اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هاآرتص: ادامه اشغالگری بقای اسرائیل را به خطر می‌اندازد

لحظه سرنوشت‌ساز در حال نزدیک شدن است؛ نخست‌وزیر باید تصمیم بگیرد آیا حاضر است با ادامه اشغالگری آینده اسرائیل را در معرض خطر قرار دهد یا خیر.

هاآرتص: ادامه اشغالگری بقای اسرائیل را به خطر می‌اندازد

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز چهارشنبه در سرمقاله خود به موضوع تصمیم جدید اتحادیه اروپا برای تحریم کامل شهرک‌های صهیونیستی کرانه باختری و قدس شرقی پرداخته و نوشته است ادامه اشغال این اراضی بقای اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

اتحادیه اروپا روز گذشته با صدور دستورالعملی تمام 28 عضو خود را از پشتیبانی مالی، همکاری، پرداخت کمک هزینه تحصیلی، اعطای کمک‌های تحقیقاتی و یا جایزه به ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین اراضی اشغالی کرانه باختری و قدس شرقی، منع کرد.

بنا بر مقررات تازه اتحادیه اروپا که از روز جمعه اجرایی می‌شود، هرگونه قرارداد یا موافقتنامه‌ای که با اسرائیل به امضا برسد، باید شامل بندی باشد که در آن تاکید شود که اراضی اشغالی بخشی از اسرائیل نیست و به همین دلیل در شمول قرارداد و موافقتنامه قرار نمی‌گیرد.

یک مقام ارشد اسرائیلی که خواسته نامش فاش نشود، مقررات جدید اتحادیه اروپا را یک «زلزله» توصیف کرده است.

این مقام اسرائیلی می‌گوید این ابلاغیه هم تبعات سیاسی و هم تبعات عملی دارد: از این به بعد اسرائیل در هر قراردادی که می‌خواهد با اتحادیه اروپا یا یکی از اعضای این اتحادیه امضا کند، باید رسما بپذیرد که شهرک‌های کرانه باختری جزو اسرائیل نیست.

به نوشته هاآرتص صدور این دستورالعمل موجب بروز تنش‌های گسترده در دفتر نخست‌وزیری و وزارت خارجه اسرائیل شده است. بنا بر این گزارش، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «زِأیو الکین» معاون وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی تلاش گسترده‌ای کرده‌اند تا از صدور این ابلاغیه جلوگیری کنند، اما همه این تلاش‌ها با شکست مواجه شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز «هاآرتص» آمده است: اکنون اسرائیل باید تصمیم بگیرد که آیا حاضر است در قراردادهایش با اعضای اتحادیه اروپا محدودیت‌های ارضی ذکر شده در موافقتنامه را بپذیرد یا خیر. اگر اسرائیل این امر را نپذیرد، اتحادیه اروپا که بزرگترین مقصد صادراتی اسرائیل است، ممکن است تمام همکاری‌های اقتصادی‌اش را با ما به حالت تعلیق درآورد.

هاآرتص در پایان ضمن هشدار نسبت به ادامه اشغالگری می‌نویسد: اسرائیل می‌تواند به لجبازی ادامه دهد. دولت می‌تواند به افزودن شرط‌های مختلف برای امضای موافقتنامه با فلسطینی‌ها ادامه دهد. اما لحظه سرنوشت‌ساز در حال نزدیک شدن است. نخست‌وزیر باید تصمیم بگیرد که آیا حاضر است با ادامه اشغالگری آینده اسرائیل را در معرض خطر قرار دهد یا خیر.

اتحادیه اروپا، سازمان ملل و مجامع بین‌المللی شهرک‌سازی‌ها در مناطق فراتر از مرزهای سال 1967 را غیرقانونی دانسته و به این منطقه «اراضی اشغالی» می‌گویند. در چند وقت اخیر تلاش‌هایی برای مجاب کردن صهیونیست‌ها به پایان اشغالگری در این مناطق و توقف شهرک‌سازی‌ها آغاز شده است. توقف شهرک‌سازی‌ها همچنین یکی از شرایط اصلی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای بازگشت به میز مذاکرات سازش است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول