اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان دادگستری کردستان خبر داد

افزایش 10 درصدی صلح و سازش در طلاق‌های توافقی

مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری کردستان از افزایش 10 درصدی صلح و سازش در طلاق‌های توافقی در سه ماهه نخست سال‌جاری در این استان خبر داد.

افزایش 10 درصدی صلح و سازش در طلاق‌های توافقی

نادیا محمد‌پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان در دادگستری‌های کشور با هدف حمایت و رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان بزهکار و حمایت از حقوق زنان تشکیل شده و این دفتر در دادگستری استان کردستان از سال 85 به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه طبق هماهنگی به عمل آمده، تمامی پرونده‌های طلاق برای مشاوره به این دفتر ارجاع می‌شود، افزود: اغلب مراجعین این دفتر را زنانی تشکیل می‌دهند که نیازمند کمک، مشاوره و حمایت هستند.

به گفته وی، بر اساس اعلام اداره‌کل فرهنگی اجتماعی قوه قضائیه، دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری کردستان به دلیل عملکرد مطلوب، نوآوری، ارسال به موقع گزارش‌ها، انجام امورات ارجاعی و تعامل موثر با سازمان‌ها و ادارات موفق به کسب رتبه دوم کشوری در سال گذشته شده است.

مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری کردستان به فعالیت سه مرکز مشاوره به منظور برقراری صلح و سازش بین زوجین متقاضی طلاق اشاره کرد و گفت:‌ به همین منظور با عقد تفاهم‌نامه استانی با بهزیستی، تیم مشاورین کاهش طلاق در دادگستری کردستان اسقرار یافته است.

محمدی‌پور با اشاره به مهم‌ترین موانع سد راه برقراری صلح و سازش در پرونده‌های طلاق استان بیان داشت: اعتیاد، بیکاری و مجهول‌المکان بودن زوج از مهم‌ترین موانع جلوگیری از صلح و سازش در طلاق‌های توافقی است.

وی خاطرنشان کرد: باوجود چنین موانع و مشکلاتی به ویژه کمبود نیروی انسانی، دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری کردستان در سال گذشته موفق به کسب رتبه دوم کشوری در ارزیابی عملکرد شده است.

ارائه 7339 مشاوره حقوقی

وی ارائه 7 هزار و 339 مشاوره حقوقی به مراجعین و 388 مورد تنظیم دادخواست شکوایه برای زنان بی‌بضاعت را از جمله اقدامات دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری کردستان در سال گذشته برشمرد و افزود: یک‌هزار و 165 زوج نیز از سوی این دفتر برای دریافت مشاوره به  مراکز مشاوره بهزیستی استان معرفی شده‌اند.

مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری کردستان با بیان اینکه 282 مورد از این مشاوره‌ها به صلح و سازش منجر شده است، خاطرنشان کرد: 25 درصد از پرونده‌های متقاضیان طلاق‌های توافقی به صلح ختم شده است.

محمدی‌پور تصریح کرد: در سال گذشته در حوزه قضایی استان در کنار دادگاه‌های خانواده 12 روانشناس نیز بکارگیری شده و فعالیت داشته‌اند.

وی از معرفی دختران و زنان بی‌بضاعت به نهادهای حمایتی به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های دفتر حمایت دادگستری استان نام برد و گفت: با توجه به عقد تفاهم‌نامه‌ای که به همین منظور با کمیته امداد بسته شده است معرفی شدگان این دفتر در کوتاه‌ترین زمان ممکن زیر چتر حمایت‌های کمیته امداد استان قرار می‌گیرند.

اسکان 41 زن بی‌سرپرست

مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری کردستان از اسکان 41 مورد از دختران و زنان بی‌سرپرست با معرفی به دفتر اورژانس اجتماعی بهزیستی استان در سال گذشته خبر داد و گفت: اعزام ماهانه دو وکیل زن به بند نسوان زندان و یک وکیل مرد به کانون اصلاح و تربیت از دیگر اقدامات دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری استان در سال گذشته است.

محمدی‌پور خاطرنشان کرد: ‌در کنار بازدید و ارائه مشاوره‌های حقوقی پیشنهاد عفو موردی با توجه به نحوه برخورد زندانیان نیز انجام می‌شود.

وی از برگزاری کارگاه آموزشی مهارت‌های زندگی برای 80 زوج جوان متقاضی طلاق در استان در سال گذشته خبر داد و گفت: در این دوره آموزشی از مشاوران و روانشناسان متخصص بهزیستی استان در زمینه ارائه آموزش‌های مختلف بهره گرفته شد.

مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری کردستان بررسی و رسیدگی فوری به گزارشات مردمی به ویژه در زمینه کودک‌آزاری به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این دفتر نام برد و بیان داشت: در سال گذشته هفت مورد گزارش کودک‌آزاری دریافت شد که در کوتاه‌ترین زمان به آن رسیدگی کردیم.

فعالیت 9 دفتر حمایت در شهرستان‌ها

محمدی‌پور از فعالیت این دفتر در 9 شهرستان استان خبر داد و اظهار کرد:‌ این دفاتر با دفتر استان به صورت مستمر در ارتباط بوده و برای رفع مشکلات آنها از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم.

وی از فعالیت دو تیم طلاق در شورای حل اختلاف استان در کنار دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری استان کردستان خبر داد و بیان کرد: دو نفر روانشناس و دو نفر مددکار اجتماعی در هر کدام از این تیم‌ها فعالیت می‌کنند.

به گفته مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری کردستان، یک تیم طلاق مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی استان نیز با بهره‌گیری از وجود کارشناس و مددکار اجتماعی با این دفتر همکاری می‌کند.

محمدی‌پور از افزایش 10 درصدی برقراری صلح و سازش در بین زوجین متقاضی طلاق توافقی در سه ماهه اول سال‌جاری نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال گذشته خبر داد و گفت:‌ در سال گذشته 25 درصد از پرونده‌های متقاضیان طلاق‌های توافقی استان به صلح انجامید.

ارائه مشاوره‌های حقوقی تلفنی

وی از ارائه مشاوره‌های حقوقی تلفنی به مراجعین داخل و خارج استان اشاره کرد و تصریح کرد:‌ بازدید از شیرخوارگاه زیرپوشش بهزیستی و خانه‌های موقت و خانه سلامت و ارائه مشاوره‌های حقوقی و رفع مشکلات خانم‌های زیرپوشش این مراکز در سطح استان از دیگر اقدامات این دفتر حمایتی است.

مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری کردستان در پایان از برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی به منظور کاهش آمار طلاق در استان به همت دادگستری استان خبر داد و گفت: توسعه این دوره‌ها نقش بسزایی در کاهش آمار طلاق خواهد داشت که امیدواریم با تعامل و همکاری سایر نهادها و سازمان‌های به ویژه استانداری استان بتوانیم در این زمینه گام‌های محکم‌تری برداریم.

انتهای پیام/79002/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول