اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آخرین وضعیت اتصال بزرگراه همت به کرج

آرزویی که بر دل‌ها ماند

اجرای پروژه امتداد بزرگراه شهید همت به کرج، از مهمترین آرزوهای مردم استان البرز است که با توجه به ترافیک موجود میان راه‌های تهران ـ کرج باید تحقق یابد.

آرزویی که بر دل‌ها ماند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، زمانی که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری فعلی کشورمان در نخستین روزهای تصدی دولت نهم سفرهای استانی خود و اعضای کابینه‌اش را آغاز کرد، در برنامه‌ای به شهرستان کرج آمد.

شهرستانی که در آن زمان از نظر تقسیمات کشوری در استان تهران قرار داشت و دارای فرمانداری ویژه بود.

هیئت دولت پس از سفر رئیس جمهوری به کرج چند مصوبه را برای رفع مشکلات مردم این شهرستان به تصویب رساند که یکی از آنها مربوط به پروژه امتداد بزرگراه همت به کرج است.

علت طرح و تایید این مصوبه در جلسه استانی هیئت دولت، افزایش روزانه مسافرانی است که میان شهرهای تهران و کرج تردد می‌کنند.

بر اساس آخرین آمارها روزانه 300 هزار خودرو در اتوبان تهران – کرج تردد کرده و هر روز در این مسیر شاهد ترافیک‌های سنگین و چند کیلومتری هستیم.

این ترافیک‌ را شهروندان البرزی که مجبور هستند هر روز به تهران بروند، بیشتر درک می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ پلیس راهنمایی و رانندگی صبح‌ها از ساعت شش الی 9 اتوبان تهران ـ کرج در لاین غرب به شرق و عصرها از حدود ساعت 16:30 تا 20:30 اتوبان تهران – کرج ترافیک حداقل 10 کیلومتری را تجربه می‌کنند.

حجم این ترافیک در غروب روزهای چهارشنبه و پنجشنبه که مردم استان تهران برای رسیدن به استان‌های شمالی می‌خواهند از جاده چالوس عبور کنند، دو برابر می‌شود و عصر جمعه‌ها که مسافران قصد بازگشت دارند نیز این ترافیک در لاین غرب به شرق آزادراه فوق مشاهده می‌شود.

به همین دلیل هیئت دولت در نخستین سفر استانی به کرج، با امتداد بزرگراه شهید همت به این شهرستان موافق کرد.

* ایجاد مانع در راه تحقق آرزوی مردم البرز

حدود دو سال پس از تصویب این مصوبه، کار اجرای پروژه امتداد همت به کرج به صورت رسمی کلید خورد، اما ناگهان تمام کار متوقف شد.

در همان دوران وجود مالکان زمین‌ها به دلیل این تاخیر عنوان و حتی گفته می‌شد که یک نهاد نظامی که مسئولیت حفظ امنیت پایتخت در زمان بحران را برعهده دارد، حاضر نیست اراضی که در جوار پایتخت داشته و از آن برای تجهیز نیروهای خود استفاده می‌کند را از دست بدهد.

برای رفع این مشکل، برخی از مسئولان استان البرز از جمله فاطمه آجرلو نماینده وقت مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تلاش‌های بسیاری انجام داده و در نهایت با موافقت مسئولان ارشد نظام، مشکل مالکیت این اراضی برطرف شد.

* آیا بالاخره کرج صاحب کمربندی می‌شود؟

در تدوین نقشه‌های حمل و نقل، یکی از مهمترین شاخصه‌ها وجود کمربندی‌هایی در کنار شهرها است تا خودروها و وسائل نقلیه‌ای که قصد عبور از این شهرها را دارند، مجبور نباشند تا از خیابان‌های اصلی عبور کنند.

متاسفانه به دلیل موقعیت جغرافیایی کرج، آزادراه تهران – کرج تنها کمربند مرکز استان البرز به شمار می‌آید و برای اینکه این آزادراه متحمل ترافیک سنگین خودروها نباشد، راهنمایی و رانندگی محدودیت‌هایی را اعمال کرده است.

از جمله آنکه خودروهای سنگین و کامیون‌ها حق عبور از این محور را نداشته و باید از محورهایی چون جاده مخصوص کرج و یا جاده قدیم استفاده کنند، اما همه بار ترافیکی این دو جاده دقیقا در نقطه اوج شلوغی آزادراه یعنی پل فردیس وارد اتوبان می‌شوند و یکی از دلایل اصلی ترافیک‌های چند کیلومتری در این محور، همین نقطه است.

به همین دلیل احداث دو کمربندی شمالی و جنوبی برای کرج یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان استان البرز به شمار می‌آید.

علی‌اصغر کمالی‌زاده معاون وقت شهرداری کرج در تاریخ 30 فروردین سال 1391 در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس اعلام کرد: سه پروژه عمرانی بزرگ در دستور کار شهرداری کرج قرار دارد که هم ‌اکنون مراحل مطالعاتی آن به پایان رسیده است.

وی اظهار کرد: این پروژه‌ها عبارت هستند از احداث بزرگراه شمالی و جنوبی کرج و هم‌چنین احداث بزرگراهی که این دو محور اصلی را به هم متصل کند.

معاون وقت شهرداری کرج ادامه داد: نخستین بزرگراه که مشهور به بزرگراه شمالی است، از انتهای پروژه همت یعنی در ابتدای شهرستان کرج آغاز و با طی کردن شمال کرج و پس از مسیر 27 کیلومتری به اتوبان کرج  ـ قزوین متصل می‌شود.

کمالی‌زاده گفت: در زمان مطالعات نخستین این طرح که به تازگی پایان یافته است، معلوم شد که این مسیر باید از بخش‌های کوهستانی کرج گذشته و به همین دلیل در طرح ابتدایی احداث حدود یک کیلومتر تونل نیز در طول مسیر پیش‌بینی شده است.

وی به مسیر بزرگراه شمالی کرج اشاره کرد و گفت: این بزرگراه انتهای بزرگراه همت تهران به سمت کلاک بالا آغاز و با گذر از ورزشگاه کارگران و هم‌چنین منطقه کوهستانی به ارتفاعات سرجوب و رودخانه کرج رسیده و سپس با طی کردن شمال عظیمیه، انتهای خیابان طالقانی شمالی و بام کرج، در امتداد کوهپایه از شمال انرژی اتمی به شمال‌شرق بیمارستان البرز رسیده و در نهایت نیز به اتوبان کرج ـ قزوین وصل خواهد شد.

وی به پروژه دوم اشاره کرد و گفت: پروژه دوم که بزرگراه جنوبی کرج نام دارد به طول 24 کیلومتر از انتهای پروژه همت آغاز و پس از طی کردن جنوب شهرستان کرج در نهایت اتوبان کرج ـ قزوین متصل خواهد شد.

بزرگراه فوق با عبور از اتوبان تهران کرج، خط مترو، جاده مخصوص، راه‌آهن سراسری و رودخانه کرج در مسیر دکل‌های انتقال برق غرب شهرک صنعتی سیمین‌دشت حرکت کرده و با عبور از شمال اراضی و باغ‌های منطقه منظریه، تقاطع جاده ملارد، جاده مشکین دشت، جاده مردآباد و جاده قزل‌حصار به سمت شمال ادامه یافته و به اتوبان تهران ـ کرج ـ قزوین متصل می‌شود.

کمالی‌زاده افزود: پروژه سوم نیز مربوط به احداث بزرگراهی است که این دو پروژه را در منطقه رجایی‌شهر کرج به هم متصل می‌کند و در مجموع حدود 13 کیلومتر است.

* بالاخره چراغ بزرگراه همت ـ کرج روشن شد

پس از چندین ماه تلاش چند دستگاه مرتبط با احداث بزرگراه همت – کرج بالاخره در تاریخ 23 آبان سال 1391 شاهد بهره‌برداری از فاز نخست پروژه مهم "امتداد بزرگراه همت – کرج" بودیم که این افتتاح امیدهای بسیاری را در میان مردم استان البرز ایجاد کرد.

در این تاریخ فاز نخست آزاد‌راه شهید همت به کرج از منطقه وردآورد تا گرمدره با اعتباری افزون بر 400 میلیون ریال و بیش از سه میلیون و 100 متر مکعب عملیات خاکی و 15 هزار تن حجم بتون‌ریزی با حضور محمد رضا معاون اول رئیس جمهوری، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استان البرز به بهره‌برداری رسید.

هم اکنون خودروهایی که اتوبان همت را به سمت کرج طی می‌کنند، در محدوده گرمدره تابلوهای بزرگی را می‌بینند که روی آن نوشته است "پایان بزرگراه".

بلافاصله پس از این علامت، تابلوی دیگری وجود دارد که بر روی آن عبارت "ابتدای حوزه اسحتفاظی استان البرز" نقش بسته است.

شهروندان وقتی به این قسمت از بزرگراه می‌رسند، باید با استفاده یک رمپ مارپیچ خود را به آزادراه تهران ـ کرج برسانند و بقیه مسیر را از همین طریق طی کنند.

حال پس از حدود 10 ماه پس از این افتتاح، مدیران اداره راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند که عملیات اجرایی امتداد بزرگراه شهید همت به کرج و در محدوده‌ای که جزو استان البرز است، با جدیت پیگیری می‌شود، اما این مسئولان باز هم زمان دقیقی برای افتتاح و بهره‌برداری نهایی از پروژه اعلام نکرده‌اند.

* رفع معارض قطعه 2 و 3 اتوبان همت

یکی از مهمترین دلایل تاخیر در اتمام پروژه فوق، وجود معارضانی است که در طول مسیر اراضی و املاک آنها قرار دارد و همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، بخشی از این اراضی در تملک نهادهای نظامی است که حفاظت از پایتخت و مراکز حساس تهران را بر عهده دارند.

حال پس از ماه‌ها انتظار یکی از مسئولان ارشد اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از رفع معارضان در برخی از مسیرهای این پروژه بزرگ خبر داده است.

در این رابطه سرپرست مدیریت ساخت و توسعه راه‌های استان البرز گفته است: به همت اداره کل راه و شهرسازی استان البرز، عملیات اجرایی اتوبان همت پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته است.

احمد جمشیدی گفت: بخش قابل توجهی از معارضات ادامه اتوبان همت در قطعات دو و سه برطرف گردیده است.

سرپرست مدیریت ساخت و توسعه راه‌ها افزود: عملیات اجرایی ادامه اتوبان همت از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک عملیات اجرایی آن به اتمام و مورد استفاده مردم شریف و نجیب کشورمان قرار گیرد.

این مسئول افزود: با توجه به اهمیت ویژه این پروژه به صورت هفته‌ای آخرین وضعیت رفع معارضات توسط قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در استان البرز برگزار و دستور کارهای لازم به عوامل مرتبط داده می‌شود.

بر اساس این گزارش، جمشیدی نیز همچون دیگر مسئولان کشوری و استانی زمانی برای افتتاح پروژه بزرگ و مهم امتداد بزرگراه شهید همت به کرج اعلام نکرده است و مردم استان البرز بازهم باید چشم‌انتظار تحقق آرزوهای خود باشند.

البته مشاهدات خبرنگار فارس در کرج حاکی از آن است که این آرزو چندان هم دور از دسترس نیست و در آینده نزدیک و شاید تا پیش از پایان سال جاری، خبر خوشی که سال‌ها است مردم البرز منتظرش هستند، منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/2302/خ40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول