اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر و محقق گیلانی:

مناظره‌های علمی موجب پیشرفت دانش می‌شود

پژوهشگر و محقق گیلانی گفت: پیشرفت علم منوط به برگزاری جلسات نقد و بررسی و مناظره‌های علمی است.

مناظره‌های علمی موجب پیشرفت دانش می‌شود

فریدون شایسته در حاشیه نقد و بررسی کتاب «جریان‌شناسی سیاسی جنبش جنگل» اثر عباس نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت پیشرفت علم را منوط به برگزاری جلسات نقد و بررسی و مناظره‌های علمی دانست.

وی اظهار کرد: این کارگاه دومین جلسه نقد و بررسی کتب تاریخی محلی گیلان است.

این پژوهشگر گیلانی، برگزاری کارگاه نقد و بررسی کتب تاریخی گیلان را در ماه یک‌بار در سالن اجتماعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان عنوان کرد و گفت: در این کارگاه کتاب‌های جدیدالتألیف و کتاب‌هایی که یک یا دو سال از انتشار آنها می‌گذرد با حضور مولف نقد و بررسی می‌شوند.

وی درباره نقد و بررسی کتاب «جریان‌شناسی جنبش جنگل»، اذعان کرد: این کتاب حاصل پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد عباس نعیمی است که در 2 هزار و 100 نسخه منتشر شده است.

شایسته تصریح کرد: برای نقد و بررسی کتاب‌ها در کارگاه‌های نقد و بررسی، منتقدان متخصص که در حوزه مربوط به کتاب، صاحب آثار و تألیفاتی هستند انتخاب می‌شوند.

وی با بیان اینکه قوت علم به رد و نقد اثر بستگی دارد، افزود: مولف نباید هرگز از رد و نقد اثر خود ترس و واهمه داشته باشد زیرا پیشرفت هر علمی منوط به برگزاری جلسات نقد و بررسی و مناظرات علمی است.

این پژوهشگر و محقق گیلانی بر تأثیر مثبت و موثر نقد در ارتقای کیفیت اثر تأکید کرد و گفت: هر نویسنده‌ای در اثر خود دیدگاه و دانسته‌هایش را ارائه می‌کند و زمانی که این اثر در جامعه کتاب‌خوان مورد نقد و بررسی قرار گیرد نویسنده می‌تواند ضمن آگاه شدن از نظرات منتقدان با استدلال از دیدگاه خود دفاع کند و از نظرات اصلاحی منتقدان در بازنگری کتاب و چاپ بعدی آن بهره‌مند شود.

وی یادآور شد: حوزه هنری گیلان قصد دارد مجموعه 100 جلدی از دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان را منتشر کند که تاکنون بیش از 50 جلد از دانشنامه را منتشر کرده و پژوهشگران و محققان و دیگر علاقه‌مندان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

به گفته شایسته، تاکنون نقد و بررسی حدود 10جلد از کتاب‌های دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان در حوزه هنری به نقد و بررسی گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: قرار بود جمع‌بندی این کارگاه‌های نقد و بررسی در یک نشریه به صورت گاهنامه منتشر شود و در اختیار صاحبان آثار و علاقه‌مندان به جلسات نقد قرار گیرد که امیدواریم این کار به‌زودی انجام شود.

این پژوهشگر گیلانی، خاطرنشان کرد: برای اینکه کتاب‌های دانشنامه بتوانند علاوه بر قشر پژوهشگران و محققان مورد استفاده دیگر افراد به‌ویژه نسل جوان قرار گیرد ویژگی‌هایی مانند نحوه نگارش کتاب و قابل فهم بودن آن برای تمام سطوح سنی و تحصیلی، استفاده از افراد متخصص و صاحب اثر و مطلع در زمینه خلق آثار، عرضه کتاب با قیمت مناسب و... باید مد نظر باشد.

وی با اشاره به اینکه حجم کتاب در جامعه‌ای که با مطالعه فاصله دارد باید مختصر و مفید باشد، متذکر شد: خلق آثار باید توسط افراد متخصص صورت گیرد تا خوانندگان نسبت به کتاب اعتماد کافی داشته باشند.

شایسته، برگزاری کارگاه‌های نقد و بررسی را موجب این دانست تا افرادی که در زمینه تاریخ گیلان کتاب می‌نویسند دقت و وسواس لازم را داشته باشند.

وی تحقیق و تألیف را دو کار متفاوت دانست و تصریح کرد: افرادی که در این عرصه فعالیت می‌کنند باید در این کار علم و دقت فراوان داشته باشند.

انتهای پیام/2300/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول