اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در شمال کشور

نخستین تالار دیجیتال مطالعه در گیلان افتتاح می‌شود

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان از افتتاح تالار دیجیتال مطالعه این استان برای نخستین بار در شمال کشور خبر داد.

نخستین تالار دیجیتال مطالعه در گیلان افتتاح می‌شود

حسین عباس‌نژاد کارسیدانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار کرد: برای نخستین بار در شمال کشور تالار دیجیتال مطالعه از طرف سازمان اسناد و کتابخانه ملی تا پایان ماه مبارک رمضان افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای افتتاح تالار دیجیتال فراهم شده است، اذعان کرد: با افتتاح تالار دیجیتال، محققان و پژوهشگران شمال کشور از استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و اردبیل می‌توانند به اسناد و کتاب‌هایی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی تهران موجود است به آسانی و با صرف هزینه کمتر دست یابند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان درباره نامگذاری تالار دیجیتال خاطرنشان کرد: به پاس تلاش‌های 50 ساله آیت‌الله زین‌العابدین قربانی امام جمعه رشت در عرصه پژوهش، تحقیق و نویسندگی، در شورای نامگذاری تالارهای سازمان مرکزی این تالار به نام وی ثبت و ابلاغ شده است.

وی متذکر شد: افتتاح تالار دیجیتال می‌تواند بزرگ‌ترین حرکت پژوهشی و علمی در سطح منطقه باشد.

عباس‌نژادکارسیدانی، اساسی‌ترین کار سازمان اسناد و کتابخانه ملی را امحا و احیای اسناد بایگانی اداره‌های دولتی عنوان کرد و افزود: امحای اسناد برای مدیران اداره‌ها دارای ضمانت اجرا است و اگر مدیر سازمان یا اداره‌ای بدون مجوز سازمان اسناد، امحای اسناد داشته باشد دارای موازین قانونی لحاظ می‌شود.

وی ادامه داد: بخشنامه‌هایی برای امحای اسناد توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی از طرف دولت به مدیران اداره‌ها ابلاغ شده و در این راستا از طریق رسانه‌ها دوبار فراخوان عمومی صورت گرفته است.

این مسئول، با بیان اینکه سال گذشته 47 تن اسناد توسط این سازمان امحا شده است، خاطرنشان کرد: اسناد امحایی سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان حسابرسی، پزشکی قانونی، سازمان تبلیغات اسلامی، اسناد مالی دانشگاه علوم پزشکی،اسناد مالی دانشگاه گیلان و سازمان نوسازی مدارس به ترتیب 13 تن، سه تن، 40 هزار برگ، 19 هزار برگ، هشت تن، 3.5 تن و 230 هزار برگ بوده که با امحای اسناد یک‌هزار و 53 متر مربع فضای اداره‌های مذکور خالی شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز 9 تن اسناد دادگستری گیلان و 10 تن از اسناد بیمه ایران توسط سازمان اسناد این استان امحا شده است، متذکر شد: در مجموع با امحای 19 تن اسناد 420 متر مربع فضا خالی شده است.

عباس‌نژادکارسیدانی، مجموع اسناد امحایی در سال‌های 91 و 92 را 66 تن عنوان کرد که 1473 متر مربع از فضای ادارات را خالی کرده است.

وی نداشتن فضای اداری را از دغدغه‌های مهم مدیران دانست و گفت: سازمان اسناد با داشتن مجوز از طریق امحا و احیای اسناد بایگانی در اداره‌ها به ایجاد فضای خالی کمک می‌کند و این امر مورد استقبال مدیران استان قرار گرفته است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان اسناد اهدایی مردم به این سازمان را ارزشمند خواند و خاطرنشان کرد: این امر نشان می‌دهد که مردم مشتاق و پذیرای این مجموعه شده‌اند زیرا این سازمان تنها نهادی است که می‌تواند اسناد خانوادگی و ... را با کیفیت عالی نگه‌داری، ثبت و ضبط کند.

وی متذکر شد: برای اهدای اسناد توسط مردم به سازمان اسناد باید فرهنگ‌سازی شود و رسانه‌ها می‌توانند در اعتماد‌سازی مردم با این مجموعه برای نگه‌داری اسناد همکاری کنند.

انتهای پیام/2300/خ30/ظ1004

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول