اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ضیافت قرآن در ماه قرآن/ بقاع متبرکه کانون ضیافت رمضانیه

هر سال در ماه مبارک رمضان بر اساس طرح‌های پیش‌بینی شده طرح ختم قرآن کریم در اماکن مذهبی استان قزوین به اجرا می‌آید.

ضیافت قرآن در ماه قرآن/ بقاع متبرکه کانون ضیافت رمضانیه

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین، بقاع، امامزادگان و مساجد به عنوان قطب‌های فرهنگی و مذهبی در طول سال طی مناسبت‌های گوناگون با اجرای ویژه‌برنامه‌هایی به گرامیداشت ایام ملی و مذهبی می‌پردازند.

در راستای ترویج فرهنگ در جامعه قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه قزوین سالانه با همکاری و هماهنگی دیگر نهاد‌های مرتبط با امور فرهنگی و مذهبی نیز در طول ایام ماه رمضان به طرح‌ریزی و پیاده‌سازی ویژه‌برنامه‌های مفرح معنوی و طرح‌های قرآنی می‌پردازد. در همین راستا شعب و نواحی تابعه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با هدف پرشور‌ کردن مشارکت روزه‌داران در بقاع متبرکه و زیارت قبور امامزادگان و منصوبان به ائمه معصومی (ع) ایده‌هایی را با محوریت ترویج سیما و چهره قرآنی از ابتدای ماه ضیافت‌الهی در سراسر استان به اجرا گذاشته‌اند.

تلاوت قرآن، سیمای برجسته بقاع متبرکه

مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه قزوین در این خصوص اظهار داشت: برنامه‌های این اداره کل در ماه مبارک رمضان در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی بر پایه قرائت قرآن و اجرای موازین و رسوم دینی و شرعی است.

حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی به ضرورت بهره‌گیری و انس با قرآن کریم در ماه رمضان اشاره و تصریح کرد: تمام مسلمانان به ویژه شیعیان در این ماه نورانی و پرخیر و برکت باید عمل به کارهای نیک را سرلوحه خود قرار دهند و در مسیر کسب مدارج الهی تلاش و کوشش کنند.

نوروزی از اجرای مراسم‌های تلاوت و تواشیح قرآن کریم در بقاع متبرکه استان در طول ایام پیش رو خبر داد و افزود: برنامه‌های تلاوت قرآن در استان به علت استقبال بالای شهروندان و مردم متدین استان در بخش‌های مختلف اجرا می‌شود.

تدارک ضیافت‌های نورانی قرآن و برگزاری محافل روخوانی آیات قرآن کریم جزو فعالیت‌های شاخصی به شمار می‌رود که اوقاف و امور خیریه به دنبال پیاده‌سازی آن در بقاع و امکان مذهبی در طول ایام ماه مبارک رمضان است.

طرح ضیافت الهی در بویین زهرا ادامه دارد

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بویین زهرا نیز در همین خصوص به تشریح برنامه‌های جاری ماه مبارک رمضان در قالب طرح ضیافت الهی پرداخت و اظهار داشت: برنامه‌های ماه مبارک رمضان در امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص این شهرستان با عنوان ضیافت الهی در حال برگزاری و انجام است.

حجت‌الاسلام مرتضی کریمی افزود: برگزاری ویژه‌برنامه‌های استقبال ویژه ایام ماه مبارک رمضان، غبارروبی و عطرافشانی، برگزاری مراسم مناجات و قرائت دعاهای افطار و سحر، برگزاری جلسات قرائت و تفسیر ویژه خواهران و برادران، اقامه نماز جماعت، سخنرانی مذهبی، بیان احکام شرعی و اطعام روزه‌داران جزو شاخص‌ترین فعالیت‌های اداره اوقاف بویین زهرا برای ایام جاری است.

وی با اشاره به برگزاری ویژه‌برنامه‌های شب‌های قدر و شهادت حضرت علی (ع) در روز‌های آینده در بقاع متبرکه این شهرستان افزود: اقامه نماز عید فطر به همراه استقرار پایگاه‌های مشاوره مذهبی، خیمه‌های معرفت به همراه برپایی نمایشگاه فرهنگی و محافل انس با قرآن کریم از برنامه‌های شاخص امامزادگان و بقاع متبرکه این شهرستان در طول روز‌های پر سعادت ماه رمضان است.

کریمی در خصوص فضایل و برکات ماه مبارک رمضان تصریح کرد: ماه رمضان جزو شریف‌ترین ماه‌های سال است و در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم نیز بسته می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بویین زهرا عبادت در شب‌های قدر را از عبادت هزار ماه دیگر در سال بهتر و پرفضیلت‌تر دانست و بیان کرد: بنابر روایات و احادیث مختلفی که در خصوص فضایل و برکات ماه مبارک رمضان آمده است، این ماه را می‌توان جزو بهترین و ارزنده‌ترین ماه‌ها برای کسب معارف و آموزه‌های اسلامی به شمار آورد.

کریمی ادامه داد: ائمه اطهار (ع) و پیشوایان بزرگ دینی مسلمانان همواره در ماه مبارک رمضان با طهارت نفوس و کسب تقوای فراوان بستر‌ را برای جهش و تعالی معنوی خویش در ماه‌های دیگر سال مهیا می‌کردند.

اجرای برنامه‌های فرهنگی که با ایام ماه ضیافت الهی نیز تناسب دارد، در کنار برنامه‌های غنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین نیز در خور توجه است.

استقرار مراکز پاسخگویی به سئوالات شرعی، اعزام روحانیان به بقاع متبرکه، دعوت از چهره‌های ارزشی و قرآنی و حرکت گام به گام با روزه‌داران توانسته است در گشایش و شناساندن برنامه‌های این نهاد در امامزادگان و بقاع متبرکه مؤثر و ارزشمند باشد.

تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت قرآنی در قزوین

دبیر شورای عالی قرآن استان قزوین بین می‌کند: با اجرای طرح «تربیت و حفظ حافظان قرآن کریم» در سطح امامزادگان و بقاع متبرکه استان شاهد استفاده تمامی مناطق استان از امکانات و خدمات یکسان در خصوص آموزش و حفظ قرآن کریم به ویژه در مناطق محروم هستیم.

مجید وفاپور افزود: اجرای طرح حفظ قرآن کریم در سطح استان تاکنون استقبال نوجوان و جوانان هم‌استانی را به همراه داشته و طبق آمار تاکنون بیش از چهار هزار نفر از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اجرای این طرح در استان تربیت شده‌اند.

دبیر شورای عالی قرآن قزوین عنوان کرد: شورای عالی قرآن استان قزوین به ریاست استاندار قزوین از سال 1390 با همکاری ادارات کل اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهایی که در امر امور معارف و فرهنگ قرآنی فعال هستند با هدف انسجام و نظم بخشی فعالیت‌های قرآنی تشکیل شده است.

وفاپور در تشریح برنامه‌های شورای عالی قرآنی اظهار داشت: تشکیل جلسه شورای عالی قرآنی در هر ماه و بررسی روند کمی و کیفی فعالیت‌ها، محافل و جلسات قرآنی که در امامزادگان، مساجد حسینیه ها و . . . برگزار می‌شود جزو عمده فعالیت‌های این شورا است.

وی افزود: شورای عالی قرآن قزوین از هم‌اکنون برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدتی را در امور قرآنی تدوین کرده که با جدیت و همکاری ارگان‌های مربوطه در حال انجام دادن آن در سطح بقاع متبرکه استان است.

با عنایت به طراحی‌های فرهنگی و قرآنی که از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در سطح بقاع و امامزادگان استان قزوین برای پی‌ریزی مناسب به منظور بهره‌مندی از فضایل ماه رمضان به اجرا می‌شود، انتظار می‌رود تا فصلی تازه از شکوفایی و تعلق خاطر به فرهنگ خاطر در بین مشتاقان و به ویژه جوانان ایجاد شده و این برنامه‌ها بتواند اثر‌گذاری‌ ارزنده‌تری را در مسیر گرامیداشت ایام ماه مبارک رمضان و دیگر ماه‌های مناسبتی سال داشته باشد.

انتهای پیام/77005/ق40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول