اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رحیم‌پور‌ازغدی:

هدف فرهنگ زیارت شناخت معرفت و سبک زندگی ائمه است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در فرهنگ زیارت هدف و اصل زیارت شناخت امام و امامت و شناخت منطق و معرفت و موضع‌گیری‌های اجتماعی و اقتصادی خانواده‌ای و به عبارتی سیره و سبک زندگی ائمه(ع) است.

هدف فرهنگ زیارت شناخت معرفت و سبک زندگی ائمه است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، حسن رحیم‌پور‌ازغدی در همایش باران از برنامه‌های جشنواره رحمت در فرهنگسرای زیارت اظهار داشت: یکی از فواید رحمت این است که انسان به خلق کمک می‌کند، مصداق جامعه‌سازی اسلامی و سبک زندگی دینی است.

وی خطاب به کسانی در حوزه زیارت حضرت رضا (ع) فعالیت می‌کنند گفت: گسترش فرهنگ زیارت، خدمت بسیار بزرگی است آن که اصل است شناخت و معرفت حضرت رضا (ع) است و عمل به آنچه که از امام معصوم می‌آموزیم، خادم بودن یا تدفین در جوار امام معصوم (ع) به افزایش معرفت و شناخت صرفا کمک نمی‌کند و بخشش گناهان با دفن شدن در جوار امام معصوم (ع) اتفاق نمی‌افتد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آنچه که باید از اهل‌بیت (ع) باید یاد بگیریم، محبت اهل‌بیت (ع) است، و به آنچه که از امام معصوم (ع) یاد می‌گیریم عمل کنیم، محبت اهل بیت (ع) ما را نجات خواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه رحمت به خلق ادعا نیست و باید خودش را در خدمت به خلق نشان دهد، افزود: از دیدگاه امام رضا (ع) عقلانیت دو شاخص دارد ؛ شاخصه اول رابطه انسان با خدا و شاخصه دوم رابطه انسان با مردم است و با بررسی این دو رابطه می‌توان به میزان عقلانیت افراد و جوامع پی برد.

این استاد حوزه و دانشگاه به توصیه‌ها و سفارشات امام رضا (ع) در زندگی اجتماعی اشاره کرد و افزود: امام رضا (ع) تأکید می‌کنند انسان قبل از انجام هر کاری و یا بیان هر سخنی، خودش را در جایگاه طرف مقابل بگذارد و به عبارتی کاری را انجام دهد که دوست دارد دیگران با او انجام دهند.

رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه حضرت علی (ع) تأکید داشتند انسان رابطۀ دوستی و دشمنی خود را بر اساس اعتقادات و نه بر اساس منافع تنظیم کند، افزود: این رابطه سبب ایجاد محبّت، وحدت واقعی و همبستگی اجتماعی در جامعه می‌شود و ما این همبستگی و گذشت را در دوران صدر اسلام و یا انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم؛ آنجا که افراد با از خودگذشتگی ساعت‌ها زیر بمباران شیمیایی دشمن فعالیت می‌کردند و حتی ماسک‌های خود را به سایر رزمندگان و مردم می‌دادند.

وی تأکید کرد: طبق روایات و سیرۀ زندگی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) این محبت و کمک به هم نوع باید شامل تمام انسان‌ها با هر دین و آیین و اعتقادی شود و بین آنها تبعیضی قائل نشویم.

وی افزود: البته نوع دیگری از محبّت به معنای دلدادگی و همراهی فکری و عملی با افراد وجود دارد که در این نوع محبّت باید به نوع اعتقادات و ارزش‌های فرد توجه کرد به گونه‌ای که پیامبر(ص) در این مورد می‌فرمایند: «مبادا دشمنان خدا را دوست داشته باشید و یا عشقتان را نصیب کسانی کنید که ولایت خدا را قبول ندارند؛ هرکس گروهی را دوست داشته باشد در قیامت با آنها محشور می‌شود.»

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: غربی‌ها و غرب‌گراها که از موضع غیر اسلامی به مسئله محبّت و هم بستگی اجتماعی نگاه می‌کنند به بن بست رسیده‌اند؛ آنها از یک طرف مردم را به سکولاریسم، اصالت ماده، فرد محوری، منافع خود و ... دعوت می‌کنند و از طرف دیگر محبّت را مطرح می‌کنند؛ محبّتی که در ارزش‌هایی چون فداکاری، ایثار، گذشت، انفاق، کمک به دیگران و ... بروز و ظهور می‌یابد و طبیعی است که این دو مقوله هیچ همخوانی با هم ندارند و به لحاظ نظری محبّت معنایی ندارد.

رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه اسلام تناقض بین خود و دیگری را از بین برده است، گفت: از نظر اسلام لازم نیست شما بین خود و دیگران یکی را انتخاب کنید؛ انسان باید حقوق شرعی خود مانند امنیت، مسکن، خورد و خوراک، لذت‌های حلال و ... را در حد لازم و طبیعی رعایت کند و این اسمش خودخواهی نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برخی "خود اصلی" انسان یعنی روح او را با "خود فرعی" یعنی جسم انسان اشتباه می‌گیرند و در نتیجه رسیدگی به جسم انسان را هدف قرار می‌دهند و برخی دیگر مانند مرتاض‌ها با آسیب رساندن به جسم خود در صدد دور کردن گناه و لذت‌های دنیایی از خود بر می‌آیند در حالیکه گناه از درون انسان نشأت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با این وجود محبّتی که در غرب مطرح می‌شود به معنای محبّت واقعی نیست؛ آن‌ها در این رابطه بررسی می‌کنند که از این محبّت چه سود و منفعتی نصیبشان می‌شود در واقع در محبّت به خودشان فکر می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در این رابطه هنگامی که طرف مقابل دیگر سود و منفعتی برای انسان ندارد این محبّت بدون توجه به وظیفه و حقوق انسانی به پایان می‌رسد؛ همچنین ممکن است شخص دیگری که سود و منفعت بیشتری می‌رساند جایگزین شخص قبلی در این رابطه به اصطلاح محبت‌آمیز شود.

رحیم‌پورازغدی بیان کرد: متفکران و نظریه‌پردازان قوی اما مادی‌گرای غربی سال‌ها است که چگونگی ایجاد محبّت، همبستگی اجتماعی و کاهش جرایم و ناهنجاری‌ها را بررسی می‌کنند اما به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و در این زمینه با طرح نظریات متنوع و متناقض، نتیجه را به موضوعاتی رجوع می‌دهند که غیر قابل تحقق هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: البته هدف آنها از ایجاد همبستگی و محبّت در جامعه اصلاح انسانها نیست بلکه به دنبال راهی هستند تا جامعۀ مادی در برابر قانون تمکین کرده و اختلالات و بی‌نظمی‌ها کاهش پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه اصلاح از درون انسان ایجاد می‌شود نه از بیرون و با جبر، نظارت، فشار و قانون، گفت: آنها سعی کردند در کنار طرح مسائل گوناگون، سنبل‌سازی اجتماعی را نیز به عنوان راهی برای ایجاد محبّت و همبستگی مطرح کنند اما این راه نیز تأثیری نداشت زیرا سنبل‌های اجتماعی، ریشه‌ای عمیق ندارند.

انتهای پیام/70002/ق/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول