اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

طاهریان در گفت‌وگو با فارس:

پروژه خط لوله گاز بر اساس نیاز پاکستان به انرژی و خرید گاز دنبال می‌شود/ دست جریان افراط بازتر می‌شود

سفیر سابق ایران در پاکستان گفت: با توجه به نیازی که پاکستان به انرژی خصوصاً خرید گاز دارد، پروژه خط لوله صلح دنبال خواهد شد، هر چند که هنوز به شکل رسمی در این خصوص نواز شریف موضعی را اعلام نکرده است.

پروژه خط لوله گاز بر اساس نیاز پاکستان به انرژی و خرید گاز دنبال می‌شود/ دست جریان افراط بازتر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، پارلمان پاکستان روز چهارشنبه 15 خرداد، محمد نواز شریف، نخست وزیر پیشین و رهبر حزب مسلم لیگ (شاخه نواز) را به عنوان نخست وزیری انتخاب کرد.

نواز شریف 2 بار، از سال 1990 تا 1993 و همچنین 1997 تا 1997 نخست وزیر پاکستان بوده است و این برای سومین بار است که به این سمت را در اختیار می گیرد.

در انتخابات پارلمانی پاکستان که ماه گذشته برگزار شد، حزب مسلم لیگ اکثریت قابل توجهی از 372 کرسی مجمع ملی را به دست آورد و نواز شریف برای کسب کرسی نخست وزیری، به ائتلاف با احزاب دیگر نیازی نداشت.

دولت جدید پاکستان در حالی عهده دار امور می شود که این کشور با مشکلات عمده ای در حوزه های اقتصادی، امنیت داخلی و سیاست خارجی درگیر است.

اما در عرصه سیاست خارجی، آمریکا درخصوص دیدگاه نامشخص شریف در مورد جریان افراط  ابراز نگرانی کرده است. برخی از کاندیداهای حزب او در انتخابات اخیر سابقه فعالیت در گروه‌های تندرو را دارند.

در عرصه امنیت و سیاست خارجی، وی خواستار پایان دادن به حضور پاکستان در جنگ علیه تروریسم تحت رهبری آمریکا است.

محمدابراهیم طاهریان سفیر سابق ایران در پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس در خصوص تحولات سیاسی اخیر در اسلام آباد نظر و تحلیل خود را  مطرح می کند که مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است.

وی می گوید: در هفته ای که گذشت نواز شریف توانست از پارلمان رای اعتماد بگیرد و کابینه خود را معرفی کند، هر چند که کامل نبود به این دلیل که سرپرستی 2 پست مهم وزارت امور خارجه و دفاع را خود بر عهده گرفت.

وی در خصوص اهداف و سیاست‌های داخلی نواز شریف تصریح کرد: با توجه به وعده‌هایی که در دوران انتخابات داده است تمرکز اصلی وی بر زیر ساخت‌های داخلی و بهبود معیشت مردم خواهد بود.

وی افزود: در 5 سال گذشته زیر ساخت های اقتصادی پاکستان صدمه فراوانی دیده است و بعضی شهرهای بزرگ بیش از 10 ساعت در روز برق نداشته اند و صنایع بزرگ به خاطر کمبود انرژی دچار رکود شده اند.

سفیر سابق ایران در پاکستان گفت: 5 سال گذشته یکی از بدترین دوران به لحاظ اقتصادی و معیشتی برای مردم پاکستان بوده است علی رغم این که برای اولین بار در دوران سیاسی پاکستان یک دولت منتخب دوران فعالیت خود را به پایان رساند و قدرت را به دولت منتخب دیگر(حزب مسلم لیگ) تحویل داد. حال دولت جدید باید تلاش کند تا وعده‌های انتخاباتی خود را در خصوص مسائل اقتصادی و معیشتی عملی کند.

طاهریان در خصوص سیاست خارجی دولت جدید معتقد است که در حوزه سیاست خارجی پرونده‌های مهم خصوصا در حوزه خارج لزوما دست سیاسیون و دولت نیست و نهادهای دیگری پرونده ها را هدایت می کنند، بر این اساس کارشناسان بر این باور هستند که شاهد تحول ویژه‌ای در روابط پاکستان با همسایگانش نخواهیم بود.

وی افزود: به غیر از موضوع هند که ممکن است به خاطر کارکرد و سابقه شخص نواز شریف که روابط خوبی با هند داشته است روابط به خصوص در بخش اقتصادی رو به جلو حرکت کند، به علاوه با توجه به این که خاستگاه مردمی نواز شریف ایالات پنجاب است و این ایالات روابط مرزی خوبی با هند دارد انتظار گسترش روابط با هند وجود دارد.

سفیر سابق ایران در پاکستان در خصوص سیاست خارجی حزب مسلم لیگ در رابطه با افغانستان گفت: در مورد این کشور نیز به نظر نمی رسد که اتفاق خاصی رخ دهد. کارشناسان و بخش‌های سیاسی این کشور هم با ملاحظه نسبت به دولت جدید پاکستان اظهار نظر داشته اند.

وی با اشاره به مرز 1000 کیلومتری پاکستان و ایران عنوان کرد: بر اساس تحلیل کارشناسان روابط با ایران در سطح گذشته حفظ شود هر چند برخی تردیدها از سوی منابع و رسانه های غیر رسمی در خصوص ادامه همکاری در بخش انرژی و خط لوله ایجاد شده است، اما بر اساس واقعیت‌ها و نیازهای این کشور در بخش انرژی، لازم است تا پروژه لوله گاز دنبال شود.

وی افزود: همواره روابط سیاسی بین ایران و پاکستان بدون در نظر گرفتن این که چه دولتی بر سر کار است وجود داشته است.

طاهریان افزود: با توجه به نیازی که پاکستان به انرژی خصوصا خرید گاز دارد پروژه خط لوله گاز دنبال خواهد شد هر چند که هنوز به شکل رسمی در این خصوص نواز شریف  موضعی را اعلام نکرده است.

سفیر سابق ایران در پاکستان با اشاره به روابط اسلام آباد با کشورهای عربی گفت: این انتظار وجود دارد که روابط پاکستان با عربستان بیش از گذشته توسعه پیدا کند با توجه به این که نواز سال‌های تبعید خود را در عربستان به سر برده است.

بر اساس اطلاعات موجود به زودی اولین سفر غیر رسمی نواز به همراه خانواده به عربستان صورت خواهد گرفت.

کارشناس حوزه شبه قاره در مورد آینده روابط دولت جدید با آمریکا معتقد است که لزوما رابطه با آمریکا دچار تحول ویژه نخواهد شد. کارشناسان معتقد هستند که روابط این دو کشور از یک زیر ساخت قدیمی برخوردار است، پاکستان جزو کشورهایی است که بیشترین کمک ها را از آمریکا دریافت می کند، خصوصا در بخش نظامی، لذا به نظر نمی رسد که نواز شریف یک دولت توانایی داشته باشد که در این رابطه تحول ویژه ای را با توجه به شرایط داخلی پاکستان ایجاد کند، شاهد این سخن نیز همین است که از زمانی که نواز شریف رای اعتماد از پارلمان گرفته و کابینه خود را معرفی کرده است هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی حریم هوایی این کشور را 2 بار نقض کرده اند.

طاهریان با اشاره به معضل جریان افراط و در خصوص سرنوشت این جریان با روی کار آمدن حزب مسلم لیگ در پاکستان نیز بر این باور است که به لحاظ مسائل داخلی و شعارهای انتخاباتی که نواز شریف داشت، این طور به نظر می رسد که رابطه حزب حاکم و دولت با مجموعه جریانات مذهبی چه از نوع افراطی و چه غیره بهتر از دولت قبلی باشد.

نواز شریف در شعارهای انتخاباتی خود به روشنی در این مورد صحبت کرده است که در داخل رابطه خوبی با گروههای افراطی خواهد داشت.

وی با اشاره به دوران سابق حاکمیت این حزب و نواز شریف تصریح کرد: کارشناسان بر این باورند که این حزب رابطه خوبی را در داخل با جریان افراط برقرار خواهد کرد، اما در حوزه بین الملل و خارج نزدیک دست این جریان را باز خواهد گذاشت و این ادعا را خواهد داشت که از کنترل ما خارج است و این ارزیابی غلط است، چون کارشناسان معتقد هستند که کارکرد جریان افراط مانند تیغ دولبه است، چرا که اگر در داخل به توافق برسند و در خارج دستشان باز باشد در نهایت نتیجه و بازخورد فعالیت های بیرونی جریان افراط به داخل پاکستان سرریز خواهد شد همانگونه که پیش از این نیز همینطور بوده است.

سفیر سابق ایران در اسلام‌آباد گفت: پس از روی کار آمدن دولت جدید در پاکستان به نظر می رسد که فعالیت‌های جریان افراط افزایش پیدا کرده است به طور مثال بمب گذاری های اخیری که در هفته جاری در کابل انجام شده است.

طاهریان عنوان کرد: به هر حال باید تکلیف جریان افراط مشخص شود و نظام بین الملل به یک اجماع مشترک در خصوص این جریان برسد، چرا که هزینه فعالیت های این جریان هم شامل پاکستان خواهد بود و هم منطقه، باید منتظر ماند و دید که آیا در تفاهمی که بر اساس شعارهای نواز شریف در داخل با جریان افراط شکل خواهد گرفت دست این جریان در خارج باز تر خواهد شد یا نه!

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول