اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله علوی گرگانی:

صدق رفتار را باید در راستگویی و امانت‎داری مومن سنجید

مرجع بزرگ جهان تشیع با اشاره به اینکه شرط امانت‎داری مومن امانتداری در مال، راز و نوامیس است گفت: صدق رفتار را باید در راستگویی و امانت‎داری مومن سنجید.

صدق رفتار را باید در راستگویی و امانت‎داری مومن سنجید

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، آیت‎الله سید محمدعلى علوى‌گرگانى شامگاه پنج‎شنبه در جمع مردم گرگان اظهار داشت: یکی از نشانه‎های انسان پرهیزکار این است که همیشه راست بگوید و از گفتن حرف دروغ پرهیز کند.

وی ادامه داد: در روایات آمده است که فریب ظاهر انسان‎هایی که دائم نماز می‎خوانند و روزه می‎گیرند را نخورید و آنها را برای صدق رفتار آزمایش کنید.

این مرجع تقلید متذکر شد: زیرا امام علی(ع) می‎فرماید برخی افراد به خواندن نماز و گرفتن روزه عادت کرده‎اند و آنچنان این برای آنها عادت شده است که اگر روزی نماز نخوانند و یا روزه نگیرند وحشت می‎کنند.

صدق رفتار را در راستگویی و امانت‎داری بسنجید

مرجع بزرگ جهان تشیع تاکید کرد: اگر می‎خواهید صدق رفتار و تقوای دوست، همکار، همسایه، روحانی و غیر روحانی را دریابید آنها را بر راستگویی و امانت‎داری آزمایش کنید.

وی افزود: مصیبت امروز جامعه‎ی ما این است که حرف زدن، شعار دادن و دادن وعده زیاد شده اما از عمل خبری نیست.

علوی گرگان خاطرنشان کرد: امانتداری تنها به این نیست که مال و اموالی دست شما سپرده شود و او را صحیح و سالم به صاحبش باز گردانید بلکه وعده‎ها و حرف‎هایی که زده می‎شود نیز امانتی است نزد انسان که باید به درستی انجام شود.

وی گفت: زمانی که یک شخص عادی، مسئول یک نهاد و یا شخصیت‎های بلندپایه یک کشور قول کوچک و یا بزرگی می‎دهند این دینی است که باید ادا شود.

این مرجع تقلید افزود: زمانی که یک کارگر و یا یک کارمند قرار می‎بندد که برای مثال دو ساعت کار کند و به مقداری معین دستمزد بگیرد باید این دو ساعت را هم به طور کامل انجام دهد و هم تمام مدت کار کند و وقت خود را تلف نکند.

وی ابراز داشت: اگر اینها را به درستی انجام ندهد نه تنها امانت‎دار خوبی نبوده بلکه در مالی که بدست می‎آورد نیز اشکال وجود دارد.

علوی گرگانی بیان کرد: خداوند در قرآن می‎فرماید ای مومنان به خدا و پیغمبر خدا خیانت نکنید و در حالی که می‎دانید که این امانت است خیانت به امانت نکنید.

شرط امانتداری مومن امانت‎داری در مال، راز و نوامیس است

مرجع بزرگ جهان تشیع تصریح کرد: امانت در اموال، امانت در رازها و امانت در محارم و نوامیس مسائلی است که باید رعایت شود تا به مومن بگوییم او امانت‎دار است.

وی اضافه کرد: امانت در اموال یعنی اینکه اگر کسی مالی را به نزد فردی به امانت گذاشت آن فرد مال را بدون استفاده و آسیب و همان‎طور که تحویل گرفته به صاحبش برگرداند.

علوی گرگانی عنوان کرد: امانت در رازداری یعنی زمانی فردی در یک مکانی حرفی را بر زبان می‎آورد که به دلیل نزدیک بودن به شما و اطمینانی که دارد آن را به صورت راز و خصوصی بیان می‎کند.

وی گفت: اگر فرد راز را در جایی بازگو کند خیانت در امانت رازی است که به او گفته شده و با این‎ کار چند نفر را به زحمت و ناراحتی می‎اندازد.

عدم امانتداری در محارم معضل جامعه امروز

مرجع بزرگ جهان تشیع اظهار داشت: امانت در محارم و نوامیس موضوعی است که متاسفانه در جامعه امروز ما رعایت نمی‎شود.

وی افزود: امانت در محارم یعنی به نوامیس و نامحرم چشم نداشته باشی و از نگاه به نامحرم دوری کرد.

علوی گرگانی بیان کرد: در سال‎های گذشته و در زمان‎های قبل زنان مراقب بودند که از چشم نامحرم به دور باشند و سعی می‎کردند زمانی از خانه خارج شوند که مردان نامحرم کمتر در خیابان حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: به این دلیل به حضرت ابراهیم(ع) خلیل‎الله گویند چون ناموس‎پرست بود و حتی نمی‎گذاشت صدای ناموسش بر گوش نامحرم برسد.

نگاه به نامحرم فامیل، غریبه و آشنا ندارد

مرجع بزرگ جهان تشیع خاطرنشان کرد: در نگاه نامحرم فامیل، دوست و آشنا وجود ندارد و چیزی را که خدا حرام می‌داند حرام است.

وی افزود: در بعضی محافل دیده می‎شود که دختر و پسر نامحرم در کنار یکدیگر و حتی بر سر یک سفره حضور دارند و با نگاه بر یکدیگر زمان می‎گذرانند که وقتی به آنها می‎گوییم این اشکال دارد می‎گویند ما که فامیل هستیم و این طرز تفکر بسیار اشتباه است.

علوی گرگانی در پایان ابراز داشت: اگر فرهنگ ناموس‎پرستی در خانواده‎ها وجود داشته باشد زندگی بسیار شیرین می‎شود و اگر همانند برخی خانواده‎های امروز این موضوع کمرنگ شود موجب ناراحتی و تلخ شدن زندگی است.

انتهای پیام/83004/ح40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول