت است که ما تصمیم اتحادیه اروپا را اقدامی تروریستی می‌دانیم و تمامی این کشورها باید از تصمیم ظالمانه خود باز گردند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول