اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی همدان خبر داد

مرمت اماکن تاریخی همدان به صورت سالانه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: بر اساس وظیفه ذاتی این سازمان تمام اماکن تاریخی و آثار ثبت ملی هر سالانه به صورت جزئی یا کلی مورد مرمت قرار گرفته می‌شود تا از تخریب تدریجی آنها جلوگیری شود.

مرمت اماکن تاریخی همدان به صورت سالانه

علیرضا ایزدی در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس همدان اظهار داشت: بنای تاریخی امام‌زاده محسن یکی از بناهای بسیار مهم و واجب‌التعظیم در استان همدان محسوب می‌شود که در چند سال اخیر به بهترین شکل ممکن توسط کارشناسان میراث فرهنگی مرمت و نگهداری اصولی آن انجام شده است.

وی افزود: بنای اصلی امام‌زاده از بنا‌های ثبت شده در آثار ملی است که به لطف مرمت و اقداماتی که سازمان میراث فرهنگی در چند سال اخیر انجام داده یکی از بناهای مستحکم به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان یادآور شد: بر اساس وظیفه ذاتی این سازمان تمام اماکن تاریخی و آثار ثبت ملی هر سالانه به صورت جزئی یا کلی مورد مرمت قرار گرفته می‌شود تا از تخریب تدریجی آنها جلوگیری شود.

به گفته وی این بنای با ارزش دارای گنبد آجری است که قرار بود طلایی شود و به لحاظ اینکه گنبد این امام‌زاده دو پوسته و جزو معماری خاص ایرانی و منحصر به فرد است از این اقدام جلوگیری شد.

ایزدی با اشاره به وجود ایزوگام در طبقه فوقانی امام‍‌‌زاده که این موضوع باعث ماندگاری رطوبت می‌شود افزود: نصب ایزوگام در قسمتی از دیوار‌ها و سقف این بنا باعث خواهد شد تا رطوبت باقی مانده در زیر ایزوگام سبب مشکلات بعدی و تخریب احتمالی در بنا شود که البته با بررسی کارشناسانه این موضوع رفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه انجام کارهای عمرانی در آثار ثبت شده ملی نیاز به مشورت و نظارت کارشناسان اداره میراث فرهنگی دارد تصریح کرد: از همکاران اداره کل اوقاف و امور خیریه و همچنین هیئت امنای بقاع متبرکه درخواست داریم برای انجام اقدامات عمرانی حتماً با اطلاع کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی باشد تا از تخریب یا آسیب‌دیدگی احتمالی بنا جلوگیری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان تصریح کرد: بعد از دستور استاندار همدان مبنی بر بررسی مشکل در بنای امام‌زاده با اعزام تیم کارشناسی به این نتیجه رسیدند که انسداد ناودان در روی پشت‌ بام بنا در فصل تابستان و وجود آب در سطح بام مشکلی را به وجود آورده است.

وی در پایان یادآور شد: بنای امام‌زاده محسن(امام‌زاده کوه) یکی از بنا‌های میراث فرهنگی استان محسوب می‌شود که از استحکام بسیار مناسبی برخوردار است و فقط در صورت بروز زلزله شدید شاید دچار آسیب جدی شود.

انتهای پیام/89020/صا30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول