اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

معاون اسبق وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با فارس:

مصر نیازمند توافق ملی بدون حضور ارتش است/ رویارویی گروه‌های سیاسی ممنوع

معاون اسبق وزیر خارجه مصر با اشاره به برخی درخواست‌ها مبنی بر بازگرداندن محمد مرسی به قدرت، گفت: این اقدام به مثابه شکست ارتش و نیز مصری‌ها است.

مصر نیازمند توافق ملی بدون حضور ارتش است/ رویارویی گروه‌های سیاسی ممنوع

«عبدالله الأشعل» معاون اسبق وزیر خارجه پیشین مصر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره اظهارداشت: ارتش بود که مرسی را برکنار کرد و بازگرداندن مجدد او به قدرت به مثابه شکست ارتش و ضربه فنی نیروهای مسلح و نیز شکست مردمی است که علیه محمد مرسی انقلاب کردند.

وی که از نامزدهای ریاست جمهوری و از رقبای مرسی در سال ۲۰۱۲ بود، تصریح کرد: اقدامات قانونی و سیاسی و نیز اقداماتی که برخی درست و برخی دیگر اشتباه است، مصر را در وضعیت مبهمی قرار داده اما آنچه اکنون اهمیت دارد حفظ انسجام و یکپارچگی جامعه مصر است.

ارتش از معادله سیاسی کشور خارج شود

الاشعل تاکید کرد: ما اکنون به توافق ملی نیازمندیم زیرا راه حل شرایط کنونی این است که ارتش از معادله سیاسی خارج شود.

وی در توضیح این مطلب افزود: اینکه تحولات مصر را کودتای نظامی بدانیم یا خیر در شرایط کنونی فایده نخواهد داشت و واقعیت این است که پیش از تحولات اخیر، ارتش در وضعیت بسیار دشواری به سر می برد و مردم نیز دچار دسته بندی شده و از سیاست های محمد مرسی خشمگین بودند.

ارتش نباید قربانی شرایط جاری شود

الاشعل که استاد حقوق بین الملل و ریاست شورای ملی حقوق بشر در مصر را عهده دار است، تصریح کرد: مصر اکنون بین مشروعیت قانون اساسی و مشروعیت اقدامات سیاسی سردرگم مانده است از همین رو ما برای اینکه این تجربه دمکراسی را از دست ندهیم نیازمند توافق ملی به دور از ارتش هستیم زیرا من بسیار نگران ارتش مصر بوده و نمی خواهم قربانی اوضاع جاری شود.

معاون سابق وزیر خارجه مصر در ادامه گفت: به نظر من اکنون موضوع اصلی محمد مرسی نیست بلکه آنچه اهمیت دارد بازگرداندن همبستگی گروه‌های مختلف مصر برای بازسازی کشور است نه مخالفت و رویارویی یک گروه علیه گروه دیگر.

الاشعل اظهارات برخی رهبران اخوان المسلمین و تحریک به خشونت از جمله اظهارات البلتاجی در خصوص اوضاع سینا را ناشی از عصبانیت دانسته و گفت: نباید آنان را در این خصوص مورد بازخواست قرار داد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول