اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌معاون‌ ‌جهاد کشاورزی کرمان عنوان کرد

تولید 15 هزار زنبور ملکه ‌در‌ کرمان

معاون‌ بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: 15 هزار ملکه زنبور عسل در استان کرمان تولید می‌شود که 10 هزار کلنی آن در استان‌ مصرف می‌شود.

تولید 15 هزار زنبور ملکه ‌در‌ کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدعلی اسماعیلی ‌پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه در دنیا امروز یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی تامین مواد پروتئینی است، اظهار داشت: استان کرمان از لحاظ تولید مواد پروتئینی در رده ششم کشور به واسطه داشتن امکانات قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه اکثر مواد پروتئینی‌ کرمان در داخل ‌استان تولید می‌شود، گفت: 769 واحد مرغ گوشتی در استان کرمان داریم که به 160 واحد جدید مجوز به همراه تسهیلات اعطا شده است تا از این طریق به خود‌کفایی کامل در زمینه تولید مرغ گوشتی در استان کرمان برسیم.

اسماعیلی بیان داشت: حدود 20 تا 22 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه در استان کرمان انجام می‌شود که نزدیک به نیاز استان کرمان است و کمبود 10 درصدی موجود نیز با مجوزهای‌ صادر شده رفع می‌شود. کشتار مرغ روز در استان کرمان 120 تن است که تا 180 تن کشتار در روز ظرفیت دارد ‌و به طور متوسط تولید استان کرمان با مصرف آن برابر است.

معاون‌ بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان تصریح کرد: بالاترین زمان مصرف مرغ در ماه مبارک رمضان و عید است که سعی کرده‌ایم در این زمان‌ها با ذخیره‌سازی به موقع این مشکل را رفع کنیم.

اسماعیلی‌ بیان داشت: طی 10 سال گذشته سیستم دلالی به دلیل ضعف تشکل‌های دام و طیور رشد زیادی داشته و جایگاهی برای خود در بازار پیدا کرده است و با اقداماتی که طی مدت زمان گذشته صورت گرفت، ‌تولید کنندگان و تعاونی مرغداران‌ به عرضه مرغ در بازار اقدام کرده‌اند. پیش‌بینی‌ کرده‌ایم طی چند روز آینده به دلیل کاهش درخواست مردم در زمینه مرغ گرم کاهش قیمت داشته ‌باشیم.

اسماعیلی گفت: سرانه مصرف تخم‌مرغ‌ در استان کرمان‌ 9.5 کیلو‌گرم است که 15 هزار و 170 تن تخم‌مرغ در استان کرمان تولید می‌شود و 7 هزار تن تخم‌مرغ در استان کرمان کمبود داریم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این مشکل طی دو سال آینده رفع می‌شود.

وی ابراز داشت: در استان کرمان 13 واحد مرغ تخم‌گذار داریم که 900 هزار قطعه مرغ تولید می‌کنند و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کمبود 700 هزار مرغ تخم‌گذار ر‌فع می‌شود.

اسماعیلی بیان داشت: در استان کرمان 184 تن گوشت بوقلمون تولید می‌شود و تا 12 هزار قطعه ظرفیت جدید در حال افزایش است که طی دو سال آینده به 300 تن می‌رسد و ظرفیت تولید کبک در استان کرمان 14 هزار قطعه است.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان جزو سه استان کشور در زمینه تولید مرغ گوشتی است، افزود: دو واحد مرغ مادر گوشتی در استان کرمان داریم که میلیون‌ها قطعه جوجه یک روزه مرغ گوشتی در استان کرمان تولید می‌شود.

اسماعیلی عنوان کرد: 13 کشتارگاه در استان کرمان داریم که 12 تای آن فعال است و 80 تا 90 میلیون قطعه کشتار مرغ در روز دارند که با 20 درصد خود فعال هستند.

‌‌معاون‌ بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان تصریح کرد: در استان کرمان یک میلیون و 680 هزار گوسفند و 2 میلیون بز به صورت پروار و دام سنگین اصیل صنعتی 42 هزار رأس دام وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در مجموع دام‌های استان کرمان 4 هزار و 400 واحد دامی است، بیان داشت: در استان کرمان 82 هزار رأس دام سنگین اصلاح نژادی و 30 هزار رأس دام نژاد بومی وجود دارد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه سرانه هر کرمانی در سال 12.5 کیلوگرم است، گفت: در استان کرمان 29 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود و 26 هزار تن تولید شیر در استان داریم و 730 واحد گاو صنعتی و 9 هزار و 700 واحد گاو غیر صنعتی در استان کرمان موجود است.

وی اذعان داشت:‌ 15 هزار ملکه زنبور عسل در استان کرمان تولید می‌شود که 10 هزار آن در استان‌ مصرف می‌شود و 5 هزار دیگر را به استان‌ها صادر می‌کنیم.

انتهای پیام/‌80018/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول