اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم لنگرود در مجلس:

دولت یازدهم با عزم جدی‌تر به مسایل کشاورزی بپردازد

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشاورزی گیلان توجیه اقتصادی ندارد، گفت: امیدواریم دولت یازدهم با عزم جدی‌تر به مسایل کشاورزی بپردازد.

دولت یازدهم با عزم جدی‌تر به مسایل کشاورزی بپردازد

به گزارش خبرگزاری فارس از لنگرود، مهرداد لاهوتی پیش از ظهر امروز در دیدار با دهیاران این شهرستان در سالن شهید املاکی اداره ارشاد لنگرود با بیان اینکه امروز کشاورزی ما غیر اقتصادی است، اظهار کرد: قیمت یارانه‌ کشاورزی در سال گذشته 32 میلیارد تومان بود و امسال به 60 میلیارد تومان افزایش یافته است.

مهرداد لاهوتی با اشاره به اینکه قیمت چای درجه یک، یک‌هزار و 200 تومان و درجه دو 650 تومان است، افزود: با این اوضاع محصول کشاورزی ما غیر اقتصادی است.

وی ادامه داد: ما به دنبال پرداخت یک یارانه به‌زراعی کشاورزی به کشاورزان هستیم که از محل 60 میلیارد تومان باغ‌ها را اصلاح کنیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه امیدواریم دولت جدید با عزم جدی‌تر به مسایل کشاورزی بپردازد، تصریح کرد: بالغ بر 36 میلیون هکتار زمین مستعد برای کشاورزی وجود دارد که تنها 14 میلیون هکتار آن زیرپوشش کشاورزی است.

وی وسعت باغ‌های چای در گذشته را 35 هزار هکتار عنوان کرد و متذکر شد: عملأ باغ‌های چای ما به 25 هزار هکتار تنزل پیدا کرده است.

این نماینده، آمار تولید چای خشک در سال 87 را حدود 68 هزار تن ذکر کرد و یادآور شد: این رقم در سال 82 به حدود 52 هزار تن رسید در حالی که آمار سال گذشته حدود 27 هزار تن بوده است.

وی اضافه کرد: از هر هکتار باغ چای در سال 87 حدود هشت تن و در سال 82 حدود هفت تن برگ سبز برداشت شد که اکنون متوسط برداشت برگ سبز چای به 3 تن رسیده است که هیچ توجیه اقتصادی وجود ندارد.

وی برنج مورد نیاز کشور را 500 هزار تن عنوان کرد و افزود: آنچه که در داخل تولید می‌شود بالغ بر 2 میلیون و 700 هزار تن است و برای رسیدن به خودکفایی باید تولید را به دو برابر برسانیم.

*ضرورت حفظ منابع طبیعی با عزم ملی

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی گیلان نیز در جلسه مذکور با بیان اینکه گیلان از نظر وسعت یک استان کوچک است، وسعت گیلان یک میلیون و 400 هکتار است.

داود زارع اظهار کرد: یک میلیون و 17 هزار هکتار از اراضی گیلان ملی و بالغ بر 200 هزار هکتار دولتی و 300 هزار هکتار مستثنیات اشخاص است.

این مسئول وظیفه اصلی منابع طبیعی را حفاظت، توسعه، احیا و بهره‌برداری اصولی از جنگل‌ها و مراتع کشور عنوان کرد.

وی توسعه پایدار مملکت را نیازمند بستر منابع طبیعی دانست و گفت: کشور ما تنها 25 درصد فضای سبز دارد در حالی که استاندارد جهانی 80 هکتار است.

زارع، سرانه فضای سبز برای هر نفر در ایران را دو دهم هکتار عنوان کرد و متذکر شد: استاندارد جهانی فضای سبز برای هر نفر یک هکتار است.

به گفته وی، فضای سبز کشورهای شبه جزیره بالکان و آسیای شرق حدود 70 درصد از کل کشورشان را تشکیل می‌دهد.

*نهضت سبز فراگیر شود

فرماندار لنگرود نیز در جلسه مذکور، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات روستاها به کمک دهیاران قابل برطرف شدن است.

کمال محمدبیگی گفت: برای داشتن کشوری سرسبز باید نهضتی فراگیر برپا شود که همه مردم در آن سهیم باشند.

وی کاهش دی اکسید کربن موجود در اتمسفر، رسوب دادن گرد و غبار تا سقف 70 تن در هکتار، تعدیل آب و هوا در تابستان، جلوگیری از فرسایش خاک و هدر رفت آب و تولید اکسیژن تا سقف 50 درصد را از تأثیرات مثبت منابع طبیعی در محیط زیست انسان عنوان کرد.

فرماندار لنگرود، با اشاره به اینکه وجود جنگل موجب تجمع جمعیت در آن ناحیه می‌شود، تصریح کرد: منابع طبیعی نقش اساسی در صنعت گردشگری و کسب درآمد و جایگاه این صنعت در پیشبرد اقتصاد آن منطقه دارد.

انتهای پیم/84002/ت40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول