اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

وزیر برنامه‌ریزی و توسعه پاکستان:

اسلام‌آباد هیچگونه فشار خارجی درباره خط لوله گاز ایران را نمی‌پذیرد

وزیر برنامه‌‌ریزی و توسعه پاکستان گفت: این کشور هیچگونه فشار خارجی درباره طرح خط لوله گاز ایران-پاکستان را قبول نمی‌کند.

اسلام‌آباد هیچگونه فشار خارجی درباره خط لوله گاز ایران را نمی‌پذیرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، احسن اقبال وزیر برنامه‌‌ریزی و توسعه پاکستان با اشاره به نیاز فزاینده اسلام‌آباد به گاز ایران، تصریح کرد که این کشور هیچگونه فشاری را در قبال روند اجرای این طرح نمی‌پذیرد.

این مقام پاکستانی خط لوله گاز ایران را به نفع پاکستان دانست و افزود: ما هیچ فشاری را درباره این طرح قبول نمی‌کنیم و هرکس به این موضوع اعتراض دارد برای ما گاز ارزان قیمت بیاورد.

وی تصریح کرد که پاکستان به‌شدت نیازمند منابع گازی است و بدون آن نمی‌توان به حرکت چرخه اقتصادی این کشور ادامه داد.

وزیر توسعه پاکستان خاطرنشان کرد که کشورش از ایران و از هر مکان دیگری که ممکن باشد گاز مورد نیاز خود را دریافت خواهد کرد.

احسن اقبال همچنین از دور جدید مناسبات چین و پاکستان خبر داد و عنوان کرد که شرکت‌های چینی در زمینه تولید برق با استفاده از زغال سنگ با اسلام‌آباد همکاری می‌کنند.

پیش از این نیز، برخی گروه‌ها و احزاب پاکستان از جمله «حزب جمعیت علمای اسلام» به رهبری «مولانا فضل‌الرحمان» و «حزب مردم پاکستان» با اعلام حمایت از اجرای این طرح عظیم گازی، خواهان اجرای به‌موقع آن از سوی دولت جدید این کشور شدند.

وزیر نفت دولت جدید پاکستان نیز چندی پیش تصریح کرد که دولت جدید پاکستان از این پروژه دست برنخواهد داشت.

اسفند سال گذشته، روسای جمهور ایران و پاکستان به‌رغم فشارهای آمریکا و برخی کشورهای غربی، توافقنامه طرح تکمیل خط لوله گاز ایران در داخل خاک پاکستان را به امضا رساندند.

پروژه خط لوله گاز صلح، خط لوله‌ای به طول 2700 کیلومتر است که قرار است گاز ایران را به پاکستان و هند صادر کند.

در این پروژه پیش بینی شده است که 1100 کیلومتر خط لوله در ایران، 1000 کیلومتر در پاکستان و 600 کیلومتر نیز در هند احداث شود.

هم‌اکنون این طرح در خاک ایران تقریبا به اتمام رسیده است و کار ساخت آن در خاک پاکستان نیز به‌رغم فشارهای آمریکا، با همکاری شرکت‌های ایرانی و پاکستانی در حال انجام است.

با تکمیل این طرح، روزانه 150 میلیون متر مکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر می‌شود که 90 میلیون متر مکعب آن برای هند و 60 میلیون متر مکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است.

همچنین براساس توافقاتی که در زمان احداث خط لوله صلح منعقد شد مقرر شد که گاز ایران از «عسلویه» به چین برسد که پس از پیوستن هند به این خط لوله، مقامات ایرانی وارد مذاکره با مقامات چینی در خصوص صادرات گاز به این کشور خواهند شد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول