اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در اقدامی خودجوش توسط هنرمندان معلول

«آخرین لوئناردوی ایل من» در گناوه به روی صحنه رفت

به مناسبت هفته بهزیستی و در اقدامی خودجوش توسط هنرمندان معلول، نمایش صحنه‌ای «آخرین لوئناردوی ایل من» با نویسندگی و کارگردانی مهدی تنگستانی به روی صحنه رفت.

«آخرین لوئناردوی ایل من» در گناوه به روی صحنه رفت

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، نویسنده و کارگردان نمایش «آخرین لوئناردوی ایل من» عصر امروز در حاشیه اجرای این نمایش در سالن پلاتو اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گناوه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: نمایش صحنه‌ای «آخرین لوئناردوی ایل من» اقتباسی آزاد از نمایشنامه عروسی خون نوشته فدریکو گارسیا لورکا است.

مهدی تنگستانی ادامه داد: نمایش «لوئناردوی ایل من» در حقیقت اقتباسی آزاد از اتفاقات دراماتیک نمایشنامه عروسی خون گارسیا لورکا و اتفاقاتی که در ایل بختیاری در قرن معاصر افتاده بود، است و اتفاق دراماتیکی که درباره یک شخصیت دراماتیکی به نام عبدالمحمد للری افتاده است.

وی اذعان داشت: این شخصیت نمایشنامه در شب عروسی معشوقه‌اش، او را می‌رباید و سپس با او ازدواج می‌کند و در واقع این اتفاق به نوعی در نمایشنامه عروسی خون گارسیا لورکا نیز اتفاق افتاده است.

تنگستانی ابراز داشت: این نمایشنامه شرایط بسیار خوبی برای اقتباس دارد و از تلفیق این دو اتفاق در واقع ایده اولیه این نمایش به وجود آمد، اما نمایش من هیچ ارتباط مستقیمی به نمایشنامه عروسی خون ندارد.

تنگستانی اضافه کرد: نمایشنامه «آخرین لوئناردوی ایل من» بر روی جریان عبدالمحمد للری و زنی که دچار توهمات روحی شده است و از چاقو می‌ترسد و ترس او باعث مهاجرت و سکونت در شهر بزرگی شده و برای تسکین بیشتر خودش این زن به روانشناسی مراجعه می‌کند، متمرکز شده است.

وی بیان داشت: در مکالماتی که بین روانشناس و این زن صورت می‌گیرد، روانشناس متوجه می‌شود که این زن در درونیات و دنیای خودش غرق شده و در حال مطالعه مداوم کتابی به نام عروسی خون فدریکو گارسیا لورکا است و این جریانات با انجام حرکات فرمی در نمایش ادامه دارد تا اینکه این زن دیگر از چاقو نمی‌ترسد.

این هنرمند افزود: این پدیده می‌تواند به خاطر هیپنوتیزم یا دوباره خواندن این کتاب باشد که خود این زن در پایان نمایش بر آن تأکید می‌کند.

تنگستانی به معرفی بازیگران این نمایش پرداخت و متذکر شد: زیبا الهام در نقش مادر داماد و فاطمه خرم‌آبادی در نقش عروس بازیگران خانم این نمایش هستند و مهران حیدری نیز در سه نقش لوئناردو، عبدالمحمد للری و روانشناس به عنوان تنها بازیگر مرد این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

وی با اشاره به عوامل این نمایش، تصریح کرد: شهین دهقانی کار طراحی بروشور، آفیش، گرافیست، طراح لباس و طراح نور، مدیر صحنه خانم گلناز محمدی و طراحی صحنه و کارگردانی نمایش نیز توسط خودم انجام شده است.

تنگستانی تأکید کرد: این نمایش در جشنواره تئاتر مهرآئین جایزه متن اول، کارگردانی دوم، بازیگری اول زن توسط خانم زیبا الهام و بازیگری سوم مرد توسط آقای مهران حیدری را کسب کرده است و برای جشنواره منطقه‌ای نیز انتخاب شد.

وی با اشاره به هدف این نمایش گفت: این کار در زمینه معلولان و برای نشان دادن توان و استعداد بالای معلولان شهرستان گناوه در زمینه فرهنگی هنری تولید شده است و نیاز است که شرایط را برای درک بهتر جامعه از معلولان وعدم اجتماع گریزی آنها فراهم کنیم.

نویسنده و کارگردان نمایش «آخرین لوئناردوی ایل من» در پایان اضافه کرد: مردم باید ببینند که در حقیقت معلولیت، محدودیت نیست و بازیگران معلول نیز از لحاظ خلاقیت هنری و حسی در سطح بالایی قرار دارند.

این نمایش کاری از گروه نمایشی ایلیا استان بوشهر است.

انتهای پیام/66006/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول