اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از وضعیت مالیات

70 درصد صاحبان مشاغل اظهارنامه‎های خود را تسلیم کردند

در حالی که فقط چند روز به پایان زمان تسلیم اظهارنامه‎های مالیاتی فرصت باقی است، اما تاکنون فقط 70 درصد صاحبان مشاغل اظهار نامه‎های خود را تسلیم کرده‌اند.

70 درصد صاحبان مشاغل اظهارنامه‎های خود را تسلیم کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مالیات به مثابه یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره‌وری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن‎ را پرداخت کنند تا توانایی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.

مالیات سبب می‎شود دولت بتواند با اعتبارات بیشتری به آبادانی کشور بپردازد و مردم رفاه نسبی بیشتری پیدا کنند.

مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌گردد، چراکه ابزار و امکانات دستیابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته ‌است.

امروزه در نظام‌های پیشرفته مالیاتی، تشخیص مالیات توسط مأموران مالیاتی، جای خود را رفته رفته به شیوه خوداظهاری داده ‌است.

خوداظهاری یعنی اینکه خود شخص مالیات پرداز، مالیات خود را محاسبه و پرداخت کند؛ بی‌آنکه مأموران مالیاتی در محاسبه و دریافت مالیات، دخالت قابل توجهی داشته باشند و به عبارت دیگر مسئولیت تعیین و تشخیص مالیات از سازمان مالیاتی به مؤدیان واگذار می‌شود.

*کسانی که اظهارنامه‎ها را تا موعد مقرر ندهند جریمه می‎شوند

با توجه به اینکه 31 تیرماه آخرین فرصت برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی است مودیان فرصت زیادی برای تسلیم اظهارنامه‎ها ندارند و باید زودتر این کار را انجام دهند.

در همین راستا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: حدود یک و نیم میلیون مودی مالیاتی برای ارائه کارنامه‌های مالیاتی خود مراجعه نکرده‌اند که درخواست می‌کنیم هرچه سریع‌تر اظهارنامه‌های مالیاتی خود را به ادارات مالیاتی ارسال کنند.

وی با بیان اینکه 1.5 میلیون مودی مالیاتی که اظهارنامه خود را ارائه نکرده‌اند تا 31 تیر فرصت دارند، اعلام کرد: کسانی که اظهارنامه‌های خود را به‎موقع ندهند، جریمه می‌شوند.

*امضای الکترونیکی باعث تسریع در تسلیم اظهار نامه‎ها می‎شود

در حالی که امضای الکترونیکی باعث تسریع در انجام کارها می‌شود، اما همچنان عده بسیاری از مودیان مالیاتی از امضای الکترونیکی استفاده نمی‌کنند و حاضرند به روش سنتی اقدام به تسلیم اظهارنامه‎های خود کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: حدود 200 هزار مودی مالیاتی امضای الکترونیکی دارند که سبب تسریع در ارائه الکترونیکی اظهارنامه های مالیاتی شده است.

عسکری افزود: سه میلیون و 300 هزار اظهارنامه، امضای الکترونیکی ندارند و صاحبان مشاغل و سایر مودیانی که اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی ارسال کرده‌اند، تا پایان مرداد فرصت دارند به صورت دستی یا از طریق ادارات پست مدارک خود را به منظور تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی به ادارات مالیاتی سراسر کشور ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه عمومی33 درصد و بودجه جاری 44 درصد است، عنوان کرد: سهم درآمدهای مالیاتی از مجموع تولید ناخالص ملی کشور به 6.7 درصد می رسد در حالی که در بسیاری از کشورها سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه عمومی آنها بیش از 60 درصد است.

*تا روز شنبه 70 درصد صاحبان مشاغل در سطح استان اصفهان اظهار نامه‎های خود را تسلیم کردند

رئیس سازمان امور مالیاتی استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به مدت محدود تسلیم اظهارنامه‎ها ادامه داد: مودیان مالیاتی فرصت چندانی برای تسلیم اظهار نامه‎ها ندارند و هر چه سریع‌تر جهت تکمیل اظهارنامه‌ها اقدام کنند.

مراد امیری افزود: با توجه به اینکه بر اساس آمار روز شنبه 29 تیرماه، حدود 30 درصد از صاحبان مشاغل اظهار نامه‎های خود را تسلیم کرده‎اند جهت بهره‎مندی از معافیت مالیاتی تا تاریخ 31 تیرماه اظهارنامه‎های الکترونیکی خود را به ادارات امور مالیاتی تسلیم کنند.

انتهای پیام/63015/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول