اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مربی سابق تیم ملی ناشنوایان:

کردستان باید پایگاه استعدادیابی بزرگی داشته باشد

مربی سابق تیم ملی ناشنوایان کشورمان گفت: کردستان باید پایگاه استعدادیابی بزرگی داشته باشد و از پیشکسوتان و مربیان فوتبال در این راستا استفاده شود.

کردستان باید پایگاه استعدادیابی بزرگی داشته باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حسن قربانی متولد سال 1335 در شهرستان قروه از توابع استان کردستان است و فوتبال را از زمین‌های خاکی شروع کرده و در سال 55 به کمک فرماندار وقت، زمین چمن تختی را مهیا می‌کند که اکنون نیز قابل استفاده است.

وی در سال 65 پس از سال‌ها تلاش برای پیشرفت فوتبال کردستان، مسیر موفقیت را در عزیمت به کرج می‌بیند و راهی آنجا می‌شود و تاکنون نیز در مدارس فوتبال مختلفی مشغول به فعالیت بوده است.

قربانی می‌گوید: در این سال‌هایی که در مدارس فوتبال مشغول به فعالیت بوده‌ام بازیکنان زیادی را تحویل لیگ برتر و فوتبال ملی دادم که از آن جمله می‌توانم از پژمان جمشیدی، احسان خرسندی، جلال علی‌محمدی، امیر میربزرگی و مهدی ثابتی نام ببرم.

وی در تیم جوانان دارایی تهران، باشگاه‌های دسته اول و دوم تهران سابقه مربیگری دارد تا این که سرانجام در سال 80 به جمع کادر فنی تیم ملی فوتبال ناشنوایان می‌پیوندد و همراه با این تیم در مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه که با حضور 8 کشور، کره جنوبی، تایلند، ژاپن، هند، عراق، استرالیا، ازبکستان و جمهوری اسلامی ایران برگزار شد موفق به کسب عنوان قهرمانی می‌شود.

قربانی این روزها به زادگاه خود بازگشته تا در قالب آکادمی فوتبال شهید شکوهی سنندج به نونهالان و نوجوانان هم‌استانی خود خدمت کند.

گلایه‌های او از وضعیت مربیگری فوتبال ناشنوایان شنیدنی است، آنجا که می‌گوید طبق شنیده‌های من حسن روشن را به تیم ملی تحمیل کرده‌اند و او قرار است همراه تیم در المپیک ناشنوایان حاضر شود.

با این مربی ارزنده کردستانی در جریان افتتاح اخیر آکادمی فوتبال باشگاه شهید شکوهی سنندج به گفت و گو پرداختیم که از نظرتان می‌گذرد. 

فارس: چه شد تصمیم گرفتید به فوتبال کردستان برگردید؟

قربانی: نزدیک عید نوروز که به استان برگشتم سؤالی از من پرسیده شد که اگر موقعیت فراهم شود آیا حاضرید در کردستان کار کنید و من هم با توجه به تعصبی که به این آب و خاک داشتم و دارم اعلام آمادگی و استقبال کردم و پس از مدتی شرایط فراهم شد.

فارس: چه ویژگی‌هایی در باشگاه شکوهی دیدید که تصمیم به همکاری با آنها گرفتید؟

من شنیدم عزیزی مالک باشگاه، امکانات مناسبی دارد که به آن صورت از آن استفاده نمی‌شود. ما هم به خاطر استفاده از این امکانات همراه با عزیزی دنبال تشکیل پرونده آکادمی فوتبال رفتیم که مراحل ثبت آن اکنون در جریان است و پس از ماه رمضان برای بازرسی به اینجا خواهند آمد تا مجوز آکادمی صادر شود.

کردستان باید پایگاه استعدادیابی بزرگی داشته باشد و از پیشکسوتان و مربیان فوتبال در این راستا استفاده شود. باید به کمک همدیگر تیمی قدرتمند در استان کردستان داشته باشیم که اتحاد شرط اساسی رسیدن به این هدف است.

کار عزیزی قابل تقدیر است که از کشتی وارد فوتبال شده و در این ورزش هزینه می‌کند. انتظار داشتیم رئیس هیئت فوتبال در مراسم افتتاح آکادمی فوتبال شکوهی حضور داشته باشد ولی متأسفانه پاسخ تماس ما را هم نداد.

فارس: ظاهرا در گیر و دار استعفا از این سمت است...

به هر حال فعلا مسئول هیئت است و یاد در چنین فضا و مراسمی رئیس هیئت فوتبال کردستان حضور داشت.

فارس: از نظر شما نوع رفتار مربیان با بازیکنی در سن پائین باید چگونه باشد؟

ببینید من دوره‌های زیادی بویژه در مدارس فوتبال و آکادمی ملی فوتبال ایران  را گذرانده‌ام و در حال حاضر مسئولیت 60 مدرسه فوتبال در شورای مدارس فوتبال را بر عهده دارم.

از نظر من چگونگی رفتار با بچه‌ها در سنین پائین بسیار حائز اهمیت است. در واقع باید به آنها شخصیت داده شود و روابط عاطفی بین مربی و بازیکن شکل گیرد تا او احساس امنیت و آرامش کند.

تنها در این صورت است که بازیکن از مربی حرف‌شنوی خواهد داشت و به فرامین و دستورات تکنیکی و تاکتیکی او گوش خواهد کرد.

ما تصمیم داریم استعدادهای فراوانی که در کردستان وجود دارند و البته  پراکنده هستند را گرد هم آوریم. خرداد ماه جلسه‌ای با عنوان فستیوال مدارس فوتبال کشور در آکادمی ملی فوتبال ایران برگزار شد که استان کردستان در آن نماینده نداشت و این موضوع برای من بسیار ناراحت کننده بود.

مسئولین اعم از مدیرکل ورزش و جوانان و هیئت فوتبال استان باید به مدارس فوتبال و پیشرفت آنها توجه کنند.این بچه‌ها بنای فوتبال کردستان هستند و باید امکانات مناسبی به بچه‌ها داده شود تا فوتبال رشد و بالندگی خود را طی کند.

فارس: وضعیت فوتبال ملی را چگونه می‌بینید؟

با توجه به مدیریتی که در تیم ملی بزرگسالان مشاهده می‌شود روند مثبت و رو به رشدی را تجربه می‌کنیم و اعتقاد دارم رفتن ما به جام جهانی سکوی پرتابی برای فوتبال ایران بود.

اما گلایه من در مورد تیم ملی ناشنوایان و در زمانی است که من مربی بودم، با توجه به عدم مدیریت علیمردانی رئیس وقت فدراسیون ناشنوایان، حسن روشن به عنوان مربی تیم ملی انتخاب شد و قرار است همراه تیم به المپیک نیز برود.

قبل از او هم غلامحسین پیروانی را آوردند که تیم را نهم کرد در حالی که ما همراه با تیم ملی نتایج مطلوبی به دست آورده بودیم.

من از مسئولین ورزش کشور گلایه دارم، به آقای عباسی وزیر ورزش هم نامه دادم و درخواست کردم پیگیر شوند تا هرکسی به عنوان مربی تیم ملی انتخاب نشود.

فارس: به نظر شما دلیل انتخاب روشن چه بود؟

الان رابطه زیاد شده و من شنیدم علیمردانی گفته است روشن را به من تحمیل کرده‌اند، یعنی چه؟

آیا ما امتحان پس داده نبودیم و یا قهرمانی در آسیا نتیجه ضعیفی بود که ما را کنار گذاشتند و مربی دیگری را به تیم ملی تحمیل کرد‌ه‌اند.

اینگونه اقدامات شایسته و زیبنده فوتبال ایران نیست.

===============

مصاحبه از: کیوان قاسمی

===============

انتهای پیام/79012/س30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول