اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مرکز بهداشت بویری قربانی استانداردهای جمعیتی

پروژه مرکز بهداشت روستای بویری دشتستان و حواشی موجود آن از مسائلی است که زمینه گلایه اهالی این روستای نسبتا بزرگ را به وجود آورده و تا حدودی زمینه‌ساز ناراحتی و نارضایتی مردم این روستا شده است.

مرکز بهداشت بویری قربانی استانداردهای جمعیتی

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، هر جامعه انسانی با نیازهای متفاوتی مواجه است که برای حرکت جامعه به سمت پیشرفت و تعالی باید این نیازها برآورده شود، اما در این بین برخی نیازها از اهمیت بالاتری برخوردارند و سایر نیازها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

بهداشت و سلامت از مهم‌ترین نیازها و ضرورت‌های هر جامعه انسانی است و نقش مهمی در هر جامعه‌ای ایفا می‌کند، به‌طوری که در جوامع پیشرفته امروز سلامت را بالاتر از توسعه می‌دانند و مبحث سلامت نسبت به سایر نیازهای جوامع ارجحیت دارد.

تقویت و توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی از مسائلی است که نقش موثری در ارتقای شاخص‌های بهداشتی هر جامعه ایفا می‌کند و مردم در تمامی مناطق با حساسیت خاصی خواهان استقرار واحد‌ها و مراکز بهداشتی در محل زندگی خود هستند.

خدمات بهداشتی در راس هرم خدمات دولت

در سال‌های اخیر دولت در قالب برنامه‌های مدون برنامه‌های متعددی در حوزه گسترش زیرساخت‌های بهداشتی در سراسر کشور داشته و در این راستا شاهد احداث خانه‌های بهداشت روستایی، مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و ... بوده‌ایم، ولی در برخی مناطق خواسته‌های مردم برطرف نشده است.

امروز استفاده از امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی در راس هرم ارائه خدمات دولتی قرار گرفته و اجرای طرح‌های تکمیلی از جمله پزشک خانواده و ... در دستور کار است، ولی در برخی مناطق با وجود استعدادها و پتانسیل‌‌های لازم خواسته‌های مردم محقق نشده است.

پروژه مرکز بهداشت روستای بویری دشتستان و حواشی موجود آن از مسائلی است که زمینه گلایه اهالی این روستای نسبتا بزرگ را به وجود آورده و تا حدودی زمینه‌ساز ناراحتی و نارضایتی مردم از وضعیت موجود با توجه به ظرفیت‌های روستا شده‌اند.

امکانات بهداشتی بویری مناسب ظرفیت روستا نیست

محمد رضایی از اهالی روستای بویری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بویری یکی از روستاهای پرجمعیت شبانکاره محسوب می‌شود و امکانات موجود در روستا به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای اهالی آن نیست.

وی افزود: از یک سال گذشته مردم منتظر احداث و استقرار مرکز بهداشتی در روستای بویری هستند ولی این خواسته تاکنون محقق نشده است.

حسین رنجبر از دیگر اهالی این روستا نیز می‌گوید: پیشرفت مناطق باید مطابق با ظرفیت‌ و استعداد آنها صورت پذیرد و پاسخگوی شرایط آنها باشد.

وی اظهار داشت: بویری از تفرج‌گاه‎‌های مهم استان بوشهر و دشتستان محسوب می‌شود و همه روزه جمعیت زیادی از این منطقه بازدید می‌کند؛ از این رو باید امکانات بهداشتی این منطقه متناسب با اهمیت گردشگری آن افزایش یابد.

عبدالرضا عبدویی از دیگر اهالی این روستا به خبرنگار فارس گفت: روستای بویری از قطب‌های مهم دشتستان در زمینه تولید سبزیجات و صیفی‌جات محسوب می‌شود و روزانه جمعیت زیادی از نیروهای بومی و غیر بومی در مزارع این روستا مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: استقرار امکانات بهداشتی در این روستا باید به نحوی باشد که در صورت ایجاد سانحه و حادثه برای کشاورزان و کارگران مزارع روستا و آبادی‌های اطراف آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان دسترسی به یک مرکز بهداشتی مجهز را داشته باشند.

کمک 800 میلیونی یک خیر برای احداث مرکز بهداشتی در بویری

دهیار روستای بویری نیز گفت: روستای بویری قابلیت استقرار مرکز بهداشتی و درمانی را دارا است و اهالی روستا طی سال‌های قبل اقدامات موثری در این خصوص انجام داده‌اند.

داراب ستوده‌منش اظهار داشت: یکی از خیرین منطقه سال گذشته مبلغ هشت میلیارد ریال برای احداث مرکز بهداشتی و درمانی در روستای بویری پرداخت کرد.

وی افزود: متاسفانه مسئولین حمایت لازم از برای تحقق این امر در روستا را نداشته‌اند و تاکنون نتیجه خاصی در این خصوص مشاهده نشده است.

ستوده منش خاطرنشان کرد: صرف کم‌جمعیت بودن یک روستا نباید اعتبارات در مناطق دیگر هزینه شود و باید به سایر پتانسیل‌های منطقه نیز توجه داشته باشیم.

وی یادآور شد: در صورت احداث مرکز بهداشتی و درمانی در روستای بویری روستاها و آبادی‌های اطراف نیز می‌توانند به آن مراجعه و از خدمات آن بهره‌مند شوند.

استانداردهای جمعیتی اجازه استقرار مرکز بهداشتی در بویری را نمی‌دهد

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان نیز اظهار داشت: در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی به‌ منظور توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در شهرستان دشتستان صورت گرفته و در این راستا شاهد اجرای پروژه‌های عمرانی در مناطق مختلف شهری و روستایی بوده‌ایم.

غلامرضا کهن اضافه کرد: استقرار خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشت در مناطق مختلف بر اساس استانداردهای جمعیتی انجام می‌شود و بر اساس استانداردهای جمعیتی امکان استقرار مرکز بهداشتی در روستای بویری وجود ندارد.

وی بیان داشت: روستاهایی با جمعیت یک هزار و 500 نفر خانه بهداشت شامل آنها می‌شود و برای استقرار مرکز بهداشتی در مناطق مختلف حداقل نیازمند حضور 9 هزار نفر جمعیت است و این در حالی است که جمعیت روستای بویری حدود یک هزار و 500 نفر است.

کهن یادآور شد: با توجه به شاخص‌ها و استانداردهای جمعیتی تا هفت و یا هشت سال آینده با استقرار مرکز بهداشتی در روستای بویری موافقت نمی‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان با تاکید بر اینکه از همه توان برای ارتقای بهداشتی روستاها تلاش می‌کنیم گفت: ارتقای وضعیت بهداشتی دشتستان در همه مناطق اولویت و دغدغه اساسی ما است و به هیچ نحو در کار روستاها سنگ‌اندازی و اخلال نمی‌کنیم.

کهن تاکید کرد: از تمام پتانسیل و ظرفیت‌های موجود در شهرستان دشتستان برای ارائه خدمات بهداشتی مطلوب به مردم فهیم شهرستان دشتستان استفاده خواهیم کرد.

=============

گزارش از: مسعود باقری

=============

انتهای پیام/2452/ط40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول