اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به زودی صورت می‌گیرد

راه‌اندازی بخش آنالیز عسل در آزمایشگاه تغذیه همدان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: به زودی بخش آنالیز عسل در آزمایشگاه تغذیه معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی بخش آنالیز عسل در آزمایشگاه تغذیه همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، فعالیت‌های دامپروری یک عملیات اقتصادی است یعنی دامدار، دام خود را تغذیه می‌کند تا سودی از بابت تولیدات آن عاید او شود.

زمانی می‌توان از دام، انتظار تولید مناسب و مطلوب داشت که دام‌ها، بصورت اصولی تغذیه شوند.

تغذیه اصولی یعنی تغذیه‌ای که مواد قندی یا کربوهیدرات‌ها، پروتئین، چربی، مواد معدنی، ویتامین، مورد نیاز بدن، در کنار هم قرار بگیرند و برای تغذیه به دام برسند.

ترکیب موادی که عنوان شد با درصدهای مشخص و مقادیر مورد نیاز زمانی می‌تواند در کنار هم قرار گیرد و به یک جیره غذایی کافی تبدیل شود که مواد اولیه آن در آزمایشگاه تغذیه آنالیز شود.

با توجه به اینکه 75 تا 80 درصد از هزینه‌های تولید مربوط به هزینه‌های خوراک مصرفی است، تغذیه دام و طیور، مهمترین ابزار در تولید فرآورده‌های دام و طیور محسوب می‌شوند.

با توجه به اهمیت موضوع تغذیه، شناسایی ارزش غذایی انواع خوراک‌ها برای ایجاد تعادل در جیره غذایی ضرورت پیدا می‌کند، که با معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در خصوص این مهم به گفت‌و گو نشستیم

محمد نظرپور بیان داشت: وظیفه اصلی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، برنامه‌ریزی در راستای افزایش کمی و کیفی تولیدات مواد پروتئینی مورد نیاز سبد مصرفی خانوار است.

وی با بیان اینکه اقتصادی بودن تولیدات دامی، تابع نوع خوراک و تعادل در جیره غذایی است، خاطرنشان کرد: برای متعادل کردن جیره‌های غذایی و جیره‌نویسی باید منابع خوراکی از نظر کمی و کیفی و اجزاء تشکیل دهنده آنها بیشتر شناخته شود تا امکان هرچه بیشتر تنظیم و تعادل مواد غذایی جیره‌ها در راستای احتیاجات حیوان فراهم شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در راستای تعیین نسبت‌های مناسب مواد خوراکی در جیره دام، دانستن ترکیب شیمیایی مواد ضروری است، ابراز داشت: تجزیه شیمیایی مواد خوراکی در آزمایشگاه تغذیه معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه از سال 72 راه‌اندازی شده است افزود: این آزمایشگاه طی سالیان متمادی به تجهیزات مدرن و اتوماتیک روز مجهز شد.

نظرپور یادآور شد: در حال حاضر امکان آنالیز و تعیین حدود 20 فاکتور از جمله ماده خشک، پروتئین خاک، فیبر خام، انرژی خام، خاکستر خام، ازت فرار لیگنین و... در این آزمایشگاه امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: این آزمایشگاه از طریق مناقصه و انعقاد قرارداد در اختیار تعدادی از فارغ‌التحصیلان مرتبط قرار گرفته است که در حال حاضر پنج نفر فارغ‌التحصیل خدمات به دامداران، مرغداران و کارخانجات خوراک دام را در این آزمایشگاه برعهده دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به پروژه‌های در دست اجرای این آزمایشگاه در راستای تغذیه دام و طیور اشاره و بیان داشت: کنترل کمی و کیفی جیره غذایی در واحدهای پرورش دام روستایی، عملیات نمونه‌برداری از جیره غذایی دامداری‌ها و کارخانجات خوراک دام، عملیات جیره‌نویسی برای دامداران روستایی از پروژه‌های در دست اجرای آزمایشگاه تغذیه دام استان است.

وی همچنین استقرار کارشناسان علوم دامی در کارخانجات خوراک دام فعال در استان به عنوان ناظر تولید از طریق شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای و فنی و مهندسی طرف قرار داد با سازمان جهاد کشاورزی را از پروژه‌های در دست اجرای این آزمایشگاه عنوان کرد.

نظرپور ابراز داشت: این آزمایشگاه در دو بخش آنالیز شیر، آنالیز خوراک دام به دامداران خدمات‌رسانی می‌کند و بخش سوم آن که آنالیز عسل است در شرف راه‌اندازی است.

انتهای پیام/89024/ک40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول