اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان صنعت و معدن خراسان شمالی:

معادن خراسان شمالی به طور منظم بازرسی می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تاکید کرد: معادن این استان از این پس به طور منظم بازرسی می‌شود.

معادن خراسان شمالی به طور منظم بازرسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، سید ابراهیم حسینی ظهر امروز در نشست فوق‌العاده ستاد اجرایی توسعه بخش معدنی خراسان شمالی اظهار کرد: به همین منظور از چندی قبل با فعال شدن این ستاد از برخی واحدهای معدنی به صورت سرزده بازدید به عمل آمده است.

وی ذخایر معدنی این استان را 768 هزار و 464 تن برشمرد و گفت: این ذخایر معدنی را سنگ آهن، گچ، گچ خاکی، آهک، مارن، مرمریت، کلسیت، مرمر،‌ باریت و بوکسیت هستند.

به گفته حسینی، سنگ آهن، ماسه سیلیسی، بنتونیت، نمک، خاک سرخ، ذغال سنگ، خاک صنعتی، پوکه صنعتی، تراورتن، مخلوط کوهی و مس از دیگر ذخایر معدنی خراسان شمالی به شمار می‌رود.

وی همچنین شمار معادن دارای پروانه بهره‌برداری در خراسان شمالی را 141 معدن خواند و تصریح کرد: افزون بر 55 درصد از معادن استان را سنگ آهک، سنگ لاشه، سنگ مالون و گچ تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اغلب این معادن را در شهرستان اسفراین دانست و گفت: در صورت تجهیز به ماشین‌آلات معدنی مناسب ضمن افزایش تولید باعث اشتغالزایی و همچنین افزایش بهره‌وری خواهد شد.

دبیر ستاد اجرایی توسعه بخش معدنی خراسان شمالی گستردگی و تنوع معادن در سطح استان را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: در این راستا عمده معادن مرمر پرتقالی در شهرستان بجنورد قرار دارد که به لحاظ میزان ذخایر، کیفیت، رنگ و شرایط مناسب استخراجی در کشور بی‌نظیر است.

حسینی تصریح کرد: عمده تولیدات این معادن را در نمای داخلی ساختمان‌ها، مساجد و اماکن زیارتی کاربرد داشته با این وجود به دلیل عدم وجود سنگ بری‌های پیشرفته و مدرن در استان و همچنین تعرفه بالای صادرات مواد خام معدنی اکنون در صادرات با مشکل مواجه هستیم.

* باید معادن خراسان شمالی به صورت اصولی بهره‌برداری شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی بر بهره‌برداری اصولی از معادن این استان تاکید کرد.

وی افزود: این روند سبب شده تا مشکلاتی در زمینه بهره برداری از معادن که بعضاً به صورت غیر اصولی بوده پرهیز شود.

حسینی تصریح کرد: معادن باید به گونه‌ای بهره‌برداری شده تا حقی از دولت و بخش خصوصی ضایع نشود.

* صدور مجوز برای واحدهای سنگ شکن در بجنورد امکانپذیر نیست

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی هم با اشاره به دستور صریح استاندار مبنی بر عدم فعالیت واحدهای سنگ شکن در اطراف بجنورد گفت: بر همین اساس صدور هرگونه مجوز برای واحدهای سنگ شکن در بجنورد امکان پذیر نبوده و منابع طبیعی نیز هیچ‌گونه زمینی را به متقاضیان در این بخش واگذار نخواهد کرد.

موسی صابری با اشاره به قرار گرفتن بجنورد در داخل کاسه و محصور بودن آن گفت: حتی مجوزهایی که در خارج از شهر برای واحدهای سنگ شکن ارائه شده باید به گونه‌ای بوده که در حوزه آبخیز و کاسه شهر قرار نگیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی این اقدام را باعث کاهش مشکلات آلودگی هوا در بجنورد عنوان کرد و یادآور شد: منابع طبیعی استان نیز نسبت به این مهم عنایت خاصی را دارد.

انتهای پیام/63002/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول