اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اتحادیه اروپا شهرک‌های صهیونیستی اراضی اشغالی را تحریم کرد

اتحادیه اروپا با صدور ابلاغیه‌ای اعضای خود را از همکاری با ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری منع کرد.

اتحادیه اروپا شهرک‌های صهیونیستی اراضی اشغالی را تحریم کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، اتحادیه اروپا با صدور دستورالعملی تمام 28 عضو خود را از پشتیبانی مالی، همکاری، پرداخت کمک هزینه تحصیلی، اعطای کمک‌های تحقیقاتی و یا جایزه به ساکنان شهرک‌های یهودی‌نشین اراضی اشغالی کرانه باختری و قدس شرقی، منع کرد. بنا بر مقررات تازه اتحادیه اروپا که از روز جمعه اجرایی می‌شود، هرگونه قرارداد یا موافقتنامه‌ای که با اسرائیل به امضا برسد، باید شامل بندی باشد که در آن تاکید شود که اراضی اشغالی بخشی از اسرائیل نیست و به همین دلیل در شمول قرارداد و موافقتنامه قرار نمی‌گیرد.

یک مقام ارشد اسرائیلی که خواسته نام او فاش نشود، مقررات جدید اتحادیه اروپا را یک «زلزله» توصیف کرده است.

وی افزود: این اولین بار است که چنین دستورالعمل صریحی به صورت رسمی از سوی اتحادیه اروپا منتشر می‌شود. پیش از این قوانین اندکی مبنی بر عدم کارکرد اتحادیه اروپا با اراضی فراتر از خط سبز وجود داشت؛ اما اکنون این موضوع به یک قانون الزام‌آور تبدیل شده است.

این مقام اسرائیلی می‌گوید این ابلاغیه هم تبعات سیاسی و و هم تبعات عملی دارد: از این به بعد اسرائیل در هر قراردادی که می‌خواهد با اتحادیه اروپا یا یکی از اعضای این اتحادیه امضا کند، باید رسما بپذیرد که شهرک‌های کرانه باختری جزو اسرائیل نیست.

به نوشته هاآرتص صدور این دستورالعمل موجب بروز تنش‌های گسترده در دفتر نخست‌وزیری و وزارت خارجه اسرائیل شده است. بنا بر این گزارش، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «زاِیو الکین» معاون وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی تلاش گسترده‌ای کرده‌اند تا از صدور این ابلاغیه جلوگیری کنند، اما همه این تلاش‌ها با شکست مواجه شده است.

مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که حاضرند در مورد قوانین جدید با اسرائیل وارد مذاکره شوند، اما احتمال اینکه تغییری در این دستورالعمل ایجاد شود، بسیار اندک است.

اتحادیه اروپا خواستار توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و محدوده فراتر از مرزهای سال 1967 است. این اولین بار است که این اتحادیه چنین گام الزام‌آوری برمی‌دارد، هرچند که مشخص نیست این دستورالعمل تا چه حد در عمل اجرایی شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول