اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

واکاوی مطالبات مردمی از منتخبان شورای چهارم همدان

افرادی که امروز در قامت عضو شورای شهر همدان ظاهر شده‌اند، در ایام رقابت‌های انتخاباتی محله به محله شهر همدان را با قدوم خود مزین کرده‌اند، آیا بعد از انتخاب شدن نیز این روند را ادامه می‌دهند؟

واکاوی مطالبات مردمی از منتخبان شورای چهارم همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مردم شهر همدان با حضور در پای صندوق‌های رأی، حماسه سیاسی آفریدند و اعضای کوچک‌ترین واحد حاکمیتی که قرار است پل ارتباط مردم و نهادهای خدماتی اجتماعی و فرهنگی باشند را انتخاب کردند.

شوراها باید نمایندگان مردم در تمام امور شهر باشند و از حقوق آنها دفاع کنند. اگر عضوی از شورا به هر میزان که از منافع و مصالح مردم فاصله بگیرد، به همان میزان دچار انحراف در عهد اولیه با مردم و مطالبات و خواسته‌های مردمی شده است.

در ادامه به برخی از مطالبات مردم که در وعده‌های انتخاباتی کاندیداهای محترم متجلی بود، خواهیم پرداخت.

پرهیز از منفعت طلبی:

مردم توقع دارند منتخبانشان در شورا به دنبال منافع شخصی، فامیلی و باندی نباشند و با تکیه بر شرع مقدس و قانون به دنبال تحقق مطالبات مردم باشند.

حال اگر عضوی از شورا از هم‌اکنون به دنبال رئیس شورا و یا رئیس کمیسیون شدن باشد و از همه ابزارهای مشروع و غیرمشروع برای رسیدن به این هدف استفاده کند، واضح و مبرهن است که از آرمان‌های مردمی فاصله گرفته است. اگر فردی به دنبال توجه ویژه به برخی مناطق و یا اماکن شهر و امور ویژه‌ای باشد نیز در زیر ذره‌بین موکلان خود قرار خواهد شد که در مورد او قضاوت می‌کنند.

حرکت به سوی شهر اسلامی:

همدان از دیرباز به عنوان دارالمؤمنین شناخته ‌شده و رهبر معظم انقلاب نیز این شهر را دارالمجاهدین نامیده‌اند. اگر اعضای محترم شورا، محلات و خیابان‌های اصلی و فرعی شهر را ببینند، ‌به جز موارد محدودی که از تصاویر شهدا یا وصیتنامه شهدا توسط بنیاد شهید و سپاه طراحی شده، کمتر اثری می‌توان یافت که جلوه‌ای از «شهر اسلامی» «دارالمؤمنین» و « دارالمجاهدین» باشد.

شهر اسلامی شهر تذکر است که دیدن جلوه‌های زیباسازی شهری، مردم را به یاد خدا می‌اندازد. مدیران زیباسازی شهرداری در این مسیر چه قدمی برداشته‌اند؟ شورای اسلامی شهر همدان در ادوار گذشته چه طرحی برای رسیدن به شهر اسلامی تدوین و ابلاغ کرده است؟

مگر نه اینکه استان همدان را با آخوندملاعلی معصومی همدانی، سید جمال‌الدین اسدآبادی، شهید مدنی، شهید مفتح، شهدای دفاع مقدس، لشگر انصارالحسین(ع)، شیخ محمد بهاری، ملاحسینقلی همدانی و... می‌شناسند. چقدر شهرداری در معرفی این مشاهیر در منظر عمومی تلاش کرده است؟

مردم از اعضای شورای چهارم می‌خواهند با توجه به دغدغه‌ها و سوابق انقلابی، مذهبی و ایثارگری منتخبان، در پایان دوره چهارم تلاشی در مسیر شهر اسلامی انجام داده باشند تا شرمنده مردم نباشند.

انتخاب رؤسای کمیسیون‌ها براساس قرآن، تعهد و تخصص

اولین اقدامی که مردم براساس آن در خصوص توانمندی و صلاحیت منتخبین قضاوت خواهند کرد، ‌انتخاب رئیس شورا و رؤسای کمیسیون‌های شورا است. اگر این افراد بر اساس لابی‌گری، سفارشات غیرمعقول و تبانی‌ها انتخاب شوند و به تعبیری کار به کاردان سپرده نشود، مردم احساس می‌کنند که این شورا قرار است چهار سال بر همین منوال طی طریق کند و اقدام خاصی برای مردم انجام نخواهد شد. چرا که اعضای محترم به دنبال عناوین و منافع خود هستند و نه رسیدن به مطالبات مردمی و شایسته‌سالاری!

 

انتخاب شهردار در تراز انقلاب اسلامی و شأن مردم

اکنون انقلاب اسلامی 35 سال پیروزی خود و شوراها چهاردهمین سال فعالیت خود را سپری می‌کند. نیروهای خلاق، ‌جوان، توانمند، متعهد و انقلابی در سطح استان کم نیستند که می‌توانند سکان شهرداری همدان را در دست بگیرند و به مردم خدمات ارائه کنند.

شهردار متعهد و متخصص، سطح رضایتمندی مردم از شهرداری را ارتقاء می‌بخشد و می‌تواند به سرعت در جهت توسعه حقوق شهروندی و عمران شهر همدان قدم بردارد. اگر احیاناً شهرداری توسط کانون‌های قدرت و ثروت بر شهر همدان تحمیل شود، ‌آنگاه منتخبین مردم نمی‌توانند مدعی تعهد و تدین باشند.

 

مقابله جدی با رانت‌خواران و کار چاق‌کن‌ها

شهرداری به علت گستردگی وظایف و مسئولیت‌ها در امور عمرانی و اجرایی از منابع درآمدی مناسبی برخوردار است و در همین زمینه در برخی موارد مشاهده می‌شود. فساد اداری، رانت‌خواری، ‌دلال‌بازی در این مجموعه رشد می‌کند و افرادی برای فرار از پرداخت حقوق قانونی حاکمیتی و شهرداری دست به دامن واسطه و پرداخت رشوه می‌شوند.

شورای چهارم ضمن اینکه باید پاک‌دست باشد و پاک‌دست باقی بماند، بایستی با انحرافات و فسادهای احتمالی برخورد جدی داشته باشد.

استمرار ارتباط با مردم به ویژه مستضعفین

افرادی که امروز در قامت عضو شورای شهر همدان ظاهر شده‌اند، در ایام رقابت‌های انتخاباتی محله به محله شهر همدان را با قدوم خود مزین کرده‌اند! تا توانسته‌اند خود و اندیشه‌هایشان را به مردم معرفی کنند. اگر این رویه در سنگر خدمات‌رسانی نیز ادامه یابد، مردم به انتخاب خود امیدوار می‌شوند.

اعضای شورا که اکنون به موفقیت رسیده‌اند باید به صورت مستمر زمانی را برای حضور در جلسات، حلقه‌ها و مراسمات و برنامه‌های مردم به ویژه حاشیه شهر پیش‌بینی کنند. اگر این دیدار در قالب رسمی و اداری برگزار شود، دستاوردی نخواهد داشت و ارتباطات عاطفی و بی‌پیرایه در اذهان ماندگارتر خواهد شد و می‌تواند به تثبیت جایگاه افراد در شورا منجر شود.

 

تصویب قوانین و مقررات اسلامی

اگر عضوی در شورا به جای قانون و شرع، ‌خود را معیار صحت یا عدم‌صحت پیشنهادات و مقررات قرار دهد، از مسیر صحیح فاصله خواهد گرفت. افراد عضو شورا دقت کنند مصوباتی را تصویب نکنند که با قوانین اسلامی، ‌منافع مردم و پیشرفت و توسعه شهر منافات دارد.

توجه ویژه به مسائل فرهنگی

گروه‌های مردمی در شهر به عنوان بهترین ظرفیت جهت توسعه مسائل فرهنگی می‌توانند مد نظر اعضای شورا باشند. در شوراهای گذشته «سند راهبردی توسعه فرهنگی» ‌تدوین و مشخص نشد تا بتواند به عنوان نقشه راه شهرداری به ویژه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان قرار گیرد.

اعضای محترم شورا باید با رایزنی با نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ نسبت به آسیب‌ها و فرصت‌های فرهنگی شهر آشنایی کامل به دست آورند تا بتوانند با تکیه بر معلومات درست، برنامه‌ریزی فرهنگی داشته باشند.

انجام امور شهری با تکیه بر نظریات کارشناسی

مصوبات شورا برای شهرداری به قانون تلقی می‌شود و جنبه اجرایی دارد. از آنجا که برخی از اعضای محترم شورا از معتمدین شهر هستند و از تخصص‌های لازم در امور شهری و عمرانی برخوردار نیستند، باید بر خرد جمعی تکیه کرده و از نظرات مشاورین امین، دلسوز و مردمی استفاده کنند و در دام منفعت‌طلب و رانت‌خواران نیفتند. به عنوان مثال گفته می‌شود در طرح جامع شهر همدان مقرر شده است که مسیر میدان مرکزی به رینگ اول شهر به عنوان پیاده‌راه باشد و از ورود خودرو به میدان امام ممانعت به عمل آید.

در حالی که اکنون پل‌های خواجه‌رشید و تختی با هزینه گزاف در حال ساخت است که عملاً هیچ کمکی به حل معضل ترافیک شهر همدان نمی‌کند. از سوی دیگر پل‌های رسالت، بهشت و تقاطع پژوهش در ایام پرترافیک و زمان‌هایی که مسافرین در شهر همدان بیشتر می‌شوند، ‌عملاً ناکارآمدی خود را نشان می‌دهند.

عزیزان عضو شورا از هم‌اکنون بر نظرات مشاوران امین و متخصص توجه کنند تا پس از 4 سال دچار خسران و زیان نشوند و شهر را در گردابی دیگر گرفتار نکنند.

مرور مستمر وعده‌ها

هر کدام از کاندیداها در ایام انتخابات برای جذب آرای بیشتر شعارها و وعده‌های متعددی را مطرح می‌کنند. اینک که به فضل الهی منتخبین محترم ‌توانسته‌اند اعتماد مردم را جلب نمایند، پیشنهاد می‌شود به صورت مستمر وعده‌ها و شعارهای خود را مرور کنند تا از عهدی که با مردم بسته‌اند منحرف نشوند.

توسعه ناوگان حمل‌ و نقل عمومی و حل مشکلات ترافیک

در حال حاضر شهر همدان از معضل ترافیک به شدت رنج می‌برد. این در حالی است که ناوگان حمل‌ و نقل درون شهری فعلی همدان 40 درصد تاکسی، 38 درصد خودروهای مسافربری شخصی و 20 درصد اتوبوس است.

در مقایسه با استاندارد کشوری که قرار است در 1392 سهم اتوبوس 75 درصد باشد و یا اینکه در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته سهم تاکسی یک یا دو درصد است، ‌همدان بر اساس آمار ارائه شده وضعیت نامناسبی دارد.

برای حل این معضل، ‌مشاورین طرح جامع همدان پیشنهاد راه‌اندازی BRT در همدان را داده‌اند. اما مسئولین به راه‌اندازی قطار شهری اصرار دارند که البته آن نیز در حد حرف باقیمانده است.

وقتی مسئولان محترم شهرداری مجوز ساخت پاساژها را یکی پس از دیگری در ناحیه مرکزی شهر صادر می‌فرمایند، باید هم منتظر چنین وضعیت ناگواری باشند. پیشنهاد می‌شود مانند استان‌های قزوین، اصفهان و تهران که توانسته‌اند تا حدودی معضل ترافیک را مهار کنند، ‌سازمان حمل‌ و نقل و تاکسیرانی و اتوبوسرانی کاملاً به بخش خصوصی واگذار شود و یا اینکه مانند سایر کلان‌شهرها شبکه کوریدور و پارک‌سوار راه‌اندازی شود، خدمات شهری در مناطق متعدد شهر توسعه یابد، در غیر این صورت با اقدامات صورت گرفته باید منتظر بود تا بخش مرکزی همدان به یک پایانه مسافربری بزرگ تبدیل شود!

امیدواریم مطالبات مردم توسط منتخبین در شورای چهارم پیگیری شود و اقدامات مفید، مردمی و تخصصی انجام شود.

انتهای پیام/2499/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول