اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از آداب و رسوم خوزستانی‌ها در ماه رمضان گزارش می‌دهد

از پهن سفره‌های افطار با طعم ماهی تا سرو حلوای مسقطی و فرنی

ماه مبارک رمضان در استان خوزستان با آداب و رسوم خاصی همراه است که برخی از آن‌ها مختص این استان و مردم آن بوده و برخی نیز نقطه اشتراکی با سایر مردم نقاط مختلف کشور دارد.

از پهن سفره‌های افطار با طعم ماهی تا سرو حلوای مسقطی و فرنی

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، ماه مبارک رمضان با همه زیبایی‌ها و پاکی‌هایی که به همراه دارد فرا رسیده و مسلمانان سراسر جهان را به مهمانی خدای بزرگ دعوت کرده است.

در کنار همه زیبایی‌های لحظات ناب دعا و نیایش، این ماه برای مردم نقاط مختلف کشور دارای آداب و رسوم خاصی است.

در خوزستان که دروازه ورود تشیع به ایران اسلامی است و مردم آن به دوستداری اهل بیت و دین‌داری زبانزد هستند ماه رمضان با وجود قرار گرفتن در گرمای بیش از 50 درجه هوا همچنان زیباست و بسیاری از اینکه خداوند توفیق روزه‌داری در این گرما را به آن‌ها داده است خدا را شاکرند.

اما ماه رمضان همچون بسیاری از مناسبت‌های مذهبی دیگر در استان خوزستان با آئین‌ها و رسومی همراه بوده که برخی خاص این استان است.

*آماده‌سازی مساجد و حسینیه‌ها

هر ساله و در روزهای پایانی ماه شعبان و طبق روال همه جای کشور در خوزستان نیز، پیش از آغاز ماه مبارک رمضان به آماده‌سازی مساجد و حسینیه‌ها می‌پردازند.

در این مراسم جوانان و بزرگ‌ترها گردهم می‌آیند تا گرد غبار را از روی مساجد و حسینیه‌ها برداشته و آن‌ها را مهیای پذیرایی از ماه ضیافت‌الله می‌کنند.

*پیشواز ماه رمضان

در استان خوزستان و در اکثر نقاط این استان رسم است که مردم از چند روز پیش از آغاز ماه مبارک رمضان روزه‌دارای خود را آغاز ‌کنند.

با توجه به ثواب بسیار زیادی که گرفتن روزه در ایام پایانی ماه شعبان دارد مردم نیز روزهای پایانی ماه شعبان را روزه‌‌‌داری کرده تا هر چه بهتر مهیای ورود به ماه رمضان شوند.

*آغاز ماه رمضان

با آغاز ماه مبارک رمضان آئین‌ها و مراسم‌های ویژه این ماه نیز آغاز می‌شود مردم در دیدار با یکدیگر ضمن روبوسی و تبریک فرارسیدن ماه ضیافت الهی در طول ماه مبارک رمضان با گفت عبارت "تقبل الله اعمالکم" از خداوند طلب پذیرش اعمال برای یکدیگر می‌کنند.

*روزهای آرام و شب‌های پرجنب و جوش رمضان

یکی از مواردی که در ایام ماه رمضان در اکثر کوچه و خیابان‌ها و حتی بازارهای سطح شهرها قابل مشاهده است روزهای آرام و شب‌های پرجنب و جوش مردم است.

به ویژه در سال‌های اخیر که ماه رمضان با فصل تابستان همراه شده است مردم روزه‌دار اغلب در ساعات روز به استراحت و دعا و نیایش می‌پردازند و از همین رو اکثر محله‌ها و کوچه و خیابان‌ها خلوت است.

اما پس از افطار شاهد شلوغ‌ شدن کوچه و بازار با حضور مردم برای رفتن به مساجد و حسینیه‌ها و یا انجام خرید هستیم.

*سفره‌های افطاری با غذاها و دسرهای محلی

یکی از ویژه‌ترین خصوصیات ماه رمضان در استان خوزستان غذاهای محلی و دسرهایی است که خاص این ماه بوده و در طول شب‌های ماه مبارک در اکثر خانه‌ها می‌توان را آن‌ها را یافت.

غذاهایی که اغلب با ماهی تهیه می‌شود و طرفداران زیادی را نیز دارد.

از دسرهای معروف ماه رمضان نیز می‌توان به لگیمات، شعریه، رنگینک، کاستر، حلوای مسقطی و فرنی اشاره کرد که زینت‌بخش سفره‌های افطار است.

بسیاری سعی می‌کنند تا از این دسرها به تعدادی از همسایگان خود داده و در مقابل همسایگان نیز از دسرهای خود به آن‌ها تقدیم می‌کنند.

علاوه بر همه این‌ها خرما یک پای ثابت سفره‌های افطاری در خوزستان است و اکثر روزه‌داران نیز روزه خود را با خرما افطار می‌کنند.

*رسم دعوت مهمان و افطاری دادن

با توجه به ثواب بسیار زیاد افطاری‌دادن به روزه‌داران دارد یکی از رسوم زیبای ماه مبارک رمضان در خوزستان دعوت از بستگان، آشنایان، دوستان و همسایگان برای افطاری دادن است.

در این رسم هرکس به توان و بضاعت خود در شب‌های ماه رمضان نسبت به دعوت از خویشان و یا دوستان و همسایگان خود کرده تا روزه خود را در کنار یکدیگر افطار کنند.

*برگزاری مراسم روضه‌خوانی در مساجد و حسینیه‌ها

یکی دیگر از رسوم خاص در خوزستان که بیشتر در بین مردم عرب‌زبان این استان رایج است برگزاری مراسم روضه‌خوانی است.

این مراسم از شب ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز و تا روزهای پایانی نیز ادامه دارد.

در این مراسم علاوه بر ذکر مصائب اهل بیت (ع) در خصوص مسائل مختلف و فضایل ماه مبارک رمضان نیز مباحثی مطرح می‌شود.

مراسم روضه‌خوانی معمولاً پس از افطار برگزار و با استقبال پرشوری نیز مواجه می‌شود.

پذیرایی از حاضران نیز با چای، قهوه، چای لیمو، زعفران و زولبیا و بامیه انجام می‌شود.

*برگزاری جزء خوانی قرآن کریم

یکی دیگر از رسومات این ماه در خوزستان برگزاری مراسم جزء‌خوانی است که به صورت دسته‌جمعی در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود.

این مراسم اغلب پس از افطار برگزار و حاضران به قرائت قرآن پرداخته و هر شب یک جزء را تلاوت می‌کنند.

*گرگیعان از رسم‌های کهن در خوزستان

یکی دیگر از آئین‌های خاص و منحصر به فرد در استان خوزستان مراسم گرگیعان است که در نیمه شب ماه مبارک و در شب ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) برگزار می‌شود.

در این مراسم کودکان پس از افطار در قالب دسته‌های چند نفره در محله‌های مختلف به راه افتاده با فریاد گرگیعان و گرگیعان در خانه‌ها را زده و از صاحب خانه شیرینی طلب می‌کنند.

*شب‌های قدر و مراسم  احیا

از چند روز پیش از آغاز شب‌های احیا و شهادت حضرت امام علی (ع) مساجد و حسینیه‌ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و اغلب آن‌ها با پرچم‌ها و بیرق‌های مشکی رنگ به نشان عزاداری مولای متقیان علی(ع) رنگ حزن به خود می‌گیرد.

در طول شب‌های 19 تا 23 ماه رمضان و به ویژه در شب بیست و یکم این ماه در اکثر نقاط و محله‌ها  مراسم عزاداری برپا می‌شود.

آئین‌های احیای این شب‌ها نیز با شکوه خاصی و با حضور هزاران دل سوخته اهل بیت (ع) برگزار می‌شود و با بر سر گذاشتن قرآن طلب غفران و آمرزش الهی می‌کنند.

در شب شهادت امام علی(ع) نیز اکثر مساجد و حسینیه‌ها و حتی خانه‌ها نیز پذیرای روزه‌داران است و بازار افطاری‌دادن‌ها و نظری‌ها نیز بسیار داغ.

*آمادگی برای عید فطر

در روزهای پایانی ماه رمضان مردم کم‌کم خود را مهیای برپایی باشکوه عید بندگی می‌کنند.

از چند روز تا پایان ماه رمضان مردم به خانه‌تکانی پرداخته و خانه‌های خود را نظافت می‌کنند.

علاوه بر آن بازار آجیل‌ها و شیرینی‌ نیز بسیار داغ می‌شود و بازارهای شهرها به ویژه در مناطق جنوبی خوزستان مملو از جمعیت می‌شود.

*نماز عید فطر

در روز عید فطر نیز مردم از ساعات ابتدایی صبح خود را مهیای برگزاری نماز عید فطر کرده و با حضور در  صفوف نماز به شکرانه یک ماه بندگی خالصانه به درگاه خداوند "اللهم اهل الکبریاء و العظمه" را زمزمه می‌کنند.

پس از پایان نماز نیز روبوسی‌ها و تبریک‌گفن‌ها آغاز می‌شود و نمازگزاران با گفتن "عیدکم مبارک" "اسعدالله ایامکم" و"تقبل الله اعمالکم" به یکدیگر تبریک می‌گویند.

*حضور در منزل متوفیان و گلزارها

پس از اقامه نماز عید نیز رسم بر این است که ابتدا به منازل افرادی که در یک سال اخیر عزیزانی را از دست داده‌اند رفته و به بازماندگان آن‌ها تسلیت مجدد می‌گویند.

برخی نیز به گلزار رفته و به پخش شیرینی برای شادی روح اموات خود می‌پردازند.

*پوشیدن لباس نو و دید و بازدیدها

عید فطر برای مردم عرب‌زبان استان خوزستان یکی از بزرگ‌ترین و مهمترین اعیاد است.

بر این اساس و در روز عید فطر مردم لباس نو به تن کرده و در قالب گروه‌ها و دسته‌های چند نفره به عیددیدنی و دید بازدید می‌پردازند.

نقطه آغاز عید دیدنی‌ها نیز از منازل بزرگ‌ترها و ریش‌سفیدان است.

این دید و بازدیدهای عیدانه به یک روز ختم نمی‌شود و چند روز ادامه دارد به گونه‌ای که هر فرد باید به دیدار همه دوستان، آشنایان، همسایگان و اقوام  رفته و عید را به آنها تبریک می‌گوید.

ماه مبارک رمضان با آداب و سنن خاص خود در خوزستان رنگ و بویی دیگر دارد که جز با حضور در فضای زیبا و معنوی نمی‌توان آن‌ را توصیف کرد.

گزارش از امید زباری

انتهای پیام/72008/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول