اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

کارشناس افغان در گفت‌وگو با فارس

انتخابات بر مذاکره با طالبان اولویت دارد/مذاکرات صلح به زودی به ثمر نمی‌رسد

کارشناس افغان با اشاره به امضای پیمان امنیتی افغانستان- آمریکا و مذاکرات صلح با طالبان، گفت که با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، مذاکرات صلح اولویتی ندارد.

انتخابات بر مذاکره با طالبان اولویت دارد/مذاکرات صلح به زودی به ثمر نمی‌رسد

«احمد سعیدی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، تصریح کرد که با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، در حال حاضر مذاکرات صلح با طالبان اولویت ندارد چراکه زمان کمی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و توجه نهادهای داخلی و خارجی بر موضوع انتخابات معطوف است بنابراین مذاکرات صلح بزودی به ثمر نمی‌رسد.

 

پیمان امنیتی به نفع افغانستان نیست

وی در مورد امضای پیمان امنیتی افغانستان - آمریکا افزود: در شرایط فعلی اگر افغانستان دارای ثبات و امنیت باشد و پاکستان در امور این کشور مداخله نکند و در عین حال، افغانستان توانایی دفاع از استقلال و تمامیت ارضی خود را داشته باشد، هرگز پیمان امنیتی به نفع افغانستان و همسایگان این کشور نخواهد بود.

سعیدی در تشریح رابطه مقام‌های دولت افغانستان و آمریکا و امتیازگیری بر سر پیمان امنیتی 2 کشور گفت که در پشت پرده مسائل افغانستان، مقام‌های دولتی و حتی دفتر ریاست جمهوری این کشور بر سر امضای پیمان امنیتی، از آمریکایی‌ها خواسته‌هایی را مطرح و توافقاتی انجام داده‌اند.

وی افزود: به عنوان مثال، دولت افغانستان خواستار تحویل پایگاه‌های نظامی آمریکا به دولت این کشور است، همچنین نظامیان آمریکایی از مصونیت قضایی برخوردار نشوند و از سوی دیگر، رفت‌وآمدهای نیروها و مقامات خارجی به افغانستان قانونمند شود و در عین حال، چنانچه افغانستان از سوی همسایه‌ها به خصوص پاکستان تهدید شد، آمریکا می‌بایست به دفاع از منافع این کشور برخیزد.

سعیدی تصریح کرد: این در حالی است که دولت افغانستان در مقابل، پیمان امنیتی را با برگزاری لویی جرگه، با آمریکا امضاء خواهد کرد.

وی معتقد است که اگر کرزی بتواند از طریق برگزاری لویی جرگه با رضایت همسایه‌ها امتیاز بگیرد، بلادرنگ پیمان امنیتی با آمریکا را امضاء می‌کند.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با توجه به اینکه دولت این کشور در شرف امضای پیمان با آمریکاست، واکنش‌های تند برخی مقام‌های دولتی علیه آمریکا و پاکستان را بازی سیاسی دانسته و اظهار داشت: کسانی که نان می‌دهند، فرمان می‌دهند! این واکنش‌ها یک بازی سیاسی است و حامد کرزی و اطرافیانش منافع خود را در آن می‌بینند.

سعیدی افزود: این در حالی است که وقتی مسئولی در دفتر رئیس جمهور از آمریکا پول دریافت می‌کنند، بایست توقع مطرح شدن تجزیه افغانستان را نیز داشت.

وی ادامه داد: آنها امروز می‌گویند که «سی.آی.ای» به دنبال تجزیه افغانستان است اما هنگامی که پول دریافت نمایند، زنده باد آمریکا خواهند گفت، اینها همان افرادی هستند که دیروز می‌گفتند پاکستان برادر ماست اما اکنون این کشور را دشمن می‌دانند.

 

لویی جرگه و کسب حمایت واشنگتن

این کارشناس افغان در پاسخ به چرایی برگزاری لویی جرگه (مجلس مشورتی) علیرغم وجود پارلمان این کشور، تاکید کرد: مواردی که احتمالا در این جرگه مطرح و یا تصویب می‌شود، قابلیت اجرایی ندارند اما روشن است که هدف کرزی از برگزاری لویی جرگه، امتیازگیری از آمریکا و کسب حمایت واشنگتن است.

وی عنوان کرد: این در حالی است که اگر آمریکایی‌ها امتیاز ندهند در این صورت دولت افغانستان بازی دیگری را آغاز و در این جرگه به دنبال مشکل‌تراشی خواهد بود.

سعیدی در مورد دلایل خروج بخشی از نیروهای آمریکایی و عدم تحویل پایگاه‌ها و تأسیسات نظامی این نیروها به دولت افغانستان، اظهار داشت: چند روز قبل شخصا با مقامات آمریکایی ملاقات داشتم و آنها در مورد واگذاری تسلیحات نظامی به افغانستان گفتند که برخی تسلیحات را در اختیار این کشور قرار می‌دهیم اما نه آن سلاح‌هایی که افغانستان را به تهدیدی برای پاکستان و  سایر کشورهای همسایه تبدیل کند.

این کارشناس افغان تصریح کرد: از سوی دیگر، ما اطمینان نداریم که دولت افغانستان برخی تجهیزات و تسلیحات را در اختیار مخالفین آمریکا قرار ندهد، به همین خاطر بایستی برخی از پایگاه‌ها و تجهیزات را تخریب کرد.

وی در مورد نقش پاکستان در افغانستان، گفت که در حال حاضر مشکلات داخلی پاکستان افزایش یافته و این کشور باید به آن سر و سامان دهد و آنگونه که رسانه‌ها یا مقامات افغان تأکید می‌کنند مبنی بر اینکه پاکستان کلید صلح را در دست دارد، درست نیست.

سعیدی افزود: در عین حال، پاکستان بر طالبان نفوذ دارد اما نه به آن اندازه که بزرگ‌نمایی صورت می‌گیرد زیرا القاعده و کشورهای عربی بخصوص عربستان نیز در این زمینه دخیل‌ هستند و از سوی دیگر، طالبان دسته‌بندی‌هایی مانند طالبان سلفی، طالبان پاکستانی و غیره دارد که نفوذ بر تمام این تفکرات کار دشواری است.

وی در ادامه اظهار داشت: این در حالی است که پاکستان در تلاش برای اعزام تعدادی از طالبان از داخل این کشور به سوریه است تا برای کشورهای طرفدار سوریه مثل روسیه و ایران مشکل ایجاد کند و حمایت این کشورها را به خود جلب کند، همچنین تنش‌ها در پاکستان را کمتر کند.

 

عملکرد ضعیف دولت فعلی

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان عنوان کرد که دولت فعلی افغانستان ضعیف است و در عین حال، به پایان عمرش نزدیک شده، بنابراین آمریکا و کشورهای اروپایی و حتی همسایه‌های افغانستان جرأت سپردن تعهد برای استراتژی بلندمدت با حکومت فعلی این کشور را ندارند و موافقان و مخالفان منتظر دولت بعدی هستند.

سعیدی با توجه به شرایط فعلی افغانستان، افزود: به نظر می‌رسد که برگزاری انتخابات با توجه به ناامنی‌ها، عدم شفافیت و مداخلات داخلی و خارجی در افغانستان، دشوار باشد اما در عین حال، جایگزین دیگری به غیر از انتخابات نیز وجود ندارد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول